Skrivande

Att bygga ett persongalleri – inlägg om karaktärer del 3

Under sommaren fortsätter jag följetongen på bloggen som handlar om karaktärer. I första inlägget (som du hittar här) gick jag igenom hur du kan bygga en huvudkaraktär och i andra inlägget berättade jag hur jag gjorde i ett feelgoodprojekt (du hittar del 2 här). I senaste inlägget introducerade jag även begreppet persongalleri. I dagens inlägg ska jag fördjupa mig i persongalleriet som faktiskt är en SANSLÖST VIKTIG del i ditt manus, det är ju liksom scenuppsättningen för hur rollfördelningen ser ut.

Några vanliga roller i ett persongalleri

Vi börjar med några vanliga roller i ett persongalleri med en huvudkaraktär:

Protagonist (huvudkaraktär)
Bäste vän (sidekick, någon som finns där för att stötta din karaktär men som inte alltid gör de visaste valen)
Mentor (någon som är där för att stötta din karaktär och som är full av visdom, oftast en äldre man, tänk typ Gandalf i Sagan om Ringen).
Närmaste familj
Kärleksobjekt (ett måste i varje bok enligt mig, haha – och visst blir det lite mer givande om det inte är en blondie utan personlighet?)
Antagonist (Någon som motarbetar din person, dvs. hindrar denne att nå sitt mål)
Övriga bikaraktärer som spelar roll för handlingen
Statister (dvs. personer som skymtar förbi men inte har någon påverkan på handlingen, till exempel en servitris på en restaurang)

Hur många roller behöver ditt persongalleri?

Hur många personer behöver du i ditt galleri? Det klassiska svaret är naturligtvis: Det beror på. Det finns författare, speciellt inom fantasygenren, som har stora persongallerier. Ett exempel är Game of Thrones av George R R Martin. Jag återkommer lite till den när jag skriver om flera huvudkaraktärer i något av de kommande inläggen om karaktärer. Så för dig som skriver fantasy så är det lätt att tänka att du måste brodera ut och skapa flera hundra karaktärer tills du själv blir alldeles vimsig av att du inte längre minns om karaktär x var kusin eller brylling eller rentav inte alls släkt med en av dina tio huvudkaraktärer (Helt offtopic, men alltså finns det någon som fortfarande förstår hur Frodo och Pippin är släkt? Till och med översättningarna skiljer sig här ibland).

Tips: Håll dig till ett minimum

Det första tipset: Håll ditt galleri till ett minimum. Åtminstone om du är nybörjare. Varför? Det korta svaret: Varje person ska ha ett tydligt och klart syfte och vara kopplad till huvudhandlingen på något sätt. Ibland kan man upptäcka att flera personer har samma syfte i huvudhandlingen eller att en person bara har ett enda minimalt syfte som likväl hade kunnat utföras av någon annan. Vad gör du då? Den sorgliga sanningen: Personen som inte spelar roll för handlingen eller vars syfte kan överföras på någon annan ska bort.

I Mytomanen på Madeira hade jag från början ett något större persongalleri med ytterligare en brittisk reseledare och en bartender. Deras roll var främst att agera informationsspridare (läs skvallertanter). Genom att låta andra personer i handlingen ta över spridandet av informationen kunde jag alltså VIPS stryka två karaktärer för läsaren (och mig själv) att hålla reda på. Det var ett tufft beslut att ta, men helheten blev mycket bättre. Risken är annars att du lägger fokus på att utveckla karaktärer som egentligen inte behövs för att hålla liv i handlingen.

Fiktivt exempel från min bok:

Rasmus behöver få veta information x om person y. Den brittiska kvinnliga reseledaren berättar informationen för bartendern som i sin tur berättar detta för Rasmus. Både brittiska reseledaren och bartendern stryks. Istället berättar Rasmus danska kollega berättar informationen för honom. Mellanhanden är borta och handlingen riskerar inte heller att ledas ur spår.

Tydlig målbild

Nu har jag nämnt det här med huvudhandlingen typ tretton gånger redan. Och kanske sitter du och reflekterar kring: Hallå! Vad är en huvudhandling? Har jag en sån? Varför måste jag hålla mig till den? Det här får vi ta i ett annat inlägg, men kortfattat är huvudhandlingen resan som din karaktär gör för att nå sitt huvudmål (dvs. det berättelsen handlar om). Vanliga mål att sikta mot är: kärlekspar får varann (Stolthet och fördom), hjälte blir ja just det, hjälte, (valfri superhjältefilm) eller att någon lyckas finna en skatt (Indiana Jones). Ja, ni fattar… Men det här med målbild är komplext och det finns även yttre och inre mål att sträva efter… Vi reder som sagt ut det vid ett annat tillfälle.

Att hålla koll på karaktärerna i persongalleriet

Hur håller man koll på alla karaktärer och vad de har för sig? Ja, den här biten blir ju också lättare ju färre spelare du kastar in i leken såklart. Här gör författare olika. Vissa håller all info i huvudet. Själv gör jag ett separat worddokument där jag skriver in info om karaktärerna samt vilka roller de har. Vidare brukar jag också skriva ner en tidslinje efter ett tag. För mig brukar tidslinjen inte riktigt falla på plats förrän jag har ett första utkast på plats (trots att jag ändå planerar bok från början till slut innan jag börjar skriva) så jag gör den här rätt sent i processen. Men man kan också skriva ett utkast från början och sedan kasta om händelserna.

Ytterligare en fördel med att hålla nere persongalleriet är ju att du lättare låter läsaren knyta an till de karaktärer du har på plats och det tar mer tid att bilda relationer till fler personer. Vi återkommer till detta i inlägget om att ha fler huvudkaraktärer också. För att läsaren ska kunna bilda en relation till dina karaktärer så måste DU känna dem utan och innan, det här skrev jag om i förra inlägget om karaktärer. Så ju fler personer i galleriet – desto fler personer måste du också skapa ett djup i.

Biografiskt persongalleri? - Hur kan du tänka?

Det här med att hitta rätt persongalleri kan speciellt bli ett dilemma för dig som skriver skönlitterärt med självbiografiska eller andra släktrelaterade biografier. Förr i tiden var det vanligt att familjerna hade många barn. Så om din huvudperson hade åtta syskon men bara två av dem har inflytande över handlingen. Bör de strykas då? Det finns inget rätt och fel här heller. Syskonen kan mycket väl vara med och nämnas i berättelsen i förbifarten. Men om de inte spelar roll för handlingen så bör de inte få några stora roller – en risk när man skriver är att berättelsen plötsligt byter spår och så handlar ett kapitel om systern som inte har någon som helst betydelse för huvudhandlingen. Men det här med parallell- och bihandlingar (som också ska vara kopplade till huvudhandlingen på ett eller annat sätt – WHAAAT! Tänker du, som om det inte vore nog med att hålla reda på huvudhandlingen!?!). Ja, det tar vi också en annan gång..

Sammanfattning och dagens övning

Sitter du och biter på naglarna över ditt stora persongalleri? Det finns inget rätt och fel här, det kan bli helt rätt även med 538 karaktärer i din roman. Jag skickar med en övning nedan som du kan göra för att försöka reda ut mer kring ditt galleri.

Dagens övning:

Sätt dig ner och rada upp dina karaktärer, för hand eller i ett exceldokument eller vad du nu föredrar. Skriv vad varje person har för relation till din huvudkaraktär samt vilket syfte den har för huvudhandlingen. Går någon av karaktärerna att slå ihop? Eller rentav att ta bort?

Delarna i följetongen om karaktärer hittar du här:

Del 1, att skapa en huvudkaraktär hittar du här.
Del 2, hur jag byggde en huvudkaraktär hittar du här.
Del 4, att namnge karaktärer hittar du här.
Del 5, att levandegöra karaktärer hittar du här.
Del 6, att ha flera huvudkaraktärer hittar du här.
Del 7, om motsträviga karaktärer hittar du här.
Del 8, om bakgrundsinformation hittar du här.
BONUSINLÄGG om karaktärer med exempelövning och referenser, finns här.

Länktips - Persongalleri

Dagens länktips blir en video där författaren K M Weiland svarar på en läsarfråga från en författare om hur många karaktärer som är för många.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som skrivcoach eller lektör, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *