miljöbeskrivningar
Skrivande

Romanmiljöer – extrainlägg med exempel och FAQ

Jag har i tre tidigare inlägg försökt reda ut det här med romanmiljöer och hur man skapar de bästa kulisserna till den bok man försöker författa. I dagens inlägg har jag samlat lite gott och blandat som har med miljöbeskrivningar att göra – och äntligen är det dessutom dags för en FAQ igen!

Romanmiljöer - ett exempel

Kommer ni ihåg Clint? (Annars rekommenderar jag att du läser inlägget som beskriver vad en handling är, du hittar det här). Låt oss analysera miljön runt Clint lite förutsättningslöst genom några exempel:

Vad sägs om den här…

”Clint lutade sig tillbaka i sadeln. Prärievargarna hade återvänt till sina lyor. Öknen tog aldrig slut.”

Får du några bilder i huvudet? Förmodligen ser du kanske de där sanddynerna litegrann. Men jag skulle misstänka att du ändå kliar dig lite i huvudet och funderar på vad Clint och hästen har för landskap omkring sig egentligen. Det här var lite sparsmakat med andra ord.

Den här då?

”Clint drog efter andan. Han lutade sig tillbaka i sadeln och lyfte ansiktet mot soluppgången. Luften var frisk. En skallerorm for fräsande in under ett stenblock. Prärievargarna hade återvänt till sina lyor. Ökenlandskapet framför honom verkade aldrig ta slut. Kaktusarna sträckte sina krokiga kroppar mot himlen. Längre bort stod några kala träd som såg ut att kunna störta till marken när som helst. Än så länge svävade kylan i morgonluften, men snart skulle hettan dallra från klipporna. En gam flög förbi över resterna av något som förmodligen var en mulåsna. Clint drog på munnen. Det var dags att sätta fart. Hästhovarna klapprade över den torra marken.”

Tja… nu sitter du nog och försöker fundera över alla de där detaljerna. Om du ens orkade läsa allt? Om du inte klarade stycket, testa igen så ska du få se vad mycket det händer kring Clint egentligen. Och den där ormen, var den viktig för handlingen? Dök det inte upp en fågel där på slutet också… hm…? Jag har dessutom medvetet gjort flera av meningarna i princip lika långa, vilket normalt är ett tempoknep för att höja spänningen. Här bidrar det dock till att sänka intrycket eftersom det inte är riktigt läge för adrenalinstinn spänning ännu.

vad är en handling

Om vi tar exemplet rakt av från förra inlägget då:

”Clint drog efter andan. Han lutade sig tillbaka i sadeln och lyfte ansiktet mot soluppgången. Luften var frisk. Prärievargarna hade återvänt till sina lyor. Ökenlandskapet framför honom verkade aldrig ta slut. Än så länge svävade kylan i morgonluften, men snart skulle hettan dallra från klipporna.”

Får du några bilder i huvudet? Jag misstänker att du redan ser den där hettan vibrera? Kanske ser du till och med en och annan kaktus? Ett torrt omkullvält träd? Några benrester? You name it. Fast det inte står rakt ut någonstans. Det här är självklart individuellt från läsare till läsare, men generellt sett är lagom bäst.

Sammanfattning romanmiljöer

Mitt bästa råd är att hellre tänka för lite än för mycket – du vill inte bli den som tråkar ut läsaren så pass mycket att denne lägger boken ifrån sig. Några väl valda ord kan alltså ge läsaren en tillräckligt god bild av omgivningen. Tänk på att en miljöbeskrivning bör samspela med din berättelse – varje detalj du väljer att fokusera på bör ha någon betydelse för din handling, jag reflekterade kring detta i förra inlägget om miljöer, jag länkar alla nedan. Tänk också på att det du utelämnar i en beskrivning säger minst lika mycket för läsaren som det du nämner.

Video nedan: Häng med till en riktig Vilda Västern-miljö! (Och passa på att följ mig på tiktok om du inte redan gör det)

FAQ

FAQ - romanmiljöer

Om du har fler frågor kring miljöer, skriv gärna en kommentar nedan så svarar jag!

Du säger att man kan ha för mycket miljö, hur ska jag tänka? Det beror på din berättarröst, ditt perspektiv och inte minst din egen stil och ton. Dessutom beror det på vilken genre du skriver i. Och det där blev du inte så mycket klokare av… Men avvägningen handlar mer om att hitta RÄTT miljöbeskrivningar istället för att lassa på med många. Om du hittat rätt nivå kan bara en utomstående läsare bedöma. Återigen är det viktigt att låta någon annan ta del av din text, till exempel en lektör eller åtminstone en testläsare.

För mycket miljöbeskrivningar i fantasylitteratur då? Jag nämnde i ett tidigare inlägg att Tolkien kom undan med långa miljöbeskrivningar. Fantasyförfattare har generellt ett lite mer utmanande arbete framför sig vad handlar om att bygga miljöer. Jag ska inte påstå att jag är expert på fantasyvärldsbygge. Men sida upp och sida ner med miljöbeskrivningar á la Tolkien funkar (för det mesta) inte längre. Att beskriva en hel middag och vad gästerna äter är ofta till exempel överflödigt. Läsarna är mest intresserad av din intrig. (Fantasy)författare som kommer undan med detta gör det antingen för att de 1) lägger in något annat budskap i maten eller använder den som en viktig del av sin miljö för att samspela med karaktärerna eller 2) de har i övrigt en så bra historia att läsaren helt enkelt skummar vidare ändå.

I Game of Thrones är måltider ett återkommande inlägg. Jag länkar en sida nedan där ni kan läsa några exempel från hur mat presenteras i serien. Bedöm själv om handlingen tillförs något eller om måltiderna finns där för utfyllnad… Jag kan i alla fall slå fast att fantasyläsarna är kräsnare nu än tidigare i det här med beskrivande text. Det är helt enkelt mer tilltalande för de flesta läsare i dag med en gestaltad text. Hemligheten ligger i att låta beskrivningarna flyta så enkelt att läsaren inte tänker över dem även när det gäller miljö.

romanmiljöer

Kan man använda för lite miljöbeskrivningar? Någonstans läste jag att man inte kan använda för lite miljöbeskrivningar. Men jag håller inte riktigt med. Det går att författa för lite så att läsaren inte får en bild i huvudet kring hur dina karaktärer beter sig. Däremot krävs det ofta ganska lite för att skapa dessa bilder. Men det handlar också om var vi drar gränsen mellan miljöbeskrivning och gestaltning av en karaktärs sätt att se på världen. För mig flyter dessa ganska ofta ihop.

Måste jag personligen ha upplevt alla romanmiljöer i min text? Ibland har vi inte lyxen att kunna uppleva exakt den miljö som förekommer i boken vi skriver. På grund av pandemin fick jag ställa in min tänkta resa till Berlin när jag var mitt uppe i redigeringen av min bok som utspelade sig där. Jag har visserligen varit i Berlin förut, men vad är det som återstår? Jo, synintryck. Dofter, lukter osv. är ju ofta något som inte stannar lika länge (även om de kan göra det och minnen med kombinationer av sinnesintryck kan bli starka). Men låt oss slå fast att det bästa är att ha varit på en plats för att kunna beskriva den. För oss som skriver fiktion däremot så är det ju såklart inte alltid vi upplevt allt som finns i våra böcker. Såklart. Hur många deckarförfattare har verkligen tagit livet av någon med arsenik liksom?

Men just vad gäller romanmiljöer så har jag hört följande rangordningslista:

  • Platsbesök för att förnimma känslorna på platsen. Det brukar bli enklare att skriva om något man själv har erfarenhet av.
  • Andrahandskälla från någon som har varit på den tänkta platsen.
  • Sökningar i böcker eller på internet för att försöka få rätt känsla.

Kan man inte använda miljön för att sätta tonen för sin bok? Jag har varit inne på detta i tidigare inlägg, men mest har jag skrivit om att handlingen ska ledas framåt av miljön. Annars ska den i princip strykas. Men självklart behöver läsaren det där strået som också formar bilderna i huvudet. Och jo. Det korta svaret är att miljöbeskrivningar absolut kan sväva ut lite mer för att sätta tonen för din bok. En genre som är mer ursäktad här är till exempel undantaget vi redan varit inne på litegrann – fantasy. Men det gäller att hålla tungan rätt i munnen. Sätter du verkligen tonen? Eller använder du den som en ursäkt för att få beskriva lite mer och sen bara liiite till när du ändå håller på – berättande text är trots allt den lättaste utvägen.

Dagens övning - romanmiljöer

Låter en av de tidigare övningarna från miljöföljetongen stå kvar.

Sätt dig ner med en scen ur ditt projekt och markera alla meningar där du på något sätt får med någon miljöbeskrivning. Läs styckena högt för dig själv. Fundera över:

  • Hur flyter de tillsammans? Får du tillräckliga bilder i huvudet? Blir det rentav för mycket?
  • Är det rätt kuliss till rätt scen?
  • Uttrycker miljön din karaktärs egenskaper på något sätt?
  • Kan något förstärkas i miljön för att du ska få en starkare scen?

Har du inget projekt? Stolpa upp en scen med din huvudkaraktär där du reflekterar över punkterna ovan innan du börjar skriva.

Länktips - romanmiljöer

Matupplevelser från Game of Thrones hittar du på gizmodo.com, klicka här.

Följetong om miljöer:

Miljöbeskrivningar del 1, finns här.
Miljöbeskrivningar del 2, finns här.
Miljöbeskrivningar del 3, samspel mellan miljö och karaktär, finns här.
Sofia Fritzson skriver om julmiljöer i det här författarporträttet.

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om författarens verktygslåda där miljöbeskrivningar är en del, du hittar det inlägget här.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *