Författarporträtt Boris Zetterlund
Författarporträtt,  Skrivande

Författarporträtt – Boris Zetterlund

Boris Zetterlund debuterade med en halvt självbiografisk roman ”Kabaré Vemod”. Det är en bok som handlar om försoning. Två män, far och son lever parallella liv i Europa. De möts aldrig och romanen skildrar hur de hanterar avsaknaden. Boris är nu aktuell med sin andra roman “Stumt ljus” och i dagens porträtt berättar han mer om boken samt om sitt skrivande.

Den nyligen utgivna ”Stumt ljus” utspelas strax efter förra sekelskiftet i Sverige och Europa. En ung kvinna och en ung man förhåller sig till ödets spel i filmens pionjärtid. Svek, övergivenhet, utnyttjande, våld, dråp, utanförskap, erotik är utmaningar i båda romanerna. Film är en passion och jag lade ner mycket tid på research på såväl film som tidsperiod för att kunna berika romanen på bästa sätt (fått mycket positiva omdömen om det).

“Film är en passion och jag lade ner mycket tid på research på såväl film som tidsperiod för att kunna berika romanen på bästa sätt.”

Lusten att skriva har funnits där länge. Två systrar som arbetade för Röda Korset tog mig till sig när jag och min mor kom till Sverige. De introducerade mig i böckernas värld. De lever inte längre, de är mina läsänglar. Skrev en novell i gymnasiet som specialarbete. Hade en tid hand om inköpen till Café Nutidens bokhandel i Malmö. Men skriva på ”riktigt” började jag sent. Har nu författat i tio år. Noveller, dikter, romaner. Gick ner till 80% tjänst för att börja skriva. Sedan 60% och senaste året 50%. 2022 blir det på heltid (har nu pension).

Boris Zetterlund Stumt ljus

Jag började skriva ”Stumt ljus” när jag gick ner till 60% arbetstid. Det tog tre år att färdigställa den. Jag försökte redan efter drygt två år att intressera förlag för romanen men det gick inte särskilt bra. Den blev klart bättre av att bli rejält omarbetad. Skriver mellan 10.00 och 18.00 dagar jag lyckas disciplinera mig.

 

“Jag började skriva ”Stumt ljus” när jag gick ner till 60% arbetstid. Det tog tre år att färdigställa den. “

 

”Kabaré Vemod” är utgiven på Lindelöws förlag. När jag sände in ”Stumt ljus” till förlag andra gången fick jag svar från två traditionella förlag och HOI (House of Independents) efter en månad. De två tackade nej medan HOI (hybridförlag) var intresserade. De hade resurser tillgängliga för att gå igång omgående. Lovade en skarp redaktör och lockade med en utgivning tio månader bort. Alternativet var att vänta fyra till sex månader till för besked från andra förlag och sedan tolv till arton månader innan utgivning. Minus med HOI är att man medfinansierar utgivningen.

 

Jag tröstar mig med att Jane Austen, James Joyce, Virginia Woolf med flera har haft samma erfarenhet. Först när ca 1000 ex är sålda räknar jag med att gå plus och därefter är royaltyn klart bättre än för det som kallas traditionell förlagsutgivning.

Författarporträtt - Boris Zetterlund

HOIs lektör som i två omgångar skrev en kritisk bedömning av ”Stumt ljus” upplevde jag som riktigt vass gällande såväl innehåll som struktur. Efter de omfattande ändringar jag gjorde efter den bedömningen (inklusive ytterligare en lektörs insats) satte jag och en frilansredaktör, inhyrd av HOI, igång ett arbete över några månader som innebar fyra redigeringsomgångar av verket. Jag upplevde redaktören som ytterst kompetent.

Med den hjälp och inspiration jag fick har jag ändrat kapitelstrukturer, strukit kapitel, lagt till kapitel, minskat sirligheten i språket, ökat stinget i dialogerna, förstärkt huvudkaraktärernas motivation och lagt till ytterligare en tvist eller snarare två. Med kompetent stöd upplevde jag också att min egen kreativitet fick en skjuts och jag kunde tillföra mer än vad som ”krävdes”. “Stumt ljus” har tjänat på två olika lektörer och en redaktörsinsats. Dessutom har jag haft flera vänner som läst och kommenterat. Det kan synas mycket men det har förvandlat en roman med en relativt komplicerad struktur (bland annat tidshopp omlott och tre olika tidsspår för en av karaktärerna) till att vara ”effektivt berättad” (BTJ-omdöme).

Däremot är jag tveksam till om marknadsföringen som jag kom överens med förlaget var den bästa. Romanen lanserades som en roman om filmens pionjärtid. Det sticker ut, men lockar uppenbarligen inte. Kanske borde draman i romanen ha lyfts. Som: ”Den övergivna pojken på stranden letar efter sanningen om sina föräldrar”. ”Hon vägrar inse att hennes syster blivit våldtagen”. ”En ung kvinna flyr från det spektakulära dråp hon varit inblandad i”. Marknadsföring är svårt. Helsidesartikel har det dock blivit i Kristianstadbladet och Ystad Allehanda.

Boris Zetterlund

Bokreleaserna har varit fantastiska. 70-75 personer på musikklubben Medley i Malmö. Perfect Slips som tonsatt flera av mina dikter spelade. Dessutom en hemma med ca 50 personer där finfina Dalaplan hade arrangerat om några sånger till ett akustiskt set.

Ibland omhuldas myten om författaren som i ett vakuum opåverkad av andra levererar ett färdigt manus till förlaget som vördnadsfullt lämnar det till tryckning utan mer än någon smärre närmast betydelselös ändring av kommateringen i fjärde kapitlet. Så är det inte (det ryktas dock om att Klas Ö är nära den nivån). En annan myt är all “riktig” bokutgivning sker med förlagen som ekonomiska risktagare. Så är det inte heller. Förutom självutgivning och hybridförlag så ”behöver” en del mindre förlag finansiell hjälp med utgivningen. Är du inte känd/etablerad sedan förut är det tufft att bli utgiven med ett traditionellt kontrakt. Det sägs ibland att det blivit något ”enklare” om du skriver feelgood eller en spänningsroman för att få en ljudbok utgiven men å andra sidan är det mycket stor konkurrens inom de områdena. Mitt tips är att du till en början skriver om något du har en stor passion för och använd därefter den bästa hjälp du kan få/har råd med innan du sänder in ditt verk till förlag. Bli inte överraskad om du får avslag, får förslag om medfinansiering men inte heller om Ordfront eller Bonniers nappar 😊.

miljöbeskrivning

Mer om Boris Zetterlund

Var hittar man din bok: I alla kanaler. ”Kabaré Vemod” som tryckt och som e-bok. ”Stumt ljus” också som ljudbok. På en del bibliotek och fysiska boklådor. Bland annat på Bokvärlden och Anti, bokhandlare i Malmö.

Skriver du på något nytt just nu? Skriver på en pjäs, ett kammardrama, och har påbörjat en tredje roman som utspelar sig i 30-talets Hollywood och i modern tid i Sverige. Jag har skrivit en synopsis för hela romanen, det är dags för synopsis för varje kapitel. Just nu funderar jag över romanens struktur, upplägg, vilket kan förändra hur jag vill skriva den. Anslaget. Är betoningen en historisk roman eller vill jag fördjupa mig i två människors relation och deras psyke?

Vad läser du själv för böcker?

Äldre: Hjalmar Söderberg (Den allvarsamma leken), Renée Vivien (Damen med vargen), James Joyce (Dublinbor, Porträtt …, delar av Ulysses)

Nyare: Graham Swift (Mödrarnas söndag), Willy Vlautin (Norrut), Siri Hustvedt (Sommaren utan män)

Lokalt nytt: Magnus Cadier (Allt skall du förlora)

Kontakt Boris Zetterlund

Hemsida: borisuz.com

Boris Zetterlund | Facebook

Boris Zetterlund (@boriszetterlund) • Foton och videoklipp på Instagram

Källor: Författarporträttet längst upp är taget av fotograf Charlotte T Strömwall. Övriga av Anette Zetterlund.

Vill du precis som Boris Zetterlund dela med dig av din författarresa i ett kommande författarporträtt?
Om du som läser detta har publicerat något (egentligen enda kravet för att få vara med) och känner att du kan tänka dig att berätta om din författarresa, så kontakta mig gärna! Då får du ett formulär tillbaka som du kan ha till grund när du skriver ihop ditt porträtt. Du når mig på jenny.hansson@midgardsormen.nu eller genom kontaktformuläret som finns här.


Årets första gäst var Kent Klint Engman
som berättar om sin egen utgivning av sina fantasyinspirerade böcker, besök gärna hans porträtt här.
Petra Nyberg har skrivit den historiska romanen “Missgärningar”. Hennes porträtt hittar du här.

Förra årets gästskribenter finns nu samlade på den här samlingssidan, besök den gärna och kika in till några av mina härliga författarkollegor!

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *