jobbsökarångest
Skrivande

Varför gå en skrivarkurs

Okej, jag skriver rubriken som att detta är något självklart som man borde göra. Varför gå en skrivarkurs? Men meningen kan också läsas med eftertryck. Jag, som redan kan skriva bra, varför ska jag…?I dagens inlägg ska jag berätta om min skrivarresa om underlättats enormt mycket av att jag gick ett antal skrivarkurser.

Så varför gå en skrivarkurs?

Faktum är att naiva jag faktiskt tänkte att jag inte kunde utvecklas i mitt skrivande fram tills dess att jag själv gick ett antal författarkurser. Jag trodde verkligen att man antingen hade “det” eller inte. (vad “det” nu är?)

Men efter att ha fått tillbaka ett refuseringsbrev nästan snabbare än att manuset borde nått fram till förläggaren så tänkte jag. Oj. Jag måste göra nåt åt det här.Alternativen var att antingen ge upp eller hitta ny strategi. Ungefär som varje romankaraktär någon gång måste ställas inför ett vägval så hamnade även jag i den sitsen. Och ge upp? Hur hade Gotham City sett ut om Batman bara ryckt på axlarna och gått därifrån liksom?

Jag paniksökte kurser på nätet och hittade en fått bra betyg av tidigare kursdeltagare. En del av dem var rentav utgivna. Inte för att det nånsin skulle hända mig, men… det fanns faktiskt en eller två platser kvar till en kurs som skulle starta om två veckor. Jo, tänkte jag. Jag ger kursen ett försök bara för att kunna säga att det ändå inte var nåt för mig (jag skrev ju redan perfekt).

Ja, så tänkte jag faktiskt. Det är nästan lite pinsamt att erkänna det såhär i efterhand.

varför gå en skrivarkurs

Men oj vilken ögonöppnare det var. Vilken värld som fanns om man bara tog förnuftet till fånga och klättrade ner från sina höga hästar. Jag insåg att man faktiskt kan lära sig att skriva – det finns verktyg som man kan lära sig använda. Det slutade med att jag anmälde mig till fortsättningskursen, läste blogginlägg om skrivande, lyssnade på poddar, läste varenda skrivarhandbok jag kom över… Ja, jag kan ärligt säga att jag blev (och fortfarande är) besatt av skrivarhantverket.

Nu ljög jag förresten visst lite. Det slutade ju inte där. Faktiskt fick jag ett erbjudande om bokkontrakt på det övningsprojekt jag skrev under den här tiden. Från ett traditionellt förlag. Det som skulle vara omöjligt!?! Men det jag verkligen fick var verktygen jag behövde för att kunna färdigställa ett läsbart manus. Och min dröm som jag haft från så länge jag kan minnas om att bli författare… jag gick från att inse att det här är ju faktiskt inte bara något jag vill göra, det är min livslånga dröm. Det låter som en klyscha, men jag har i flera års tid tänkt att ”ingen kan väl leva på det här?”. Och tja… det är svårt att leva på författandet som inkomst. Några få lyckas. Dock så övervann jag även detta hinder när jag insåg att… det spelar faktiskt ingen roll om någon vill ge ut mig eller inte, jag måste skriva ändå. Och lyckas – hur ska man lyckas om man ger upp redan innan man försökt? Skrivandet blev en integrerad del av mig som person.

att skriva

Personlig utveckling och träffa andra skrivintresserade

Inget av det jag hittills skrivit har dock varit det viktigaste. Eller jo, nu ljög jag igen (Kanske inte så märkligt att min debutroman handlar om en mytoman trots allt?). Det var viktigt för mig att få den där kvalitetsstämpeln som utgivning innebär. Men jag skulle ändå vilja påstå att lika viktigt var att träffa jämlikar. Fler skrivsjälar. Människor som tänkte som jag.

När jag var liten satt jag antingen framför datorn och skrev (när den blev var mans egendom hade jag precis lärt mig skriva typ) eller med näsan i en bok. Jag minns till och med en gång när min mamma tyckte att jag läste för mycket och sa: ”Du tror att du är karaktären i den där boken”. Just då läste jag Flickan från himlen av Virginia Andrews. Och lite så var det ju. Jag var som huvudpersonen Heaven i de där böckerna. Annorlunda. Jag har alltid levt mig in i böckerna jag läser. Jag har många gånger hellre varit vän med personerna i de där böckerna än med de barn jag träffade i verkligheten.

Det fanns nog en hel del vuxna som var oroliga för mig som inte hade något emot att vara ensam. Men de förstod inte att med mina böcker och egna skrivprojekt var jag aldrig ensam. Och faktum är att jag inte ändrats ett dugg på den där punkten. Jag drömmer mig ofta bort till andra världar och mina egna karaktärer bär jag med mig hela tiden. Jag är aldrig ensam. De bästa manusidéerna får jag oftast när jag inte är hemma, de kan dyka upp var som helst.

Och just det här jag precis beskrivit förstår bara andra skribenter.

skrivarkurs distans

Varför gå en skrivkurs? Ja, varför träna överhuvudtaget?

Mitt första manus till bokförlag skickade jag in när jag var tolv år. Det var en fantasyberättelse som jag skickade till Bonnier Carlsen. Jag fick en trevlig refusering. Och det var nog tur för annars hade jag lagt skrivandet på hyllan redan där. Men jag tragglade på. Skickade in. Blev refuserad. Skickade in. Blev refuserad. Lade ner under tiden jag pluggade annat. I tio års tid. Bortslösad tid som jag självklart ångrar i dag. Tid innebär ju tid att träna skrivande. Och träna är precis vad man måste göra. Även med skrivandet. Det är inget du har eller inte har. Du tränar fram även en skönlitterär text. Men det där behöver man stöd med ibland och det är precis det jag önskar att jag insett tidigare.

På en skrivarkurs delar man också ofta med sig av texter till någon annan. Antingen en lärare och/eller andra skribenter. Och ja, det är läskigt att dela med sig av det man skriver till en början (tyckte i alla fall jag) men när man får kritik på rätt sätt, det vill säga i konstruktiv form, så hjälper det en att höja sitt personbästa som skribent! En skrivarkurs är alltså ytterligare ett sätt för att utveckla och träna skönlitterärt textskrivande!

att lyckas med sitt examensarbete

Gestaltning är nyckeln till modernt skönlitterärt skrivande

Sedan har vi det här med gestaltning som i princip blivit ett måste för varje debutant. Läsarna i dag är kräsna och kräver att gestaltningen sitter. Och gestaltningskoden tar ofta tid att knäcka… För mig krävdes det en författarkurs ihop med läsning av samtida litteratur för att alls förstå vad gestaltning innebar. Det handlar dessutom om så mycket mer än att bara gå från att skriva Pelle blev arg till att Pelle stampade i golvet med foten. Förr i tiden kunde författaren komma undan med en hel bok i berättande form, men det är mycket svårt att göra i dag.

And guess what… kursplanen i svenska säger inte ett ord om gestaltning. Inte om struktur, vändpunkter eller karaktärsbygge heller. Svenskundervisningen har varit i stort sett menlös för mig som har författande som yrke helt enkelt. Om du är svensklärare… missförstå mig rätt. Jag har fått ut mycket från svenskundervisningen också. Att skapa olika sorters text, lära sig språkregler mm. är såklart viktigt på andra sätt. Men enligt min mening borde undervisningen innehålla mer skrivteknik. Eller skrivteknik överhuvudtaget.

skrivarkurs för ungdomar

Just eftersom jag själv önskar att jag haft de här insikterna tidigare. Ja, rentav MYCKET tidigare så har jag bestämt mig för att börja med skrivarkurser för unga. En sådan kurs som jag själv önskade fanns när jag var i tonåren och både läste och skrev som en galning. Jag hoppas och tror att en sådan kurs kan gynna yngre skribenter att inte ge upp så som jag gjorde efter mina första refuseringar. Jag hoppas att jag ska kunna delge de verktyg som en skönlitterär författare behöver ha för att ingjuta modet att fortsätta skriva.

PS. Anmälan till första kursomgången under jullovet är nu öppen och du hittar anmälningsformuläret samt kan läsa mer om kursen här.

Att gå en skrivarkurs löser allt?

Det låter som att jag anser att lösningen för alla som vill lära sig skriva och bli utgivna författare ska gå en författarkurs. Jag menar inte att detta är en universallösning för alla. Det är det inte. Alla blir inte utgivna. Alla vill inte ens bli utgivna. Men jag hade själv aldrig nått det där bokkontraktet eller blivit lektör utan de författarkurser jag studerat.

Det är bra att vara medveten om att skrivarkurser har fått kritik för att lära ut samma grundläggande tekniker till alla. Eftersom all författare följer samma råd blir mainstreamböckerna för lika.

Jag upplever det inte så. Att böcker och film följer en viss struktur till exempel är inget nytt, redan Aristoteles reflekterade kring detta på sin tid i sitt verk Om diktkonsten (Ja, inte om film då, men det är samma typ av struktur) där han bland annat nämner treaktsstrukturen. Däremot går det trender i vad som säljer. Det är som sagt till exempel svårt att sälja en bok till förlag som inte innehåller gestaltande scener. Miljöbeskrivningarna har också generellt blivit kortare. Ljudboken har öppnat upp ett nytt landskap osv. Kanske hade inte ens alla klassiker blivit antagna idag. Men grunderna för skrivande är desamma som de alltid varit. Konkurrensen om läsarna har dock hårdnat eftrsom så många går skrivarkurser i dag.

Att man lär sig de tekniker som finns innebär inte att man per automatik skriver samma typ av text efter en avslutad kurs. Men man blir medveten om hur man skriver. Jämför med en mekaniker. Om han inte tyckte han behövde veta hur man kopplar loss motorn, hur hade det gått då? Alla läkare behöver samma typ av grund att stå på? Ingen hade kommit på tanken att föreslå att dessa yrkesgrupper skulle behöva variera sina grundtekniker. Jo… jag drog till med absurda exempel för dramaturgins skull…

anlita mig som lektör

Att gå en skrivarkurs var rätt val för mig. Det behöver inte nödvändigtvis vara rätt för dig… Å andra sidan. Vad har du att förlora?

Dagens övning - varför gå en skrivarkurs?

Jag låter övningen från förra veckan stå kvar eftersom de är så tätt länkade. Innan du bestämmer dig för strategi kring hur du ska gå vidare i ditt skrivande så bör du ju välja skrivmål!

Vad har du för mål med ditt skrivande? Hur ska du nå dit du vill? Vanliga strategier är att gå skrivkurser, läsa skrivarhandböcker och/eller anlita skrivcoach eller lektör.

Du vet väl att jag har en blogg full av skrivtips. Dessa är alltid gratis! Startsidan för bloggen hittar du här.

Länktips - varför gå en skrivarkurs?

Nu kan du boka min skrivarkurs om du är ungdom (ålder 14-19 år), du hittar anmälningsformuläret här.

Jag har pratat om verktyg en del i det här inlägget. Det är såklart författarens verktygslåda jag babblar om! Självklart har jag skrivit ett sammanfattande blogginlägg om vad den innefattar!
Författarens verktygslåda hittar du här.

PS. I princip alla mina blogginlägg innehåller ju tips från verktygslådan! Mejla mig gärna med förslag på vad du vill läsa mer om på bloggen! Du når mig på jenny.hansson@midgardsormen.nu eller via kontaktformuläret här.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *