varför gå en skrivarkurs
Skrivande

Det här med prologer (del 2)

I det här inlägget fortsätter jag att reflektera kring begreppet prolog och tänkte främst fokusera på några exempel.

Exempel - Prolog i Stardust

Jag har nyligen läst Neil Gaimans Stardust (Stjärnstoft) och blev så överväldigad av vilket klockrent exempel på en fantastisk prolog som den innehåller. Visserligen benämner Gaiman själv prologen som ”kapitel 1”. Kanske har han också läst på om prologens dåliga rykte? Eller så är det jag som är för dåligt påläst kring vad en prolog är – det finns som sagt inte en enhetlig beskrivning av begreppet. Men jag tycker definitivt att kapitel 1 i Stjärnstoft är en prolog.

Vad gör prologen i Stardust så bra? Jag försöker beskriva så gott jag kan utan att spoila viktiga händelser eller twister i boken.

Gaiman börjar för det första med en klockren krok, första meningen i min översättning från 2020 lyder: ”Det var en gång en ung man som ville vinna sitt hjärtas önskan.” Bara där kan man nästan själv få lust att stänga ned hela sitt skrivprojekt, för hur är det ens möjligt att få ihop en så perfekt första mening?

Varför är förstameningen så genialisk? Meningen sätter dels tonen för berättelsen, vi förstår direkt att det här är en saga ”det var en gång…” och sedan så kommer kroken. Direkt. En ung man som ville vinna sitt hjärtas önskan. I alla fall jag får genast två frågor i huvudet som drar mig vidare i berättelsen: 1) Vad är den unge mannens önskan? och 2) kommer hans önskan att uppfyllas? Den första meningen ursäktar till och med den 2 sidor långa beskrivningen av byn Wall som senare kommer. Visserligen sparar inte Gaiman på krutet i den beskrivningen heller för i byn Wall finns en mur där byborna inte får passera till andra sidan. Han väcker redan här ytterligare en ny frågeställning: Vad finns på andra sidan muren?

Först efter några sidor möter vi artonårige Dunstan Thorne som prologen egentligen handlar om. Men jag dras som läsare med till den sidan ändå eftersom jag nu är så nyfiken att jag kan spricka på att få veta var den här sagan kommer att leda mig. Inte blir det mindre spännande när Dunstan träffar flera märkliga personer från fjärran länder och även får besöka marknaden på andra sidan muren (det får man tydligen göra en gång vart nionde år). Han träffar också en kvinna han blir blixtförälskad i, men får veta att hon är tillfångatagen av en häxa. Även här väcker Gaiman fler frågor som läsaren blir intresserad av, men jag ska inte spoila alla och inte heller slutet på prologen.

Hur hanterar Gaiman då sitt första kapitel (eller kapitel 2 som det står i boken)? Här tar Dunstans son Tristran över huvudrollen 17 år senare. Gaiman byter alltså helt perspektivperson och han gör ett 17 år långt tidshopp. Men läsaren är redan så inne i berättelsen efter prologen och Gaiman har väckt så många frågor så berättelsen löper på ändå. Miljön och tonen är dessutom densamma. Vidare är Dunstan och Tristran, åtminstone enligt mig, ganska lika till sin läggning och sinnelag så det är egentligen inget stort byte av huvudkaraktär heller även om perspektivet övergår från far till son. Dessutom vet vi som läsare mer än Tristran om hans bakgrund än han själv gör och det är också en spännande effekt.

prolog

Min utgåva av Stardust från 2020, Bonnier Carlsen förlag

Så sammanfattningsvis lyckas Gaiman med allt. Rekommendationen från förra blogginlägget om att hålla prologen kort uppfyller han inte heller. Men det gör ingenting. Allt jag beskrivit ovan gör att läsaren dras in i hans värld och vidare i berättelsen. Vill man läsa en utomordentlig prolog kan jag verkligen rekommendera Stardust. Och om man inte kan skriva en lika fantastisk prolog som han? Tja, det behöver man inte hänga läpp för det heller. Ingen kan skriva exakt som du så varför skulle du då behöva skriva som någon annan? Men att samla på goda exempel är alltid bra.

Mindre bra prolog?

Eftersom böcker med mindre bra prologer (eller rentav dåliga) inte publiceras då de stoppas redan i en första gallring hos förlagen så är det svårt att ge exempel på sådana. Men jag kan ge exempel på en prolog som jag tycker hade tjänat på att kortas ned.

Korpens Vingar är del nummer 20 i Sagan om Isfolket av Margit Sandemo. Och det är faktiskt en av mina favoritböcker i serien. Med det sagt så ska vi ta en närmare titt på bokens prolog som handlar om två fransmän som kommer på besök till en märklig by i en mörk skog i Transsylvanien. Där får vi följa dem när de också besöker två damer som bor i ortens slott och när de båda utsätts för mystiska händelser. Jag behöver inte spoila exakt vad som händer men den här ”prologen” pågår i ca 50-60 sidor även om jag inte minns exakt. Även här är händelserna placerade i ett antal kapitel, men det är helt klart en prolog.

Prologen uppfyller egentligen rent krasst “prolog-kraven” då de sätter stämningen för boken (vi förstår att detta kommer vara en spökhistoria/skräckgenre) och den introducerar faror samt väcker frågor som läsaren vill ha svar på (vem ligger bakom de mystiska händelserna?). Men den här prologen har en sak som skulle kunna förbättras: Längden. Det tar sanslöst lång tid att avsluta prologen och jag tror att en läsare som sedan tidigare inte är bekant med Sandemos sätt att skriva möjligen hade kunnat lägga bort boken av den anledningen

Nu är detta mitt i serien och den vane läsaren vet redan att bokens huvudperson är Heike som introduceras efter prologen. Heike har vi redan mött i boken innan och vi är spända över att få träffa honom igen. Dock förväntar man sig inte att få möta huvudpersonen först efter att en femtedel av boken har gått. Prologen hade alltså mått bra av att kortas.

Sandemo hade lyxen efter halva serien att göra som hon kände eftersom böckerna sålde ändå. Men vi andra som skriver och inte har lyxen att vara en av Nordens mest sålda författare – vi gör bäst i att hålla oss till spelreglerna och antingen skippa eller hålla våra prologer korta. I det här fallet kan jag dock bara poängtera att hennes prolog fortfarande är bra och uppfyller sitt syfte – det är alltså längden som blir problematisk.

Tidigare inlägg om prolog samt att hitta sin början

Tidigare inlägget om prologer finner du här.
Tidigare inlägg om att kroka läsaren från början finner du här.

Vad funderar du annars på i ditt skrivande just nu? Lämna gärna en kommentar eller skicka ett mejl och önska ämnen till blogginlägg! Du hittar kontaktformulär till mig här

Behöver du hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Varför inte boka något av mina ”den viktiga starten”-paket där jag läser och lämnar konstruktiv feedback på ditt/dina första kapitel? Du hittar information om dem här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *