Skrivande

Miljöbeskrivningar del 2

Förra veckan påbörjade jag temat om miljöbeskrivningar i romanmanus. I det här inlägget fortsätter jag att reda lite i begreppet. Bland annat ska jag berätta om hur du sätter kulissen (dvs din miljöbeskrivning) i samspel med din handling. Jag ska också skriva lite om det här med stil och ton.

För mycket eller för lite miljöbeskrivning?

Förra veckan gav jag ett mastigt exempel på en miljöbeskrivning där alla intryck radades upp. Ogenomtänkt dessutom. Den ständiga frågan är hur jag som författare kan lyckas hamna på en tillräcklig nivå med mina miljöbeskrivningar för att läsaren ska få en bild i huvudet av både miljön och karaktären – samtidigt som jag inte tråkar ut denne så mycket att denne lägger bort boken.

I klassikerna kom författarna undan med sida upp och sida ner av både karaktärsbeskrivningar och miljöbeskrivningar. Jag kommer inte ihåg hur många meningar Tolkien använde för att beskriva en flodbank i Bilbo – men det var några stycken. Och inte ska jag vara den som klagar på en sådan fantastisk bok (det är helt klart en av mina favoriter). Till viss del bestämmer alltså genren också hur mycket du kan få lov att brodera ut din text. Men jag tror att vi kan vara överens om att det i dag inte är lika enkelt att komma undan med sådana beskrivningar, inte ens för dig som skriver fantasylitteratur. Konkurrensen mellan de som skriver har hårdnat och trenden har gått åt mer sparsmakade miljöer.

Och det finns knep för att ”lura” läsaren genom dina miljöbeskrivningar men ändå hålla spänningen uppe, något jag  återkommer till i nästa inlägg. Men det finns ytterligare metoder att ta till för att verkligen sätta en miljöbeskrivning!

miljöbeskrivning

Vilken kuliss ska du välja för din miljöbeskrivning?

Något som är väldigt viktigt att tänka på är vilken kuliss, eller miljöbeskrivning, du bör använda dig av. Vilken typ av omgivning du ska välja beror väldigt mycket på vad det är för scen du skriver (men också inom vilken genre du skriver). Det generella rådet är: Låt inte slumpen styra, din bakgrund är mycket viktig för att du ska kunna krama ut det mesta ur en scen.

Om det är dags för klättringen upp för Domedagsberget medan Frodo tyngs av ringen så ska det inte vara fjäderlätta moln på himlen och svaga briser. Miljön ska naturligtvis kämpa emot hela upplösningen; marken skakar, himlen tyngs av moln, omgivningen är fylld av rök… ja, ni fattar? Om det istället är dags för kärleksparets första dejt så har vi ett restaurangbesök med levande ljus á la Lady och Lufsen och sedan en promenad hem i månskenet. Kanske far ett och annat stjärnskott förbi.

Rätt kuliss ger dig rätt verktyg att använda i din scen och kommer att kunna förstärka din handling.

Det är ingen slump att jag låter Rasmus i min första feelgoodroman åka som reseledare till just Madeira. Madeira är i MYTOMANEN PÅ MADEIRA alltså övergripande kuliss. Tänk två unga killar som förväntar sig fest dygnet runt hamna på en ö där det mest semestrar 60 + personer som vill uppleva den fantastiska naturen. Rasmus har sagt att han surfar till rekryteraren – vågorna går höga längs Madeiras klippor och är perfekt för brädan. Men jag fick också för varje scen fundera på vilken kuliss som är bäst att använda sig av för syftet som jag hade. Ibland var det hotellbaren, ibland reseledarkontoret och andra gånger något utflyktsmål. Jag kan inte säga så mycket utan att spoila handlingen (vilket jag alltså inte tänker göra) men varenda regndroppe som faller i boken är planerad.

Låt inte en sådan här chans gå dig ur händerna – fundera på din scens syfte och vilken kuliss som kommer passa bäst för att förstärka det.

för egenutgivare

Att sätta tonen för sin bok

Så tidigt som möjligt bör du sätta tonen för din bok är ett allmänt råd. Ett blommigt eller poetiskt språk är mitt sätt att uttrycka mig – det är min ton och stil när jag skriver. Så tänker och tycker vissa författare. Och jag är absolut inte den som tar ifrån någon annan skribent dennes sätt att tänka. Det finns författare som byggt hela sin karriär på ett speciellt skriftspråk vilket också påverkar dennes miljöbeskrivningar.

Jag kommer att återkomma till detta när jag skriver om berättarteknik, dvs. vilken typ av berättarröst som du använder när du skriver din bok. Men redan nu så vill jag passa på att ändå höja ett varningens finger för att som nybörjare brodera ut för mycket. Om du låter tonen och språket styra för mycket av handlingen kommer du göra det på bekostnad av närheten till din karaktär (Något jag kommer ge exempel på nästa vecka). Detta behöver inte vara fel, det finns flera författare som skriver på det sättet och lyckas väl. Men du bör veta vad du gör.

Några sammanfattande tips för att sätta miljöbeskrivningen

Mina bästa tips för att få till en bra miljöbeskrivning såhär långt:

  • Välj rätt kuliss till rätt scen.
  • Välj några detaljer som säger mycket och där läsaren automatiskt fyller i luckorna du utelämna.
  • Hellre för lite än för mycket.
  • Miljödetaljerna ska samspela med din karaktär och ha betydelse för din handling.
  • Ta vara på den årstid din berättelse utspelar sig på.

Med denna lista sätter jag punkt för dagens inlägg. I nästa inlägg om miljöbeskrivningar ska jag fördjupa mig i punkt 4 – något som jag själv jobbar mycket hårt med i mina egna böcker. Men jag avslutar med en tiktok-video där jag själv gör en researchtur i somriga Motala. Häng med!

Dagens övning - miljöbeskrivning

Gör ett besök på ett ställe som ska finnas med som en kuliss i din text, det kan vara till exempel en restaurang, ett bibliotek eller en plats i naturen. Fokusera på alla sinnen under ditt besök. Hur luktar det på biblioteket? Vad smakar fikan på restaurangen? Osv.

Länktips - miljöbeskrivning

Följetong om miljöer:

Miljöbeskrivningar del 1, finns här.
Miljöbeskrivningar del 3, samspel mellan miljö och karaktär, finns här.
Sofia Fritzson skriver om julmiljöer i det här författarporträttet.
Miljöbeskrivningar del 4, med exempel och FAQ, finns här.

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om författarens verktygslåda där miljöbeskrivningar är en del, du hittar det inlägget här.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *