vad kostar en lektör?
Skrivande

Kan man lära sig skriva?

Så, kan man lära sig skriva eller inte? Mitt korta svar på denna fråga är ja. Men frågan är mer komplex än så.

Vad innebär det att lära sig skriva?

Vad innebär det att lära sig skriva? Frågan i grunden leder till fler frågor för hur ska man kunna svara på den om man inte vet vad som är tänkt att skrivas? Är det en tidningsannons, en reseskildring, en novell eller en roman? I dagens inlägg fokuserar jag på skönlitterärt skrivande, i första hand noveller och romaner.

Jag har alltid skrivit. Min första roman (roman är nog ett lite magstarkt ord såhär i efterhand) skickade jag till ett bokförlag när jag var tolv år. Det var ett fantasymanus med världens bästa berättelse. Den här bästa berättelsen har jag glömt nu, men den brinnande längtan efter att få producera något har alltid funnits där.

 

Ett nytt försök att producera en fantasysaga gjorde jag när jag var arton år och skrev mitt examensarbete på engelska genom att dels analysera ett antal olika fantasyromaner, dels koka ihop de delar av berättelsen som historierna delade till en egen novell med samma ingredienser. Inte en helt dum idé såhär i efterhand. Men jag kan nu, 10 + år senare inse att jag fokuserade på fel saker.

 

För den som är intresserad så hittade bland annat följande gemensamma nämnare i böckerna:

 

  1. Manlig huvudkaraktär (Undantag finns såklart inom fantasygenren, men av de böcker jag studerade hade alla manliga protagonister)
  2. En sidekick av något slag
  3. Magi (Obviously)
  4. Lyckligt slut, hjälten lyckas med att bli just det

Jag skrev en berättelse/novell med titeln JAKTEN PÅ DEN STULNA MAGIN som blev ganska bra. Men lägg märke till att just berättelsen, det vill säga huvudhandlingen blev ok, dvs. en karaktär ska uppnå något och lyckas på slutet. Men jag hade ingen koll på struktur. Senare har jag i omgångar förvandlat den här novellen till en roman. Fortfarande ganska bra grundhistoria. Men om jag skulle öppna den i dag så kommer den inte hålla strukturmässigt. Jag skickade in boken till ett antal förlag för många år sedan, fick försiktigt positiva svar men en av förläggarna skrev till och med ”du är inte riktigt klar även om jag inte kan sätta fingret på vad det är”.

att lära sig skriva

Jag kan i dag sätta fingret på vad jag saknar för att få färdigt mitt manus. Det är inte bara en sak utan flera, i ärlighetens namn ganska många. Dels haltar strukturen, det finns inga tydliga vändpunkter. Det finns scener jag lagt till för att de är trevliga och var roliga att skriva men som inte driver berättelsen framåt. Men berättelsen faller även språkligt. Jag skulle kunna dissekera det här tidiga skrivprojektet i en evighet, men det blir knappast intressant. Det intressanta är hur det går att åtgärda saken, eller hur?

Att lära sig skriva - författarens verktygslåda som arbetsredskap

Själv är jag uppväxt framför skärmar, både tv och dator har länge haft en central plats i mitt liv. Dessutom har jag alltid varit en bokslukare av rang. Så någon grundstruktur för berättande har jag nog fått med mig och rik fantasi har jag aldrig haft brist på. Jag misstänker att flera av er som läser det här inlägget känner igen er… Så hur benar vi ut våra virriga tankar och fantasier så att de blir läsbara för någon annan? Jo, bland annat kan vi ta hjälp av författarens verktygslåda för att lära oss skriva en text som blir läsbar.

Så vad är verktygslådan då? En författares viktigaste redskap skulle jag vilja sammanfatta. För vem vill väl besöka en kirurg utan rätt tillblandad mängd morfin? Eller tandläkaren utan vad nu alla redskap heter som ligger utspridda över hela bänken och som man undrar över när de alla behövs? Och vem skulle låta en person helt utan kunskaper i byggteknik färdigställa sitt hus?

Överdrivet? Kanske. Men det finns en verktygslåda för författare – som man kan lära sig att använda. Och den kan göra världens skillnad. Efter ett uppehåll på över tio år i skrivandet gav jag mig i kast med att färdigställa ett manus under förra våren som jag skickade till förlag. Jag blev återigen refuserad och kunde inte för mitt liv förstå varför (det var ju liksom en underbar feelgoodberättelse med fantastiska karaktärer, ja ni förstår den ironiska undertonen). I min desperation sökte jag i höstas en författarkurs och lärde mig hantera författarens verktyg. En helt ny värld öppnades. Jag började förstå att författande är lika mycket struktur och planering samtidigt som det också är en konstform. I min naiva tro har jag fram tills nyligen trott att skrivande är något man antingen kan eller inte. Men jag har nu ändrat uppfattning. Det går att lära sig skriva och verktygslådan är ett fantastiskt redskap.

Längre fram kommer jag djupdyka i den här verktygslådan. Kanske berättar jag mer om mitt fantasyprojekt… Vem vet, kanske finns det fler med misslyckade romanförsök där ute? Det finns hopp – jag har lyckats sy ihop mycket bättre historier efter mina kraschlandningar (Min debutroman MYTOMANEN PÅ MADEIRA kommer våren 2021). Och det kan du också göra!

Andra intressanta inlägg på bloggen

Inlägg om författarens verktygslåda är numer släppt, du hittar det här.
Följetong om karaktärer publiceras sommaren 2021, du hittar första inlägget här (som handlar om hur man skapar en huvudkaraktär).
Vad behöver man tänka på för att dra in läsaren i sin värld? Jag reflekterar kring din boks början i det här inlägget.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som skrivcoach eller lektör, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *