skrivarkurs ungdom
Skrivande

Bakgrundsinformation – inlägg om karaktärer del 8

Dagens inlägg handlar om något som jag nämnt några gånger förut lite flyktigt i några av bloggens tidigare inlägg. Men nu ska vi djupdyka i dina karaktärers förflutna, nämligen dina karaktärers bakgrundsinformation!

Läsaren vill inte veta allt om din karaktär direkt

Jag har tidigare sagt att det är viktigt att du känner dina karaktärer som du känner sig själv. Det innebär alltifrån personens känslor för technomusik till dennes uppväxtförhållanden. Som författare är det lätt att tänka: Självfallet vill läsaren också veta det här! Jag börjar med ett stycke där jag förklarar allt viktigt som hänt i Pelles liv så att läsaren förstår varför han beter sig som han gör.

En rolig incident leder till ytterligare en och till slut har du berättat om varenda detalj från dess att din karaktär föddes fram tills dagens datum. Tänk dig att en främling kommer fram till dig på stan och det första denne häver ur sig efter att ni hälsat är all info om sig själv från födsel till tonårsförälskelsen, utbildningsbakgrund, firmafester som spårat ur (ja, u name it, alla bakgrundsinformation du kan tänka dig). Det är detta som i skrivkretsar som kallas för infodumping, någon bra översättning har jag än så länge inte hört. Oavsett namnet så är det här ett vanligt nybörjarmisstag. Målet med det här inlägget är att du aldrig ska gör en infodump med bakgrundsinformation igen när du läst det!

Tillbackablick – en inbromsning av historien

Generellt kan det vara bra att veta att varje tillbakablick du gör i ditt manus är en inbromsning av historien. Jag ska ge ett exempel som är extremt vanligt i nybörjarmanus med bakgrundsinformation (detta är dock fiktivt):

Pelle bromsade in framför kontoret och hastade uppför trappan med andan i halsen. Hoppas verkligen plåtasken fanns där Kalle sagt att han lämnat den. För vad skulle de annars göra? Försöka få tag på en ny? Han snubblade till på översta trappsteget samtidigt som Marie klev ut genom dörren. Varför var hon kvar så sent nu då?
  ”Pelle, vad gör du här?” Marie gav honom en blick som om han var något katten släpat in.
  Han kunde frågat henne detsamma. Marie och han gick långt tillbaka. De hade alltid hatat varandra. Det hade börjat redan första dagen på jobbet då de var nya som assistenter båda två. Hon var en besserwisser av rang, ville alltid hävda sig och visa att hon var bäst och mest lämpad att avancera uppåt i organisationen. Med ett överlägset flin på läpparna lät hon Pelle veta varje gång han gjorde något fel, för det mesta när en av cheferna var i närheten. Men det räckte inte med det. Han och Marie hade också gått i samma skola och hon hade varit likadan då. På rasterna roade hon sig med att berätta för allt och alla vilka fel de begick och hur de skulle kunna rätta till dem.

Märker ni vad som händer? Läsaren kastas in i en spännade scen där Pelle är på jakt efter en plåtask på kontoret. Vi vill ju bara få veta vad som finns i den, eller hur!?! Att Marie kliver ut är också en spännande ingrediens, för hon står i vägen mellan Pelle och asken. Men vad händer sen? Historien bryts för att Pelle börjar reflektera kring sin bakgrundshistoria med Marie. Det här bromsar upp berättelsens nu och en spänning som är uppbyggd på tidigare rader.

Är det alls viktigt för läsaren att veta att Pelle och Marie har en bakgrundshistoria ihop! Verkligen? Just nu?

Vanligt i nybörjartexter är alltså att bygga upp en spännande början men som snart stoppas upp av tillbakablickar eller bakgrundsinformation. Jag har själv gjort detta misstag flera gånger innan jag fick koll på textstruktur.

bakgrundsinformation

Lösningar på baktunga texter med mycket bakgrundsinfo

Jag ska dela med mig av några knep som gör att du antingen kan skippa eller använda bakgrundsinfo där de behövs för att fylla ut berättelsen på rätt ställe och sätt:

  • Fundera på om bakgrundsinformationen eller tillbakablicken tillför din berättelse och din karaktärs utveckling något. Är svaret nej bör du stryka helt. Jag bryter dock själv ibland mot den här regeln för komisk effekt, det kan vara en genrefråga till viss del.

  • Läsaren älskar att dra egna slutsatser. Några korta meningsutbyten och spända ansiktsuttryck mellan Pelle och Marie duger mycket gott för att läsaren ska börja fundera kring vad det finns för bakgrundshistoria dem emellan. Och det räcker förmodligen för att syftet med scenen ska uppfyllas.

  • Finns det något beskrivande i karaktärens bakgrundsinformation som kan gestaltas istället?

EXEMPEL: “Pernilla snubblade in över tröskeln till speceriaffären. Sedan när hade den blivit så hög egentligen? Hon hade vandrat in och ut över den varje dag hela förra sommaren och då hade den definitivt inte sett ut sådär.”

Okej, vi är kanske inte helt säkra på att Pernilla jobbat där, men det lutar ju åt det om hon inte typ varit beroende av deras fantastiska godissortiment, eller hur? Sista meningen är dock fortfarande som en liten minitillbakablick, men den funkar.

  • Kan något avslöjas i dialog istället? Den måste dock fortfarande vara naturlig (men det tar vi en annan gång)

FORTS EXEMPEL OVAN:

Pernilla snubblade in över tröskeln till speceriaffären. Sedan när hade den blivit så hög egentligen?
  ”Var finns den konserverade skinkan?” En gubbe plirade ner på henne bakom randen på glasögonen.
  ”Tyvärr Egon”, sa Pernilla. ”Jag jobbar inte i dag.”

Här får vi bort sista bakgrundsmeningen som tillkom i förra exemplet. Istället avslöjar dialogen att Pernilla brukar jobba i affären. Här får vi dock inte veta att det var just ett sommarjobb det handlade om. Så det hela handlar också om vilken typ av info som är viktig att förmedla.

  • Sprid ut bakgrundsinformation under manusets gång. Lite åt gången räcker. Spara på krutet i början av texten. Även längre fram bör du hålla bakgrundsinfo kort, men när läsaren knutit an till karaktären kommer du undan med lite mer.
  • Ska bakgrunden bli ett kapitel istället så läsaren får vara med? Om bakgrunden är mycket viktig bör läsaren få uppleva den i bokens nutid (vilket alltså kan vara dåtidsform, ja ni fattar). Jag påbörjade nyligen något som var tänkt som en kortare information kring en händelse. Den svävade ut och blev några meningar. Och då kom jag på att: Jo, det här ska nog faktiskt bli ett helt eget kapitel. Det blev det också. Jag kunde alltså ta bort bakgrundsinfodumpen helt och hållet. Ytterligare ett plus av att ta bort en passage som saktar ner texten i redogörande form var att kapitlet jag lade till blev i gestaltande form. (Och varför det är en fördel för en levande text tar vi i ett annat inlägg)
FAQ

FAQ - Bakgrundsinformation

Jaha, men om du är så emot bakgrundsinfo, Jenny – ska jag inte bara helt och hållet stryka den? Tja, det beror på. Tillför bakgrundsinfon något till handlingen? Det bör den göra, allt som inte tillför huvudhandlingen något ska ju bort. Jag har ibland lagt in kortare tillbakablickar för komisk effekt eller för att visa på något karaktärsdrag. Det är liksom inte helt förbjudet att bryta mot regeln, men man bör vara medveten om vad man gör.

För lite bakgrundsinformation – kan man ha det? Ja, det kan man faktiskt. Undertecknad har varit skyldig till detta brott några gånger eftersom jag blivit så medveten om hur det saktar ner tempot i berättelsen… MEN! Din karaktärs bakgrund är ju det som motiverar de handlingar som denne utför i dag. Läsaren behöver inte ha förklaringen serverad på sida ett men innan boken är slut ska alla val huvudkaraktären ha gjort vara logiska.

Ett exempel: Min karaktär Samuel är en kvinnotjusare av rang. Enbart personlighet eller finns det någon förklaring till det här? Självklart finns det en förklaring, han är uppenbart rädd för att binda sig! Varför? Tja det kan jag ju inte spoila om något förlag någon gång skulle vilja ge ut boken. Men förklaringen finns i hans bakgrund och uppväxt…

Så man måste kunna förklara varför ens karaktär har en viss världsuppfattning? Det beror helt och hållet på. Samuels utvecklingskurva baseras på just denna egenskap – alltså behöver den vara fullt utvecklad och det ska finnas en förklaring till det. Hans urdåliga lokalsinne däremot är en egenskap som jag aldrig förklarar varifrån den kommer – och som läsaren förmodligen inte kommer sitta och grubbla över i en evighet i hans fall.


Hur vet jag om jag har för mycket bakgrundsinformation som stoppar upp textflödet?
Det korta svaret är att det vet du inte. Du måste låta någon annan ta del av texten för att få utomstående ögon på den. Det är bland annat detta författare använder testläsare till. Läs gärna mitt inlägg om testläsare, du hittar det här.

Skillnaden mellan baktung infodump och händelse som utspelar sig innan berättelsen börjar fast i samma tempus som din berättelse. Det finns också så kallade falska tillbakablickar som inte stoppar upp berättelsen. Eftersom det redan finns ett väldigt bra blogginlägg om detta därute, så länkar jag till det istället. Jorun Modén skriver om falska tillbakablickar på sin sida forfattarkurs.se (du hittar länk till hennes artikel längre ner). Kortfattat handlar det om att tillbakablickar med tempusbyte är problematiska men ett tidshopp där vi följer karaktären i ett kapitel i berättelsens nutid känns lika levande som resten av texten. Ett exempel på när detta görs utan att läsaren reflekterar kring det är När kräftorna sjunger av Delia Owens. Där varvas huvudkaraktären Kyas uppväxt med händelser i senare skede.

Sista inlägget om karaktärer - eller?

Det här var det sista inlägget i följetongen om karaktärer. Jag hoppas du tyckt att serien varit givande. Avslutet blir lite speciellt. Redan på onsdag kommer ett specialinlägg, eller bonusinlägg om ni så vill, med en övning inriktad åt karaktärshåll samt tips på referenslitteratur med mera. Som om detta inte vore nog så släpps bloggens andra författarporträtt också på onsdag. Den här gången är det Anna Breitholtz Monsén som berättar om tillkomsten av sin debutroman inom deckargenren, Stranden. Som vanligt släpps ett nytt inlägg nästa söndag.

Boka alltså upp även onsdag den 18/8 denna vecka för läsning på bloggen!

Under hösten fortsätter självfallet bloggen med nya teman! Har du något förslag på tema för blogginlägg så tipsa mig gärna om vad du vill läsa mer om eller vad du kört fast på i ditt skrivande just nu.

Bakgrundsinformation - dagens övning

Gå igenom något eller några avsnitt ur ditt pågående projekt för att se om du hittar något ställe där du “infodumpar”. Är det berättigat? Om inte: Kan du korta alternativt använda något av tipsen och råden ovan för att slippa ge läsaren känslan av *gääääsp* uppradad information?

Länktips bakgrundsinformation

Jorun Modén skriver om falska tillbakablickar på forfattarkurs.se, du hittar hennes blogginlägg här.

Delar i följetongen om karaktärer

Delarna i följetongen om karaktärer hittar du här (lägger till dem allteftersom de släpps):

Del 1, att skapa en huvudkaraktär hittar du här.
Del 2, hur jag byggde en huvudkaraktär hittar du här.
Del 3, att bygga ett persongalleri hittar du här.
Del 4, att namnge karaktärer hittar du här.
Del 5, att levandegöra karaktärer hittar du här.
Del 6, att ha flera huvudkaraktärer hittar du här.
Del 7, motsträviga karaktärer hittar du här.
BONUSINLÄGG om karaktärer med exempelövning och referenser, finns här.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som skrivcoach eller lektör, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *