medverka i författarporträtt
Skrivande

Att levandegöra karaktärer – inlägg om karaktärer del 5

Har du någon gång funderat på varför vissa karaktärer dröjer sig kvar i ditt minne medan andra försvinner direkt? Eller varför du direkt får upp en bild av en karaktär när du hör dennes namn? Det är oftast ingen slump, att levandegöra karaktärer är ett gediget arbete som ibland kan vara svårt att lyckas med.

Att levandegöra karaktärer

Som inledning till detta inlägg skulle jag rekommendera att du letar upp och sätter på Scouting for girls låt I wish I was James Bond som är ett klockrent exempel på detta (den finns även med undertext på Youtube). Låten handlar om hur killen önskar vara som James Bond samtidigt som han radar upp egenheter som James Bond har, till exempel: ”Martini in your hand, and that eyebrow that you move”. Bara genom den meningen får jag, som inte ens sett speciellt många Bond-filmer, upp en tydlig bild av Sean Connery i huvudet. Och det är inte första gången någon tar fasta på Bonds egenheter. Tänk bara på alla Bond-referenser som Rowan Atkinson & Co. leker med i parodierna Johnny English till exempel.

 

Men hur levande är då James Bond? Egentligen?

Hur levandegöra karaktärer?

Så hur gör man då för att levandegöra karaktärerna i sin bok? I början hade jag svårt att få grepp kring hur man som författare kan skapa en karaktär som känns verklig. Men jag började sakta och säkert mina försök till att skapa ett karaktärsgalleri med karaktärer som läsaren kan känna med. Det finns flera delar som levandegör karaktären för läsaren och jag ska försöka reda ut dessa i dagens inlägg.

Jag har redan i två tidigare inlägg beskrivit vad du behöver tänka på när det gäller att skapa en huvudkaraktär, vidare har jag reflekterat kring hur du bygger upp din karaktär med hjälp av ett persongalleri (länkar till tidigare inlägg finns längst ner.) Nu är det dags att gå in på hur du kan levandegöra karaktärer i ditt romanmanus.

Stolpar för karaktärsbygge

Nedan stolpar jag upp några punkter som jag tycker behövs för att levandegöra karaktärer:

 

  1. Yttre attribut. Läsaren vill så tidigt som möjligt veta om din karaktär är blond eller svarthårig. Om det inte förrän i mitten av boken blir uppenbart att vi talar om en blondin kan läsaren bli negativt överraskad. Det här är något du nämner snabbt i förbifarten och inget som egentligen säger något om din karaktär (i huvudregel, men undantag finns. Din karaktär kan ha en anledning till att håret är blonderat, kanske är hon spion som gömmer sig undan en fiende till exempel).

  2. Objekt. Mer intressant än utseende är att koppla andra yttre objekt, såsom klädesplagg, assessorer osv. till din karaktär som också speglar dennes personlighet. Visst blev Indiana Jones mer spännande när vi fick reda på hur han fick tag på sin piska och sin hatt liksom? I ett av mina feelgoodprojekt har jag en 30-årig kille, Samuel, som röker pipa (och det är ibland även lite oklart vad han stoppar i den). Pipan används inte enbart som ett av Samuels attribut utan är också kopplad till hans personlighet då han röker mer när han blir utsatt för stress.

  3. Inre gestaltning. Det kommer blogginlägg om gestaltning så småningom, så jag fördjupar inte ämnet här. Men inre gestaltning är viktigt och en av de största fördelarna för en roman framför till exempel filmmediet. Vi kan få lov att följa en karaktärs tankar! Och det är något jag tycker att varje berättelse vinner på. Jag vet att det finns författare som knappt jobbar med detta eller sparar på huvudkaraktärens tankar. Men mitt råd är: Spara inte på krutet. Läsaren upplever samma känslor som din huvudkaraktär om du lyckas förmedla dem. Inre gestaltning ger alltså ytterligare ett djup/dimension till din text.

  4. Yttre gestaltning. Återigen, gestaltning är ett kapitel för sig. Men detta är viktigt. Just att du kan förmedla läsaren känslor genom gestaltning är bland det första ett förlag kollar när du skickar ett manus till dem. Slarva därför inte med gestaltningen. Istället för att beskriva ”Pelle blev arg” – visa hur han uppför sig. Kanske blir han rödflammig i ansiktet, knyter nävarna, får svårt att stå till. Hur karaktärer reagerar ska dock också stämma med deras personlighet, glöm inte det.

  5. Trovärdig dialog. Japp, ytterligare något som jag ska djupdyka i i bloggen längre fram. Men att skapa trovärdiga dialoger är otroligt viktigt. Dialogen har visserligen enbart ett syfte – att driva din historia framåt på ett eller annat sätt, men det ska göras trovärdigt. Det innebär att läsaren helst ska kunna lista ut vem som talar utan att läsa talmarkören (dvs. vem som säger vad). Hur talar då din karaktär? På dialekt? Okej snabbkursen i dialog: Skriv inte långa meningar på dialekt eller ett annat språk än det du skriver på. Varför? För att det är sanslöst jobbigt att läsa… Däremot ger dialektala uttryck och vissa haranger på ett annat språk en extra krydda till din text. Jag menar vem minns inte alla kapten Haddocks märkliga uttryck i Tintin? Anfäkta och anamma!

  6. VARFÖR beter sig din karaktär som den gör? Varje val, varje mening din karaktär uttalar ska kännas äkta. Den är oftast kopplad till karaktärens bakgrund och uppväxt. Du ska vara försiktig med delar som beskriver bakgrund i ditt manus, men du ska ändå kunna dina karaktärers bakgrunder som ett rinnande vatten. Låter det jobbigt? Japp, det kan man tycka. Själv tycker jag det är ganska kul att utveckla karaktärer på detta sätt.

  7. Personlighetsdrag. Kopplad till punkt 6. Din karaktärs personlighet återspeglas ofta i varifrån den kommer. Men visst kan det finnas akademiker-karaktärer som svär som borstbindare bara det finns en rimlig förklaring till detta. Men personlighetsdrag kan också vara små egenheter som karaktären har som inte behöver förklaras närmare utan bara är… ja personlighet helt enkelt. Min karaktär Rasmus från MYTOMANEN PÅ MADEIRA snurrar till exempel gärna på skrivbordsstolen då han sätter sig.

  8. Inre resa. Läsaren förväntar sig oftast att din karaktär ska ha genomgått någon förändring mot bokens slut, dvs. ha lärt sig någonting (som också läsaren då per automatik har fått lära sig utan att utsättas personligen för alla prövningar som din karaktär fått utstå). Alternativt att något annat förändrats på vägen, det kan vara världsuppfattningen för människorna runtomkring som i till exempel Hunger Games. Skillnaden mellan olika typer av inre resor får vi ta en annan gång.

  9. Inre konflikt. Det tillför alltid något till din berättelse när din karaktär sätter hinder för sig själv mentalt. Det går att bygga hela scener på osäkerhet hos din karaktär om du gör detta på rätt sätt.

  10. Pröva din karaktär. Det är så denne utvecklas. Relaterar till punkten 7. Vad är din karaktärs värsta farhågor i början av boken? Se till att de besannas och låt läsaren följa hur karaktären reagerar.

  11. Action – Reaction – Decision. Alltså något händer – reaktion – beslut. Tre viktiga ord som jag snappat upp från ett antal skrivarhandböcker på engelksa. För varje scen bör din karaktär ha ett mål. Varje delmål länkas ihop i en kedja för att slutligen förhoppningsvis nå ett slutmål. Ett delmål behöver inte vara något komplicerat eller stort. Det kan, som i min karaktär Samuels fall, handla om något så simpelt som att försöka få telefonnumret till en tjej. Det blir ett mål i kedjan som slutligen då har slutmålet att bli tillsammans med nyss nämnda tjej.


    Exempel på ett mål i kedjan: Samuel bjuder nämnda tjej på café (Händelse) – Tjejen beger sig av därifrån utan att han hinner fråga om numret (fortfarande händelse) – Samuel följer efter henne för att fråga efter numret men hinner inte fram (reaktion på att hon lämnade) – Samuel bestämmer sig för att lyckas nästa gång, då ska han få numret genom att… (ett aktivt val, alltså beslut). Allt det här behöver inte komma i samma scen. Den sista, beslutet, kommer ganska ofta efter att karaktären fått begrunda händelsen och vad som gick fel ett litet tag. Då behövs ofta strategibyte för att kunna lyckas nästa gång. Just den sista, att utvärdera och ändra strategi glömmer många nybörjare inom skrivande bort.

Att levandegöra karaktärer eller skapa spänning - måste man välja?

Så hur levande är egentligen James Bond? Utvecklas han på något sätt under berättelsens gång? Nja, det finns några Bond-filmer där Bond faktiskt genomgår någon form av inre resa, men för det mesta handlar det bara om det klassiska Ta fast boven – fånga tjejen. Tintin är ett annat exempel på journalisten som sätter fast bovar men utan att utvecklas på ett personligt plan. Dessa hjältar har ändå gått till historien (och de funkar bra än idag). Innebär det att man måste välja att antingen levandegöra karaktärerna eller skapa spänning? NEJ! Absolut inte. De berättelser som normalt sett blir starkast och stannak kvar länge hos läsaren/tittaren är de som har flera lager, det vill säga både en yttre och en inre resa. Alltså fånga boven och lära sig själv något längs vägen. Ett exempel på det sistnämnda är Guardians of the Galaxy vol. 2 som jag såg för inte så längesedan. NU KOMMER EN LÄTTARE SPOILER AV FILMEN, SÅ OM DU INTE SETT DEN KAN DU HOPPA NER TILL NÄSTA STYCKE. Huvudpersonen Peter Quill (som tolkas briljant av Chris Pratt för övrigt) räddar inte bara hela världen (ja, faktiskt universum och allting) utan han lär sig också att det som betyder något är faktiskt inte blodsband – att vara en familj innebär så mycket mer än så. Faktum är att jag, som inte ens normalt gillar sci-fi överdrivet mycket, satt med gråten i halsen i vissa scener. Här kan vi snacka om att manusförfattaren lyckats med jobbet att levandegöra karaktärerna!

Det är lite meckigt att levandegöra karaktärer. Men jag har i mina två senaste manus fått höra från flera testläsare att de tycker speciellt mycket om mina karaktärer. När jag knappt får en enda kommentar kring knepiga val de gör – då är jag mycket nöjd. En karaktär kan absolut göra märkliga val, till exempel att vara otrogen eller döda någon i ytterlighetens fall – men om du får läsaren att förstå vad som ligger bakom handlingen så har du vunnit mycket och ofta skapar du också en sympati med karaktären.

Delar i följetongen om karaktärer

Delarna i följetongen om karaktärer hittar du här (lägger till dem allteftersom de släpps):

Del 1, att skapa en huvudkaraktär hittar du här.
Del 2, hur jag byggde en huvudkaraktär hittar du här.
Del 3, att bygga ett persongalleri hittar du här.
Del 4, att namnge karaktärer hittar du här.
Del 6, att ha flera huvudkaraktärer hittar du här.
Del 7, om motsträviga karaktärer hittar du här.
Del 8, om bakgrundsinformation hittar du här.
BONUSINLÄGG om karaktärer med exempelövning och referenser, finns här.

Behöver du hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som skrivcoach eller lektör, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *