Skrivande

Hitta början på din bok (att hitta en krok)

Varje aspirerande författare har förmodligen hört att det är viktigt att hitta början på din bok. Början kallas också för anslag i författarvärlden. Oavsett… Ibland kan detta bli ett sådant gissel att fundera på att det orsakar skrivkramp eller en vilja att genomarbeta sina första sidor till perfektion – utan att tycka att man lyckas. Ja, jag har också varit där.

Lägg inte fokus på att hitta början på din bok

En välskriven första mening kan rycka in läsaren i din berättelse, absolut. Hur briljant är till exempel inte J R R Tolkiens första mening av Bilbo: ”I en håla under jorden bodde en hobbit.” Men om vi ska vara absolut ärliga – hur ofta minns du hur en bok (även dina favoritböcker) verkligen började. Exakt på meningen? Personligen minns jag oftast sluten mer klart, om än inte här heller på meningsnivå.

Så menar jag att du inte behöver lägga något krut på att hitta början på din bok? Nej, det menar jag såklart inte. Början ÄR viktig. Du har få sidor på dig att dra in läsaren (och let’s face it) en förläggare i din handling och att fatta tycke för din bok. Men du behöver inte slita ditt hår över början, speciellt inte när du precis börjat skriva. Om du är nybörjare inom skrivande så är det inte ens säkert att du hittar din början förrän du har skrivit färdigt ditt slut. Låter det märkligt? Många som börjar skriva har inte alltid sitt klart slut för sig och när det väl sitter på plats kan det vara uppenbart att historien egentligen borde börja någon helt annanstans.

Jag har hört att många nybörjare generellt påbörjar sin historia lite för tidigt i handlingen. Tidigare har jag själv varit en av dem. I mitt senaste manus om totalt ca 250 sidor fick jag då jag tog upp det (efter en lååång vila, två skrivkurser och x antal skrivarhandböcker senare) ett gediget jobb med att hitta min verkliga början och strukturera om romanen helt och hållet. Det första jag fick göra var att stryka 80 sidor. Bara helt bort. Resten har jag i och för sig skrivit om, men där finns grundberättelsen kvar. Så mitt mest tidsbesparande tips och jag kan inte nog understryka det här: Lägg inte tid och kraft på att genomarbeta en början till perfektion som du kanske måste stryka helt eller delvis.

Personligen strukturerar jag numer (sedan jag lärde mig hur vändpunkter och struktur verkligen fungerar) mitt manus från början till slut redan innan jag sätter fingrarna mot tangenterna. Det ger mig ett bra hum om var boken kommer att börja. Historien kan dock ta lite andra vändningar och vridningar när man väl börjar skriva så därför börjar jag alltid mitt utkast med ett första kapitel där jag tror boken kommer starta. Jag lägger inget större krut på detta i tidigt skede. Men det här är väldigt olika från författare till författare. Inget sätt att jobba på är fel, du bör försöka hitta en egen rutin och struktur som funkar för dig.

hitta början av din bok

Nu har jag redan flaggat för att du inte ska fokusera för mycket på att hitta början på din bok för tidigt, men någon gång är det ju ändå dags att få ordning på startsidorna…

Vad bör början innehålla då? Listan för en välskriven början är ganska lång och vissa skrivarhandböcker kan ge en lust att bara köra boken i dokumentförstöraren eftersom kraven kan kännas orimliga då det är så mycket som ska rymmas inom så få sidor. Jag har läst ett antal olika skrivarhandböcker och blogginlägg som hanterar det här och jag gör väl ett eget försök att koka ned det hela still några viktiga punkter. Den här listan är på intet sätt heltäckande, men…

I början på din bok bör du:

  • Sätta tonen för din bok och vad den kommer handla om. Det här är bland det viktigaste. Och också en av anledningarna till att första kapitlet senare kanske behöver ändras eftersom många inte hittar sin ton förrän framåt mitten eller ännu senare (åtminstone om du är nybörjare). Vad är då din ton? Det ska framgå vilken genre du skriver inom och vilken författarröst (och berättarröst med mera) som läsaren kan förvänta sig framöver. Att börja med att introducera en fantasyberättelse för att i kapitel två gå över till ett mordmysterium är kanske inte helt lyckat till exempel (jag säger kanske, för undantag finns överallt).

  • Introducera en karaktär. Läsaren vill ha någon att följa, helst så fort som möjligt eftersom denne vill ha någon att följa och knyta an till under berättelsens gång. Det bästa är om din huvudkaraktär kan dyka upp redan här. Men det finns några undantag, till exempel om du startar med en prolog som handlar om andra än din/a huvudkaraktär/er. Men det generella tipset: Låt din berättelse redan från början handla om någon. Och det där med prologer… det tar vi en annan gång.

  • Sätt din omgivning och tid. Var är vi? Vilket år? Allt behöver inte besvaras exakt, men läsaren ska snabbt förstå om dina karaktärer vandrar runt i medeltiden, en påhittad värld eller i moderna New York. Ja, du förstår grejen?

  • Börja inte innan din egentliga början. Detta tips är specifikt hämtat från K.M. Weilands bok Structuring Your Novel. Hon skriver att om du gör detta så riskerar du att hamna i en situation då du proppar stycket fullt med bakgrundsinformation och få läsare uppskattar bakgrund såhär tidigt. Weiland skriver: ”Hur många av oss vill höra någons hela livshistoria när vi precis har träffats?” (fritt översatt från engelska, sid 11, fullständig referens i slutet av inlägget) Det här med bakgrundsinfo tar vi också en annan gång…

  • Väck nyfikenhet. Du måste väcka en fråga som drar läsaren vidare. Om du besvarar frågan direkt så finns det ingen anledning för läsaren att fortsätta läsa. Det är det här som kallas för krok. Har du väl krokat läsaren så fortsätter denne att läsa. Självklart behöver du tänka igenom dina krokar längs med hela manuset, för när du väl löser upp en knut så behöver du fylla på med en eller flera nya frågor som behöver svar.

Okej, tänker du. Ska jag fixa allt det där i mitt första kapitel? Japp, det ska du. Men det viktigaste är alltså tonen. Du kan som sagt ibland vänta med att introducera din huvudkaraktär, men du behöver göra läsaren så nyfiken att du drar denne ända dit till den verkliga berättelsens början.

början av din bok

Kan början överleva även om jag inte uppfyller alla "krav"?

Så vad blir konsekvensen av att strunta i ovanstående och bara köra på? Kanske sneglar du just nu mot bokhyllan och tänker: “Jo, men den här boken har inte de där sakerna med som Jenny skriver om… alltså går det att bli utgiven ändå”. Okej. Jag ska inte sticka under stol med att det är möjligt att få ut en bok ändå. Du kanske är kändis? Du kanske har gett ut tio böcker tidigare? Du kanske skriver på ett så speciellt sätt (läs med en verkligt speciell författarröst) att förlaget bara inte kan tacka nej. Ingenting är omöjligt.

Men varför chansa? Du har större chans att bli utgiven om du håller dig till spelreglerna. Tidigare utgivna författare kan vara en inspirationskälla att studera men man får också ha i bakhuvudet när man läser någon som släppt flertalet böcker sedan tidigare att förlaget tillslut släpper igenom dig mer lättvindigt då du redan skapat dig en bred läsekrets. Ett exempel är Margit Sandemos Sagan om Isfolket där senare böcker i serien släpptes utan att förlaget gick igenom struktur mm. eftersom böckerna sålde ändå. Och jag tror att ni som läst serien håller med om att inte riktigt alla böcker mot slutet av serien fyller förväntningarna? (Även om Sandemos isfolket-serie alltid kommer att vara en av mina favoriter ändå)

Konsekvenser av att inte kroka läsaren i början

Vad kan hända om du ändå inte försöker ditt bästa med att hooka dina läsare? Jag kan ta ett personligt exempel. Häromdagen skulle jag sätta mig ner och läsa en ny (för mig) feelgoodförfattare (det var ingen av våra svenska feelgoodförfattare kan jag trösta er med). När jag öppnade boken dök det upp en första mening som var en halv sida lång. EN HALV SIDA LÅNG. Bara där gäspade jag.

Och innehållet då? Jag vill inte gå in på det för att inte peka ut författaren. Men det blev aldrig personligt överhuvudtaget utan mer ett allmänt konstaterande: “Känner du igen känslan av att xxx”? Först på sidan 3 dök huvudkaraktären upp och författaren beskrev hennes känslor så till den minsta detalj att jag inte ens tyckte det fanns någon spänning kvar mot slutet av kapitlet. Kapitlet slutade med någon form av cliffhanger med ett löfte om att snart ska minsann allt ställas på ända för den stackars kvinnan. Den stackars kvinnan som jag inte ens kände något för. Det slutade med att jag lade bort boken. För mig funkade inte heller den allvetande berättartekniken då jag vill ha mer känslor inifrån karaktären, så det kanske främst var det som gjorde att jag lade boken ifrån mig. Men även ett allvetarperspektiv kan dra in läsaren i sin värld om man jobbar med sin teknik.

Vi har alltså en av de riktigt stora feelgoodförfattarna som inte lyckades dra mig in i sin värld på första kapitlet. Hon säljer ändå. På tidigare bragder. Hennes tidigare läsare vet förmodligen att om de bara härdar ut några kapitel så kan de snart drömma sig bort. Men jag som ny läsare behöver dras in direkt. Och det lyckades inte den här författaren med den här gången.

 

Du bör således även som etablerad författare se över din krok. Ja, du kanske säljer bra ändå. Men du vill väl även locka in nya läsare i din värld?

 

Känns det oöverstigligt? Det är det inte. Men det kan ibland ta tid att tänka om och greppa hur man gör allt det här. Och att veta om man lyckats – det behöver du alltid en eller flera utomstående som kan tala om. Du behöver nämligen testläsare. Ytterligare ett ämne att ta upp en annan gång i bloggen…

 

Ja, det här blev ett ganska gediget inlägg…

Referens - hitta början av din bok

Referens till K M Weilands bok: Structuring Your Novel: Essential Keys for Writing an Outstanding Story, 2013, PenForASword Publishing

Länktips - hitta början av din bok

Du har väl inte missat att jag även har skrivit inlägg om prologer som många författare gärna inleder sina romaner med?

Inlägg 1 om prologer finner du här.
Inlägg 2 om prologer finner du här.

Jag råkade visst nämna något om att vi tar bakgrundsinfo i ett eget inlägg också? Det inlägget är också släppt nu, du finner det här.

Behöver du hjälp och lotsning vidare?

Behöver du hjälp och lotsning vidare? Varför inte boka något av mina ”den viktiga starten”-paket där jag läser och lämnar konstruktiv feedback på ditt/dina första kapitel? Du hittar information om dem här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *