om karaktärer
Skrivande

Att redigera manus – del 1

Att redigera manus … Jag har fått flera önskemål om att skriva om min redigeringsprocess. Just detta är ingenting som jag läst så speciellt mycket om, jag har bara lyssnat på poddar, fått råd från skrivlärare samt lyssnat på andra författares erfarenheter. Under hösten ska jag läsa in mig mer på den formella biten, så det blir kanske ett uppföljande inlägg när jag beklagar mig över alla misstag jag gjort.

Men eftersom detta ändå är ett önskeinlägg (och jag tycker detta är en av de mest givande delarna i skrivprocessen) så kör vi! Varsågoda att njuta av blogginlägget om att redigera manus – del 1!

Struktur är grunden för att redigera manus

Någon har kanske hört mig nämna ordet struktur förut? Även i redigeringsprocessen är begreppet centralt. Många frågar mig hur jag hinner med allt. Svaret: Struktur. Andra frågar hur jag lägger upp min arbetsprocess. Svaret: Struktur. Jag har jobbat fram en egen modell i ett antal steg som jag använder när jag skriver. Den utgår också ifrån att kolla av punkterna i författarens verktygslåda.

  1. Ett första utkast (hur jag får till ett första utkast tar vi i ett annat inlägg)
  2. När sista ordet är skrivet: Manuset vilar i minst två veckor. För noveller funkar kortare tid, men gärna någon vecka åtminstone.
  3. Dags att påbörja redigeringen.
  4. Se över strukturen (jag bara älskar att använda ordet struktur
  5. Se över karaktärerna och deras val/reaktioner. Är de logiska och konsekventa? Funkar kedjan action-reaction-decision? Är den komplett överallt? Det här är fortfarande på en högst övergripande nivå och det är alltså HELHETEN som är viktig.
  6. Kronologi (jag nämner den som egen punkt, men jag brukar köra den i nästan varje varv)
  7. Se över miljöer och gestaltning
  8. Dialog
  9. Korrektur, det vill säga: Allt annat ska nu sitta. Småsakerna är kvar, vilka ord jag borde välja. Stavning. Och så vidare.
  10. Testläsning
  11. Ny redigeringsrunda med fokus på testläsarnas synpunkter
  12. Ny korrigeringsrunda
att redigera manus

Det var det hela. Att redigera manus var väl lätt som en plätt?

Nja, jag tänker att vi kikar närmare på de olika punkterna i redigeringsrundan. Men sammanfattningsvis kan man säga att det jag gör är att börja med de stora delarna för att glesna av och sedan fokusera på de små sakerna i senare rundor. Det är lätt att börja redigera språket tidigt, men det kan vara att skjuta sig själv i foten. I min senaste redigeringsrunda strök jag ett helt kapitel. Om jag hade börjat med att se till att språket blev perfekt så hade dessa timmar blivit ogjort arbete. Att få till en effektiv redigeringsrunda är också att se till att man lyckas spara tid! Mer tid över innebär också mer tid att lägga på nya skrivprojekt!

Checklista för att redigera manus

Se över struktur: De stora dragen först, sitter vändpunkterna där de ska? Ner på scennivå. Finns det tydliga ingångar och avslut av scenerna? Konflikt i varje scen? Det här med struktur och scenstruktur ska vi ta i separata inlägg… En del författare skrattar bort ämnet, en del gömmer huvudet i sanden. Ytterligare andra menar att det är bättre att skriva på känsla. Det är viktigt att inte låta romanen bli enbart en odyssé i att skapa en perfekt struktur – men låt oss för stunden nöja oss med att konstatera att strukturen för en berättelse är viktig.

Karaktärer, Action-Reaction-Decision: Hur framstår karaktärerna, är de konsekventa? Behöver de utvecklas mer för att bli levande? Framgår de val karaktärerna gör som logiska? Om något i kedjan saknas så kommer läsaren inte förstå varför. Även detta ska jag fördjupa i något kommande inlägg.

Kronologi: Det här kan vara svårare än man tror. När var det karaktär X slutade röka egentligen? Var det innan eller efter karaktär Y började med karateträningen? Ni som följt mig ett tag nu vet att jag är en strukturnörd utan dess like, men kronologin i mina böcker… jag påbörjar alltid en pedagogisk lista som jag till slut mister kontrollen över. Alltså brukar det sluta med att jag gör en kronologisk lista efter berättelsen är nedtecknad och redigerad några gånger. Det mesta fäster sig faktiskt i minnet, men det kan vara en opålitlig källa…

kan vem som helst skriva

Miljöer och gestaltning: Viktiga moment för att skapa en levande text. Dock lägger jag fokus på berättelse och att sätta all information som ska fram i respektive scen i ett första utkast. En separat runda för att fylla på miljöer och gestaltning. Man kan se miljö och gestaltning som skilda saker, men för mig blir texten än bättre om man låter dem samspela. Detta ska jag också spara till ett kommande givande inlägg här på bloggen!

Dialog: Att skapa levande dialog är verkligen ett hantverk. Det här är något jag jobbar sanslöst mycket med under min redigeringsfas. Att få fiktiv dialog att tyckas trovärdig är svårt, men otroligt kul! Jag kortar och stryker ofta ganska många av mina dialoger innan den verkligen sitter. Också ett blogginlägg att se fram emot!

Korrektur: Finns inte så mycket att säga. Handlar alltså om stavning och grammatik. Men också rumsliga fel, typ karaktär x sätter sig i en soffa och nästa gång han talar så står han framför en tavla utan att läsaren förstår hur det gick till. Det sista är faktiskt lättare än man tror att råka få till.

Testläsning:Jag har redan skrivit ett inlägg kring varför jag tycker att man bör lämna sitt manus till testläsare.

Ny redigeringsrunda med förändringar från testläsare: Detta blir individuellt beroende på manus. Man kan alltså behöva gå igenom punkterna innan på nytt, beroende på vad man får för respons.

Ny korrigeringsfas: U get it. Men den här gången försöker jag vantligtvis fjäska mig till någon utomstående som läser. Som inte läst manuset innan. Ni anar inte hur blind man blir för sin text! Hjärnan är inställd på att sätta ihop sammanhang av allt den stöter på, så också när det saknas ord eller bokstäver i en mening… Om du måste göra den själv, låt då manuset vila ytterligare en stund innan du gör sista korrigeringsrundan.

Såhär gör jag just nu i min redigeringsfas. Hur många rundor det blir är helt beroende på manus. I ett tidigare inlägg berättade jag om mitt feelgoodprojekt 75 MIL TILL BERLIN där en av huvudkaraktärerna (av tre) var lite svår att nå fram till och krävde två helt egna rundor där jag kikade igenom honom och kedjan action-reaction-decision.

Det ska som sagt bli spännande att läsa några böcker med tips om redigering nu under hösten och jag återkommer med all säkerhet till temat… därav tänker jag att detta inlägg får heta del 1 – för då måste man liksom återvända. Jag kan ju liksom inte bara ha en del ett för att och sedan lämna läsaren hängande i luften!?!

För er som hängt med på Midgårdsormen så har ni nu full koll på att målsättningen är att släppa två inlägg i veckan. Redan på tisdag den 7:e september kommer ytterligare ett nytt inlägg. Jag kommer där reflektera lite kring varför början på din bok är så otroligt viktig.

Dagens övning - att redigera manus

Dags att snart redigera manus? Plita ner en lista för i vilken ordning du ska göra saker och ting – risken är annars att du fastnar i de små sakerna för tidigt…

Har du inget pågående projekt? Gör gärna en lista redan nu för i vilken ordning du ska göra saker och ting. Försök undvika större redigeringsarbete när du upprättar ditt första utkast.

Länktips

Jag har tidigare kortfattat beskrivit action-reaction-decicion i blogginlägget om att levandegöra karaktärer, du hittar det här.

Författarens verktygslåda som används för att förgylla ett manus hittar du här.

Inlägg om testläsare finns här.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *