redigeringstips från coacherna
Skrivande

Redigeringstips från coacherna (eller att redigera manus del 3)

Förra veckan påbörjade jag höstens redigeringsspecial. Del ett kom redan förra året då jag delade med mig av min egenuppfunna redigeringsprocess (du hittar det inlägget här). Förra veckan beskrev och recenserade jag två (eller fyra) redigeringshandböcker som jag läst och varmt rekommenderar (det inlägget finns här LÄNK). Den här gången tänkte jag spinna vidare på den tråden och dela några guldkorn till redigeringstips från dessa böcker i det här inläggget som jag kallar Redigeringstips från coacherna!

En liten recap till dig som inte läst förra veckans inlägg (rekommenderar dock starkt att du halkar in HÄR och läser det innan du ger dig på dagens inlägg). Jag har alltså läst böckerna Self-editing for fiction writers: How to edit yourself into print av Renni Browne & Dave King och Revising your Novel av Janice Hardy. Dagens tips och tricks i Redigeringstips från coacherna kommer alltså att komma från mig eller från någon av böckerna, då sammanfattar jag fritt i egen översättning (men jag kommer alltid att ange källan).

För er som undrar: Nej, jag har ännu inte hittat någon redigeringshandbok på svenska, dvs. en bok som enbart fördjupar sig i fenomenet redigering. (Och ja, det är lite förmätet av mig att räkna med mig själv i begreppet coacherna i dagens inläggsrubrik, men jag gör det i alla fall!)

Redigeringsböcker

Jag börjar med en liten presentation kring böckerna jag läst och hittat inspiration ifrån, det är samma text som publicerades i förra veckans inlägg så har du det färskt i minnet kan du hoppa vidare!

redigeringshandböcker self-editing for fictionwriters renni browne & dave king

Titel: Self-editing for fiction writers, how to edit yourself into print.
Författare: Renni Browne, Dave King
Förlag: William Morrow Paperbacks
Utgiven första gången 1993, min upplaga från 2004
Läs mer om boken på t.ex. Goodreads, du hittar den här.

Browne & Kings bok är upplagd på följande sätt: De går igenom tema för tema med allmänna råd samt ger exempel från riktiga elevtexter där du som läsare först själv kan försöka ”rätta” texterna med redigeringsglasögon. Det här är en riktigt vass bok som täcker upp allt du egentligen behöver veta. Några av språkredigeringarna går dock inte riktigt hem på samma sätt på svenska vilket kan vara bra att vara medveten om. Ytterligare en nackdel är att språket inte är lika enkelt som i andra skrivarhandböcker jag läst, jag är själv nästan flytande i engelska och har inte haft detta problem MEN känner du att engelska inte är din starkaste gren skulle jag välja en annan bok.

redigeringshandböcker janice hardy revising your novel

Titel: Revising your Novel
Författare: Janice Hardy
År: 2016
Läs mer om boken på t.ex. Goodreads, du hittar den här.

Hardys bok är egentligen en sammanslagning av tre av hennes böcker som handlar om redigering av olika saker i texten, det är delarna ”Fixing your character and point-of-view problems”, ”Fixing your plot & story structure problems” samt ”Fixing your setting & description problems”. Alltså totalt fyra böcker om redigering.

Janice Hardys böcker flyter enklare i språket. Hon ger korta, konkreta exempel och fokuserar på ett område i taget i respektive bok. Hon går igenom teorin men avrundar alltid med att ställa frågor kring hur man löser olika redigeringsproblem. Jag tror knappt att det finns en enda olöst fråga eller problem kvar att ställa efter att man hunnit igenom hennes böcker. Engelskan är på en grundläggande nivå, men vissa kunskaper behöver du naturligtvis för att kunna ta till dig boken. En nackdel med den här boken skulle kunna vara att den täcker så mycket att det är lätt att hamna i tanken ”Men hur ska jag klara ALLT det här? Det är omöjligt. Jag slutar skriva”. Och det är så klart fel väg att gå. Ställ in dig på att du behöver ändra ditt tankesätt till: ”Jag övar just nu. Det jag kan få med i den här omgången är bra, resten får jag vänta med lite till.” Alla är nybörjare i början!

gästbloggare

Redigeringstips från coacherna 1 – Gestaltning är A och O

Jag kan inte komma ifrån denna känsla som också damp ner i mig som en plötslig insikt efter att jag skrivit ett tag och som sedan har suttit i mig ända sedan jag bestämde mig för att jag vill satsa på skrivandet som en karriär: Gestaltning är viktigt. Kanske rentav SUPERVIKTIGT.

I början förstod jag inte själv helt och fullt vad gestaltning är och jag har sett oändligt antal trådar och debatter på sociala medier som till och från startas i gång: Är det inte en trend att övergestalta? Är det verkligen så viktigt att gestalta ALLT och lämna berättandet därhän? Är inte egentligen grundhistorien det viktigaste och så vidare och så vidare.

Oftast bottnar dessa frågor (som jag som aspirerande författare självklart också ställt mig själv ett antal gånger) i osäkerhet kring begreppet gestaltning. De flesta författare har i början svårt att dels greppa vad gestaltning egentligen är, dels hur verktyget kan användas för att skapa en levande text.

För att inte släppa den kreativa sidan så bör du inte fokusera för mycket på det skrivtekniska till en början, då kan du få prestationsångest (been there, done that). Men när redigeringsprocessen sätter i gång och du fått utlopp för din kreativa ådra … ja, då är det helt klart dags att redigera på en hög nivå. Och då måste du lära dig behärska gestaltning. Konkurrensen i branschen har hårdnat, en bra berättelse räcker sällan i dagsläget (även om undantag finns) utan du behöver också bemästra skrivkonsten genom t.ex. gestaltning, miljöer och karaktärsbygge.

redigeringstips från coacherna

Bland det vanligaste jag påpekar i lektörsutlåtanden är, kan ni gissa …? Gestaltning! Oftast ihop med karaktärer. Sätter man gestaltningen ihop med sina karaktärer (och gärna ihop med miljön) så går det att få ihop texter som verkligen är top notch! Om alla karaktärer pratar på samma sätt, rör sig på samma sätt och uppträder likadant så blir det ingen skillnad mellan dem. Gräv därför så djupt du kan!

Bonusredigeringstips 1: Var inte rädd för gestaltningsbegreppet, ifrågasätt inte varför läsare och förlag helst föredrar en gestaltande text i stället för en berättande (handen på hjärtat, läser du helst en fackbok om amerikanska inbördeskriget eller en skönlitterär roman med kriget som kuliss? Det kan naturligtvis vara olika, men statistiken talar ett tydligt språk kring vad som säljer bäst).

Summering av redigeringstips 1: Lär dig gestalta, bemästra skrivkonsten

Redigeringstips från coacherna Browne & King

Browne & King stämmer in i det här rådet, hur viktigt gestaltning är strålar ut från sidorna i den här boken. Det är garanterat inte en slump att gestaltningskapitlet är det första i deras bok.

Några av deras sammanfattande punkter på slutet handlar om gestaltning vs. berättande. Berättar du om karaktärers känslor i stället för att visa dem? Berättar du om viktiga nyckelelement i berättelsen som borde få större utrymme? Då är det kanske dags att skriva några scener i stället! Ofta sätter de själva begreppet RUE i marginalerna då de redaktörsläser. Och vad kan det stå för? ”Resist the Urge to Explain” – det vill säga att du som författare ibland behöver motstå impulsen att berätta. (Ovanstående text är fritt sammanfattad från Self-editing for fiction writers, s.19-20). Att berätta är också ett enklare sätt att ta sig ur ett skriftligt dilemma, kanske till och med ett som innebär att du behöver skriva om en massa känslor!

Bonusredigeringstips 2: Känslor är bra, läsaren vill vara med i nuet och känna med karaktären!

redigeringstips från coacherna

Redigeringstips från coacherna 2 – Utan en fängslande huvudkaraktär har du ingen intressant berättelse

Din/dina huvudkaraktär/er är sanslöst viktiga för din berättelse. Se till att skapa så djupa karaktärer du kan. Att de är djupa innebär inte att de behöver läsa nobelpristagarlitteratur och citera Shakespeare på fritiden. Det kan lika gärna vara en man som blev bortadopterad som liten och som nu har relationssvårigheter som vuxen för att han har svårt att knyta an på grund av det traumat. Eller varför inte flickan som så gärna ville bli populär i skolan att hon kunde utse mobboffer för att visa sig cool. Allt handlade om att göra uppror mot föräldrarna som alltid satte jobbet i första hand, hon behövde helt enkelt att någon skulle se henne.

Redigeringstips från coachen Hardy

Janice Hardy trycker mycket på hur karaktärer kan utformas och ger många olika tips beroende på hur långt man själv kommit i skrivprocessen. Hon ställer de där frågorna som behövs för att hitta djupet hos karaktären. Varför handlar karaktären som han/hon gör? Frågor kan ställas i den här ordningen: VAD gör karaktären? VARFÖR gör karaktären på detta viset (tänk på rumpnissarna i Ronja)? NÄR misslyckas karaktären? NÄR lyckas karaktären? HUR ser karaktären på världen och hur färgar det av sig på handlingar och synsätt som karaktären har? (Fritt översatt och sammanfattat från Revising your novel, s.71).

Hardy har långa listor med frågor av det här slaget för alla områden inom redigering. Men det här med att utforma karaktärer tycker jag är något av det absolut viktigaste!

schabloner och fördomar

Sammanfattningsvis: Karaktärer hänger som sagt tätt ihop med gestaltning och lär du känna dina karaktärer så kommer du kunna få till en mycket fin gestaltning.

Bonusredigeringstips 3: Behöver du veta allt om din karaktär? Nej, det behöver du inte. Men du behöver veta det som är relevant för allt din karaktär tar sig till i din roman. Nedan länkar jag ett tips jag själv använder för att se om jag har tillräcklig koll på min/a karaktärer och som kallas ”Karaktärens ficka”. Jag brukar använda den som ett mått på hur väl jag känner min karaktär. Har jag koll på karaktärens ficka brukar jag ha hyfsad koll på resten av personligheten också. Har jag inte koll så får jag gräva lite djupare tills jag kan svara på vad som finns i fickan…

Böckerna jag läst innehåller naturligtvis ännu fler tips och jag kanske återkommer till någon av dem i kommande inlägg, men nu börjar det bli dags att sätta punkt för den här gången.

Det blev ett matigt inlägg, nästa gång så blir det ett lite mer lättsamt inlägg. Då kommer jag dela med mig av konkreta tips från eget pågående projekt.

Dagens övning - redigeringstips från coacherna (Karaktärens ficka)

Min karaktär Samuel från kommande romanen 75 mil till Berlin har allt möjligt i sina fickor; kvitton, kapsyler, reklamprylar från hotell, tändare … En persons tillhörigheter och hur man förvarar dem säger rätt mycket om ens karaktär. Så vad har din/a karaktär/er egentligen i fickan? Läs mer om övningen i inlägget där jag presenterade den, du hittar den här.

Gör gärna övningen som en skrivutmaning och tagga #karaktärensficka på sociala medier (På Instagram hittar du ganska mycket inspiration under taggen då jag tidigare lagt ut den som en skrivutmaning där).

Länktips - redigeringstips från coacherna

Första avsnittet om redigering hittar du  här. Inlägget handlar om min egen redigeringsprocess.
Andra avsnittet om redigering är en introduktion till höstens redigeringsspecial och handlar också om böckerna jag läst (de finns också sammanfattade kort ovan), du hittar det här.

Jag har också skrivit ett inlägg som handlar om introduktion till gestaltning, det hittar du här. Vidare har jag ett personligt favoritinlägg som handlar om karaktärsgestaltning kopplat till miljö, det hittar du här.

Hos Books On Demand (BOD) har Jeanette Niemi skrivit ett matnyttigt inlägg om redigering, det hittar du här.

Lektör och skrivcoach Marita Brännvall skriver också om redigering (och har också massa andra läsvärda inlägg på sin hemsida). Du hittar inlägget här. Marita har också sammanställt 60 frågor inför redigeringsfasen som du kan ladda ner gratis.

Kristina Svensson vänder på redigeringsproblematiken i det här inlägget: https://dinbokdrom.se/misstag-redigera-bok/

Podden Skrivdrömmar (som jag kan rekommendera överlag) har ett intressant avsnitt som handlar om redigering, du hittar den där poddar finns eller direkt på den här länken.

UTE NU!

KOMMANDE!

coverreveal mytomanen på madeira
coverreveal 75 mil till Berlin

Mina tidigare utgivningar hittar du i bokhyllan på min författarhemsida på jennyhansson.se/bocker. Jag har bland annat skrivit en av årets sommarplågor på ljudbokssidan: MYTOMANEN PÅ MADEIRA.

Under kommande finns också 75 MIL TILL BERLIN, en käck feelgoodroman i lite samma anda som MYTOMANEN PÅ MADEIRA. Dessutom den första delen i trilogin om SVENSSONS BUSS. Du kan redan nu bokmärka den i ljudbokstjänsterna, t.ex på Storytel.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *