motsträviga karaktärer
Skrivande

Motsträviga karaktärer – inlägg om karaktärer del 7

Dagens inlägg ska handla om motsträviga karaktärer. För sådana finns! Och jag misstänker att det är fler än jag som stött på dem?

 

Definition av motsträviga karaktärer

För mig är det en karaktär som verkligen inte vill ge med sig. Det är alltid något som brister eller inte flyter. Det är nog olika från författare till författare just VAD som brister, men för mig är det oftast någonstans i kedjan action – reaction – decision och att jag inte får till en logisk reaktion dem emellan. Alltså någonting är inte helt konsekvent i karaktärens personlighet helt enkelt.

I mitt projekt 75 MIL TILL BERLIN har jag tre huvudkaraktärer varav en av dem är Freddie som har ett förflutet som hängiven dansare som dessvärre inte kom in på sin drömutbildning på musikalskolan i London. Han är också en obotlig romantiker som tror på ödet och slukar romantiska komedier. Jag har i tidigare inlägg gått igenom både hur man bygger personligheter för att få sina karaktärer att leva, men också hur viktigt det är att göra alla personer lika spännande att läsa om. En karaktär som tar ologiska beslut är inte kul att läsa om – risken är att läsaren tröttnar och antingen bläddrar fram till nästa karaktär eller lägger bort boken. Har man en huvudkaraktär så är det sistnämnda alternativet det mest troliga. Och i Freddies fall har jag fått kämpa…

stop

Så hur hanterar vi motsträviga karaktärer?

Det beror såklart på var bristen ligger, men… du måste gräva på djupet av din karaktär. Karaktären måste först och främst bli levande för dig. För mig ligger Freddie långt ifrån min egen personlighet och även långt ifrån någon annan jag känner (även om jag som vanligt lånat några drag) och jag tror att detta kan ha varit grundproblemet.

En lösning är att göra lite journalistiskt grävande. Tänk dig att du ska intervjua din karaktär för att få reda på var grundproblematiken ligger. Här ska du ställa de absolut svåraste frågorna, de där som ingen egentligen vill svara på. Vad är din största rädsla? Hur har dina tidigare relationer varit?

Parallellt med att du intervjuar din huvudkaraktär, intervjua också karaktärerna runtomkring. Ibland kan vissa huvudkaraktärer, som till exempel min Freddie, ha en lite (läs ganska stor) skev verklighetsuppfattning. Ställ samma frågor till en bikaraktär som till huvudkaraktären själv.

Under vändorna med omarbetningen av Freddies kapitel fick jag ändra om mycket för att alla hans val skulle bli logiska utifrån hans personlighet. Det innebär bland annat att jag fick stryka ett helt kapitel (min kapitel är i och för sig ofta ganska korta, ca 1500 ord i genomsnitt). Informationen som framgår i respektive kapitel ska leda handlingen framåt, om den inte gör det ska den strykas.

För lite konflikt?

Ibland kan karaktärer kännas tråkiga att läsa om utan att man riktigt vet varför. Gå igenom de avsnitt där karaktären är med och se över om det råkar vara så att du kanske glömt addera en av de viktigaste kryddorna vi författare använder för att få liv i våra manus – konflikten. Återkommer till detta i ett annat blogginlägg, men huvudregeln: MINST EN KONFLIKT I VARJE SCEN. Saknas konflikt i scenen där karaktären är med? Lösningen: Lägg till en konflikt eller stryk scenen enligt föregående punkt.

För många goda egenskaper?

En karaktär kan också bli tråkig om den inte har utarbetats med tillräckligt djup – det innebär oftast att både bra och dåliga sidor hos karaktären framgår. Om en karaktär blir för god, dvs. inte visar några dåliga sidor så blir den också ofta tråkig. Då brukar det också vara svårt att ro iland föregående punkt – konflikter. Om en person är genomgod så händer ju inget – läsaren får aldrig vara med om någon konflikt. Min karaktär Freddie är konflikträdd så han är lite extra svårarbetad just där, men han hamnar ändå mitt i konflikten mellan sina kompisar Samuel och Joakim som gärna retar gallfeber på varandra samtidigt som de önskar Freddie som utslagsröst. Snyggt sätt att lösa det hela på, va? Och sedan kan vi alltid fylla en konflikträdd person med inre konflikter: Om jag agerar på det här sättet så sårar jag person x, men om jag gör så här sårar jag istället person y. Hur ska jag göra? De här valen är väldigt spännande för läsaren att hänga med på. Men för guds skull… låt läsaren hänga med. Om vi inte får reda på karaktärens dilemma så finns liksom ingen konflikt!

För mycket schablon?

Din karaktär är kanske en schablonkaraktär? All-time-evil-witch eller good-superhero-guy-that-everybody-likes. Vi vet redan vilka egenskaper de här har. Eller gör vi? Om man kastar in oväntade drag eller egenskaper hos en schablonkaraktär så har vi plötsligt ett helt annat djup. Tänk om Hans och Greta egentligen var spioner från yttre rymden? På plats för att sätta dit landningsanordningen för hela rymdflottan som tänkt ta över jorden. Häxan var den enda som förstod detta och ville sätta stopp för dem. Think outside the box. Schablonkaraktärer kan absolut tillföra din text något, jag använder dem gärna för komisk effekt, men de får inte väga över. Och om det inte är huvudsyftet med din berättelse så låt huvudkaraktären vara allt annat än en schablon!

om karaktärer

Om inget av ovanstående hjälper, vad gör jag då?

Om inget jag tidigare testat funkar, vad gör jag då?

Hur många hörn har en slipsten? Freddie krävde två helt egna redigeringsrundor och genomgångar för att hans struktur och val skulle sitta för att få hans utvecklingskurva trovärdig. Ändå har testläsare reagerat på hans relation med en annan karaktär. Just detta var en känsla som jag själv bar med mig redan när jag skrev, men till slut hade jag liksom gjort det jag kunde. Faktum är att det som återstår, lite slipning av hans relation med den här karaktären, är en liten del i hela sammanhanget. I början var det mycket som inte stämde med Freddie.

Låt manuset vila
Jag har nu fått ungefär två månaders paus från manuset och jag tror att det är tillräckligt för att jag ska kunna se Freddie med nya ögon och reda ut funderingarna kring hans relation med den här karaktären. När du är så trött på en av dina karaktärer att du kan spy – lämna honom eller henne för stunden och låt manuset vila. Om du lämnar texten ett tag kommer du se den med nya ögon när du återvänder.

Be någon utomstående om råd
Du kan ibland behöva någon annans syn på det hela. Fråga en kompis eller skrivkamrat om hjälp för att reda ut dina motsträviga karaktärer. Kanske har din karaktär en bakgrund du inte kan relatera till? Om din karaktär är en utbränd biografmaskinist och du själv aldrig varit bakom kulisserna på en biograf kan det vara en god idé att kontakta någon som har – vilka stressmoment finns i deras vardag? Du kan såklart vända dig till en skrivcoach eller lektör, men det är också förknippat med en kostnad.

Motsträviga karaktärer - dagens övning

Använd tipsen ovan för att gå igenom en karaktär som du inte tycker att du har grepp om. Lättar det något? Om det känns lönlöst – lämna karaktären för ett tag och återvänd senare.

Delar i följetongen om karaktärer

Delarna i följetongen om karaktärer hittar du här (lägger till dem allteftersom de släpps):
Del 1, att skapa en huvudkaraktär hittar du här.
Del 2, hur jag byggde en huvudkaraktär hittar du här.
Del 3, att bygga ett persongalleri hittar du här.
Del 4, att namnge karaktärer hittar du här.
Del 5, att levandegöra karaktärer hittar du här.
Del 6, att ha flera huvudkaraktärer hittar du här.
Del 8, om bakgrundsinformation hittar du här.
BONUSINLÄGG om karaktärer med exempelövning och referenser, finns här.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som skrivcoach eller lektör, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *