Skrivande

Gästbloggare hos Sabine Mickelsson

I dag är jag gästbloggare hos Sabine Mickelsson! På hennes blogg skriver jag om det här med att få ljudbokskontrakt när det kanske inte var riktigt det jag hade tänkt. Jag reflekterar också lite allmänt kring ljudboksmarknaden och hur det är att skriva för ljud.

In på Sabines blogg och läs, lämna gärna en kommentar! Klicka här för att komma direkt till inlägget.

Nedan lägger jag också in texten från inlägget, men jag rekommenderar verkligen att du går in och läser texten med Sabines snygga layout!

ellinor wikman tips till aspirerande författare

Gästbloggare hos Sabine Mickelsson - text

I dagens gästbloggsinlägg får vi möta författaren Jenny Hansson. Så här skriver hon om sig själv: Jag har länge varit en orolig själ och har ett litet brokigt förflutet som både lärare och lantmätare (och ja, jag har examensbevis i båda branscherna). Plötsligt tog skrivarhobbyn över och jag bestämde mig för att starta egen lektörs- och författarfirma på halvtid. Lantmäteriet, som var min dåvarande arbetsgivare, tillät inte deltidsarbete och plötsligt var jag tillbaka i skolan som mattelärare på halvtid i stället. Nu kan jag äntligen både skriva och läsa även på arbetstid!

Jag hade ingen aning om hur stor ljudboksmarknaden verkligen var innan jag erbjöds ett ljudbokskontrakt för min debutroman MYTOMANEN PÅ MADEIRA förra året. Det här är riktigt förmätet av mig att erkänna, men min första tanke var: ”VA? BARA EN LJUDBOK?” Få av er har säkert missat debatten om ljudbokens vara eller inte vara, ersättningar och det här med att berättelserna stöps i samma form för att skapa modern underhållning har blossat upp. Jag ska inte fördjupa mig i den här debatten i det här inlägget. Men det kan vara bra att veta att många av de nyligen etablerade författarna som finns på marknaden i dag började med ett eller flera ljudboksverk innan de plockades upp och senare erbjöds rättigheter i alla former (dvs. både tryck och digitala rättigheter) av andra mer kända mellan- eller storförlag.

När jag erbjöds ljudbokskontrakt gjorde jag alltså ordentliga efterforskningar. Och jodå, genren som jag skriver i just nu (feelgood) fungerar utmärkt för ljud och går rentav rätt bra i ljudbokstjänsterna. Ljudboken har dessutom inneburit att fler författare än tidigare får möjlighet att debutera och således testas på en läsarkrets utan att förlaget behöver betala skjortan. Missförstå mig rätt. Det kostar att anlita inläsare och korrekturlyssnare (japp, du läste rätt, seriösa förlag anlitar korrlyssnare) samt tillverka en omslagsillustration, men det handlar om långt ifrån så mycket som förlag betalar för att trycka upp en utgåva inbundna böcker.

Ljudboken är också en möjlighet för en författare som är ny på marknaden att skaffa sig läsare och nå ut. Det här borde väl vara en win-win för alla. Eller?

Många författare säger sig inte vilja skriva för ljud över sin döda kropp. Andra välkomnar ett nytt medium för att nå ut med sitt författarskap. Jag tror att man kanske får försöka se till skrivarlandskapet i dag och anpassa sig efter det. Vi som är nya på marknaden har kanske inte samma möjligheter att idogt stångas med sådana åsikter som att en riktig bok är en tryckt bok. Speciellt inte som ljudboken redan i dag står för 50 % av den totala försäljningen av böcker. WHAT? Så kände i alla fall jag när jag fick höra siffran. Men jo, det stämmer. Hälften av alla böcker som säljs är ljudböcker berättade förläggaren då jag skrev mitt senaste ljudbokskontrakt för en feelgoodtrilogi.

Behöver texten anpassas om du skriver för ljud? Tja… En berättelse som gör sig bra i ljud ska gärna ha en välvässad röd tråd, perspektiv som är enkla att följa och gärna dialog där det tydligt framgår vem som säger vad för att lyssnaren inte ska villa bort sig. Av naturliga skäl passar därför inte alla genrer lika bra för ljudformatet. Men erbjuds du ett ljudbokskontrakt är det bra att försöka se över och förenkla för läsaren i din redigeringsprocess därefter.

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att det bara är att acceptera att ljudboken kommit för att stanna. Jag tror rentav att marknaden kommer fortsätta uppåt i och med att en ännu mer mobil- och plattberoende generation växer upp. Vidare kräver en så stor publik (jag menar

50 % av marknaden, det är en hel del) att inte heller bli förbisedda av de författare som numer är vana vid tryckta upplagor.

Det här är några av de reflektioner jag själv har fått göra när jag erbjudits ljudbokskontrakt för mina första feelgoodromaner. Kanske är det ett sätt att hitta tröst åt att jag inte nådde fram till ett tryck den här gången heller. Eller kanske är det här, enligt ett uttryck som ligger i tiden, helt enkelt det nya normala.

Men oavsett så kvarstår frågan, är det verkligen ”bara” en ljudbok som erbjuds av förlagen?

Release Mytomanen på Madeira

coverreveal mytomanen på madeira

Release Mytomanen på Madeira: 4 juli 2022 som ljudbok och e-bok på bokförlagen Lind & Co respektive Saga Egmont. Finns där ljudböcker och e-böcker finns. Bland annat:

Mytomanen på Madeira på Storytel (ljudbok och e-bok), klicka här.
Mytomanen på Madeira på Bookbeat (ljudbok och e-bok), klicka här.

Omslag till ljudboken finns till vänster.

Baksidestext: Rasmus är stjärnsäljare på resebyrå och livet leker. Men när flickvännen börjar längta efter villa, Volvo och vovve känns det plötsligt som en lysande idé att söka jobb som reseledare tillsammans med bäste vännen Patrik. Rasmus är flygrädd och har aldrig rest längre än till Nordnorge, så han och Patrik förbättrar varandras ansökningar med fantasifulla lögner. Till sin stora lycka får de jobb på Madeira men väl på plats har de nya arbetskamraterna hört talas om deras fantastiska meriter och de två vännerna får fullt upp med att upprätthålla fasaden. När Rasmus inleder en relation med den norska kollegan Leah är kaoset ett faktum.

Självklart uppskattar jag om du lämnar ett omdöme i de tjänster som tillåter 🙂 Men mest av allt hoppas jag bara att du får en riktigt underhållande läs/lyssnarupplevelse!

coverreveal Mytomanen på Madeira e-bok

PS. Nu är den äntligen ute på kommande! 75 mil till Berlin ...

coverreveal 75 mil till Berlin

75 MIL TILL BERLIN, första delen i trilogin om Svenssons buss.

Release: 6 oktober 2022, ges ut av Saga Egmont som ljudbok och e-bok. Läs mer och bokmärk på t.ex. Storytel (klicka här).

Samuel och hans barndomsvänner Joakim och Freddie bor av en ren slump i Berlin. Joakim vill egentligen återvända till Göteborg och jobbet som matematiker, medan Freddie drömmer om att komma in på en musikalutbildning i London. När Samuel kommer på idén att de ska starta ett bussbolag och anordna paketresor till Berlin är hans vänner därav lite motvilliga.

Allt eftersom deras företag Svenssons buss kommer igång sätts en rad av händelser i rullning som kommer att skaka om killarnas liv rejält. Vem är hon egentligen, den enda flickan som någonsin tackat nej till en träff med Samuel? Ska Freddie någonsin fatta mod att bjuda ut den danska receptionisten som han är övertygad om är hans livs kärlek? Och är Joakims vänskap med ingenjörsstudenten Daniel verkligen vad den utger sig för att vara?

Och den största frågan av allt – kommer det nystartade resebolaget splittra trion eller blir det den framgångssaga Samuel drömmer om?

”75 mil till Berlin” är en underhållande roman skriven med glimten i ögat. Men det är också en berättelse om relationer, vänskap och kärlek samt vikten av att kämpa för sin dröm.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *