schablonkaraktärer
Skrivande

Schablonkaraktärer del 1

Mytomanen på Madeira har nu legat ute lite drygt en månad och redan lyckats samla på sig en drös med åsikter från läsare och lyssnare. Lite mer om hur jag hanterat blandade recensioner kan jag berätta i ett annat inlägg (men kortfattat handlar det om att lägga ner läsningen av dessa helt faktiskt). Nåväl, en tidig recension handlade om hur lyssnaren tyckte att boken var så bedrövlig på grund av sitt pensionärsförakt. Förhoppningsvis tänker de flesta av er som också tagit del av boken samma som jag när jag läste detta – men vaaaaa? En sådan kommentar borde kanske analyseras djupare utifrån vilken bakgrund den här personen har, men i stället har jag reflekterat lite kring hur boken skulle kan uppfattas från ett annat perspektiv än mitt eget. Jag landade i att förklaringen förmodligen är schablonkaraktärer. Och det blev också ett perfekt ämne för dagens blogginlägg!

Vad är schablonkaraktärer?

Låt oss börja från början. Jag har tidigare skrivit en hel följetong om att skapa karaktärer (länkar till några av delarna nedan) men det finns så klart ytterligare djupdykningar att göra i persongalleriet. Att det är viktigt att de mest framträdande karaktärerna utformas med ordentligt djup har jag redan skrivit om flera gånger. Risken är annars att läsaren kommer tycka att dina karaktärer är ytliga, inte har någon personlighet och kanske rentav tar ologiska beslut.

Schablonkaraktärer däremot finns med för att befolka världen där din/a huvudkaraktär/er lever och vistas. Däremot saknar schablonkaraktären ett djup. Läsaren behöver inte veta mer än vad som tjänar scenen för stunden. Oftast definieras schablonkaraktärerna av att de tillhör en grupp som många redan förutsätter att de vet hur de beter sig och är. Läsaren fyller med andra ord själv ut en hel del av den information som aldrig nämns. Ibland dyker schablonen upp senare, ibland inte. Till skillnad från de mer framträdande karaktärerna behöver schablonkaraktärerna med anledning av ovanstående inte heller förklaras eller fördjupas något vidare.

schablonkaraktärer

Hur utforma schablonkaraktärer?

Krutet ska alltså läggas på huvudkaraktären (eller karaktärerna). Men ett persongalleri i en roman består också av en omvärld full med bikaraktärer och bakgrundskaraktärer. Alla som sveper förbi i ditt manus ska naturligtvis ha ett syfte för handlingen. Men hur djupa behöver de vara?

Jag skrev ovan att de inte behöver förklaras eller fördjupas. Men ibland kan det alltså bli för mycket av det goda. Många liknande schabloner kan uppfattas som stötande och orsaka reaktioner (vilket jag som sagt tror är grunden till den dåliga recension jag fick inom detta ämne). När blir det för mycket? Som författare får man använda sig av testläsare. Om flera reagerar på samma sak – ja då är det dags att överväga ändringar. Om någon enstaka reagerar är det förmodligen okej ändå, du kan inte skriva för att vara ALLA läsare till lags (det är helt enkelt en omöjlig uppgift).

Exempel på schablonkaraktärer i romaner

Egentligen kan de flesta typer av definierade grupper dyka upp som schablonkaraktärer, men här kommer några exempel:

Pensionärer
Barn/tonåringar
Medelålders/medelålders män/medelålders kvinnor
Alla typer av yrkeskårer, t.ex. poliser, politiker, läkare
Raggare, synthare, emo-kultur eller andra grupperingar i samhället

schablonkaraktärer

Ett exempel på schablonkaraktärer från Mytomanen på Madeira

Ja, ni måste ju själva kunna få avgöra hur illa det verkligen står till i Mytomanen på Madeira så här följer ett exempel där schablonkaraktärer deltar. Det här var en av de sista scenerna jag lade till i boken då förlaget efterfrågade mer sällskapsresankänsla. Kanske blev det för mycket av det goda? (Men i ärlighetens namn tycker jag själv att det här blev riktigt kul med inspiration hämtad bl.a. från den brittiska tv-serien Benidorm. Jag har personligen också tröttnat lite på den här  “vi är pigga pensionärer-trenden” i litteraturen som enligt mig gått lite överstyr – även om det finns några riktiga pärlor bland dem också, men de kan jag dela med mig av en annan gång!).

I scenen nedan befinner sig Rasmus och Patrik på baksidan av hotellet för att genomföra en säkerhetsrunda. Nu kör vi!

Utdrag från Mytomanen på Madeira, all text är copyrightskyddad

”Så bra att jag träffade på er här, jag hade precis tänkt ringa journumret.” En kvinna med ljusa lockar som dansade runt ansiktet störtade fram mot dem. Hon pratade danska. ”Jag behöver hjälp. Akut.” Underläppen darrade ovanför dubbelhakorna.

”Vad är det som hänt?” Rasmus gick henne till mötes nedanför trappan. Han drog upp telefonen, det kanske var dags att ringa på polis? Räddningstjänst? Ambulans?

Kvinnan stannade och drog efter andan. En röd permobil rullade fram bakom hotellhörnet med surrande motor.

”Hur går det, Gitte? Har du frågat efter platschefen?” Gubben på permobilen hade en basker som glidit med tupén ner åt höger och blottade den kala skallen på andra sidan.

”Platschefen är här”, sa tanten.

Patrik sände Rasmus ett leende som förtjänade en knuff ner i hotellpoolen.

”Vi hade en middagsreservering vid marinan”, sa tanten. ”Men eftersom Søren tog en längre tupplur än vanligt missade vi den med en timme. Och då vägrade den snorkiga kyparen släppa in oss.” Hon stampade den minst två storlekar för stora flipflopen i backen.

”En ynka timme. Har du hört nåt så dumt!” Mannen dunkade handen i armstödet.

Rasmus drog ett djupt andetag. Restaurangen hade en Michelinstjärna och var fullbokad för det mesta.

”Du får fixa in oss.” Gitte körde upp ett knubbigt finger i ansiktet på Rasmus.

schablonkaraktärer

Är texten ovan fördomsfull? Tja, jag har ju inte skrivit texten med det syftet utan har mer utgått ifrån att det är fullt rimligt att driva med det mesta. Men där kan ju uppenbarligen läsare och lyssnare ha andra uppfattningar. Och jag måste ju erkänna att om det här är sådant som stör folk så är jag ju lite nervös över de schablonkaraktärer som dyker upp i 75 mil till Berlin. Där finns det ett antal schabloner i form av blondiner. Och lite födomar kring jurister. Och ingenjörsstudenter. Förmodligen även fler grupper som jag inte ens tänkt kränka alls. Behöver jag säga så mycket mer?

Nästa vecka skriver jag några tips till dig som går med tankarna att skicka in manus till förlag, många skriver under sommaren och förlagens inkorgar brukar svämma över under den här tiden av året! Och schabloner del 2 då…? Ja, vi får väl se. Förhoppningsvis kommer den veckan därpå!

Länktips - schablonkaraktärer

Jag har sedan tidigare skrivit en hel följetong om karaktärer, du hittar dem här:

Del 1, hur jag skapade en huvudkaraktär hittar du här.
Del 2, hur jag byggde en huvudkaraktär hittar du här.
Del 3, att bygga ett persongalleri hittar du här.
Del 4, att namnge karaktärer hittar du här.
Del 5, att levandegöra karaktärer hittar du här.
Del 6, att ha flera huvudkaraktärer hittar du här.
Del 7, om motsträviga karaktärer hittar du här.
Del 8, om bakgrundsinformation hittar du här. (Jag skrev ju ovan att bakgrund var värt ett eget inlägg, eller hur!?!)
BONUSINLÄGG om karaktärer med exempelövning och referenser, finns här.

Mytomanen på Madeira

coverreveal mytomanen på madeira

Mytomanen på Madeira finns som ljudbok och e-bok på bland annat:

Mytomanen på Madeira på Storytel (ljudbok och e-bok), klicka här.
Mytomanen på Madeira på Bookbeat (ljudbok och e-bok), klicka här.

Men det går också bra att köpa nedladdningsbara filer på nätbokhandlarnas hemsidor!

Baksidestext: Rasmus är stjärnsäljare på resebyrå och livet leker. Men när flickvännen börjar längta efter villa, Volvo och vovve känns det plötsligt som en lysande idé att söka jobb som reseledare tillsammans med bäste vännen Patrik. Rasmus är flygrädd och har aldrig rest längre än till Nordnorge, så han och Patrik förbättrar varandras ansökningar med fantasifulla lögner. Till sin stora lycka får de jobb på Madeira men väl på plats har de nya arbetskamraterna hört talas om deras fantastiska meriter och de två vännerna får fullt upp med att upprätthålla fasaden. När Rasmus inleder en relation med den norska kollegan Leah är kaoset ett faktum.

Självklart uppskattar jag om du lämnar ett omdöme i de tjänster som tillåter 🙂 Men mest av allt hoppas jag bara att du får en riktigt underhållande läs/lyssnarupplevelse!

PS. Nu är den äntligen ute på kommande! 75 mil till Berlin ...

coverreveal 75 mil till Berlin

75 MIL TILL BERLIN, första delen i trilogin om Svenssons buss.

Release: 6 oktober 2022, ges ut av Saga Egmont som ljudbok och e-bok. Läs mer och bokmärk på t.ex. Storytel (klicka här).

Samuel och hans barndomsvänner Joakim och Freddie bor av en ren slump i Berlin. Joakim vill egentligen återvända till Göteborg och jobbet som matematiker, medan Freddie drömmer om att komma in på en musikalutbildning i London. När Samuel kommer på idén att de ska starta ett bussbolag och anordna paketresor till Berlin är hans vänner därav lite motvilliga.

Allt eftersom deras företag Svenssons buss kommer igång sätts en rad av händelser i rullning som kommer att skaka om killarnas liv rejält. Vem är hon egentligen, den enda flickan som någonsin tackat nej till en träff med Samuel? Ska Freddie någonsin fatta mod att bjuda ut den danska receptionisten som han är övertygad om är hans livs kärlek? Och är Joakims vänskap med ingenjörsstudenten Daniel verkligen vad den utger sig för att vara?

Och den största frågan av allt – kommer det nystartade resebolaget splittra trion eller blir det den framgångssaga Samuel drömmer om?

”75 mil till Berlin” är en underhållande roman skriven med glimten i ögat. Men det är också en berättelse om relationer, vänskap och kärlek samt vikten av att kämpa för sin dröm.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *