
Författarens verktygslåda
Eftersom jag avslutade förra blogginlägget kring om man kan lära sig skriva med att nämna författarens verktygslåda så får den bli ämnet för dagens blogg.
Vad är författarens verktygslåda?
Att en snickare behöver en verktygslåda är ingen hemlighet. Men att författare gör det är väl bara påhitt från skrivlärarna som står redo att lägga vantarna på de pengar du tänkt investera i ditt skrivande? Skrivande handlar om känsla – bara du skriver det du har på hjärtat så kommer det fungera. Precis som när en konstnär drar några streck över duken och så blir det vad det blir. Ibland blir det näckrosor och ibland blir det abstrakt konst. Allt handlar om känsla.
Okej. För ett fåtal går det att bygga en författarkarriär på det här sättet. Ingen regel utan undantag. När jag jobbade som mattelärare var det här mycket enkelt – det fanns inga undantag. Antingen var uträkningen rätt eller så var den fel. Fanns liksom inga mellanting. Men faktum är att för att bli utgiven idag så krävs det en hel del av dig som författare. Att skriva på känsla är fint och det kan ge dig mycket – du får skriva av dig, dela med dig av upplevelser som kanske varit svåra, glada, ledsamma, ja du förstår grejen. Men att skriva för en bredare publik än de närmsta är en stor grej. Ett förlag räknar inte med att trycka upp ditt verk för att skicka ut till dina närmsta. De vill rent krasst att du säljer.
Förlagen ger ut berättelser med tanke, mening och djup samt som håller en viss kvalitet på texten. Kvalitet innebär i det här fallet generellt bra sätt att uttrycka sig – inte att du skriver felfritt grammatiskt och utan stavfel (det ger såklart ett bättre intryck, men är inte avgörande).
Innan jag fördjupar mig mer i detta så vill jag bara skicka med något: Det finns de som inte skriver med målet att bli utgivna. Det är helt okej. Att skriva kan vara en väldigt givande hobby även när man skriver för sig själv eller bara för sina närmsta. Då behöver du inte följa alla råd utan kan skriva på som du gör. Du kan alltså sänka kraven på dig själv. Dock kan du som sådan skribent också ha nytta av verktygslådan eftersom den gör din text mer tilltalande för alla läsare, det vill säga även för dina föräldrar, syskon och vänner som lättare tar sig igenom din text.

Vad innehåller författarens verktygslåda?
Det finns många olika knep i författarens verktygslåda som man kan använda för att göra sin text bättre, jag går kortfattat igenom några av dem nedan. Respektive är tillräckligt stora områden för att skriva hela böcker om, så som ni förstår så kommer det följa fler blogginlägg med tankar om de här delarna.
Gestaltning – Att du istället för att berätta saker rakt upp och ned ger tillräckligt med ledtrådar för att läsaren själv ska få dra slutsatser. På engelska kallas detta ”Show, don’t tell”, alltså visa – inte berätta. Det här är inte en helomfattande förklaring, men förklarar grunden på ett lättfattligt sätt. Du visar läsaren istället för att skriva denne på näsan vad som händer. Som författare gäller det att väga mellan berättande text och gestaltande text.
Miljöbeskrivningar – Hur det ser ut runtomkring dina karaktärer i deras värld. Det kan vara alltifrån mäktiga Tolkienlandskap till kontorsarbetsplatsen för din huvudperson. Miljöbeskrivningar skildras i dag i de flesta böcker utifrån en huvudkaraktärs perspektiv och går därför ofta in i gestaltningen.
Karaktärer – Karaktärerna som befolkar din värld är viktiga. Läsare älskar karaktärer som känns levande. Det är dem man vill följa. Du bör lägga mycket krut på att få ihop trovärdiga karaktärer. Din historia kan vara hur bra som helst, men utan väl uppbyggda karaktärer faller den.
Dialog – Det karaktärerna säger såklart. Och det borde väl vara uppenbart? Men att skriva bra dialog kräver mycket eftertanke då varje replik på något sätt bör driva handlingen framåt.
Struktur – Ditt manus bör ha en tydlig struktur och röd tråd genom hela berättelsen. Min uppfattning är att många värdesätter konstnärlig frihet före en tydlig struktur och det är bra för kreativiteten. Men när den väl flödar – sätt dig ned och fundera över din struktur. Utan den kommer din bok halta, du kan få svårt att få ihop vändpunkter och slutet samt få stora luckor i din berättelse.
Scenuppbyggnad – Ja, okej. Detta går också in under struktur. Jag är så nördig vad gäller struktur att jag ändå ville ha detta som en egen rubrik. Det är viktigt hur du bygger dina scener. De utgör liksom ministrukturen inom din större övergripande struktur.
Språk – Du måste hitta ditt eget språk. Lätt va? Nja, inte riktigt. Många får höra ”Du måste hitta din författarröst” och det är i princip detta det handlar om. Det skadar inte att kunna formulera snygg svenska, men det är ändå bara en bit på vägen. Öppna några av dina favoritförfattare och se om de verkar ha något unikt sätt att skriva på? Det handlar om hur författaren beskriver och visar saker, men också vilken berättarröst denne använder.
Och förresten – konstnärer gör inte heller allt utifrån känsla. Ja, det är en stor del (precis som för oss författare) men det går faktiskt att lära sig måla också…
Okej, nu har jag verkligen fått hålla igen för att inte gå för djupt inpå dessa ämnen. Men det kommer, var så säkra. Lägg gärna till detaljer i kommentarsfältet om jag glömt något. Där kan du också gärna lämna förslag till nya blogginlägg, vad funderar du just nu på i ditt skrivande?
Under sommaren 2021 släpper jag en följetong om karaktärer, kika gärna in dessa inlägg. Du hittar det första (som handlar om att skapa en huvudkaraktär) här
Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?
Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som skrivcoach eller lektör, du hittar mina skrivtjänster här.
Nyhetsbrev
Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev.
Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.


Utvalda blogginlägg

Varför gå en skrivarkurs
3 October 2021
Jenny Hansson – Författarporträtt
13 January 2023
8 Comments
Pia Jensen
Hej Jenny.
Jag har en fråga om agenter. Använder författare sig av sådana?
Jenny Hansson
Hej Pia! Jättebra fråga. Den hade fastat i spamfiltret så därför tog det lite tid innan jag såg det och den kunde dyka upp här! Det finns författare som använder agenter, men det är relativt ovanligt i Sverige än så länge. Det finns också agenturer som tar sig an debutanter, men man ska vara medveten om att det är få debutanter som blir antagna av agenturer (med det inte sagt att man inte ska försöka om man verkligen vill men bra att ha verkligheten klarlagd). Det är enklare när man är etablerad som författare och har visat framfötterna. Om man vill ge det ett försök med agentur är rådet annars allmänt att skicka till agentur före man skickar till förlag. Har man skickat sitt alster till förlag ska man vara öppen med det mot agenturen. Har också förstått att nålsögat kan vara ännu trängre för en agentur än för ett förlag, men jag har ingen personlig erfarenhet av detta. Agenturen ska också ha del av den vinst du gör på dina böcker, så man bör se över avtalet med sin agentur så att man vet vad man betalar för och hur mycket man själv kan räkna med att få ut av kakan.
Pingback:
Pingback:
Pingback:
Pingback:
Pingback:
Pingback: