Blodsevangeliet
Författarporträtt,  Skrivande

Blodsevangeliet – spänningsromanen som landade på Spotify

Dagens inlägg blir ett speciellt sådant. När jag besökte en grupp för författare på sociala medier fick jag syn på ett mycket intressant inlägg om hur Ebba Holm som tröttnat på att vänta på återkoppling från bokförlagen tagit saken i egna händer och själv publicerat sin bok “Blodsevangeliet”. Det i sig är inte så märkvärdigt, det är många som själva ger ut sina alster i dag. Men så såg jag länken hon delat. Till Spotify. Så nyfiken som jag är hörde jag självklart av mig och frågade – vill du berätta om hur det gick till när du testade ett helt nytt sätt att nå ut med din bok? Och det ville Ebba så klart gärna göra. I dag får ni därför ta del av Ebbas resa till en publicerad bok på Spotify!

Ny teknik öppnade ny väg för att publicera Blodsevangeliet - min spänningsroman landade på Spotify av Ebba Holm.

I augusti 2022 var min spänningsroman Blodsevangeliet äntligen färdig och jag formligen BRANN för att dela historien. MEN svarstiden för debutroman-manus hos förlagen höll på att driva mig vansinnig – 3-4 månader! Jag beslöt mig för att testa ett nytt sätt att publicera och marknadsföra Blodsevangeliet. Nu, efter ett par veckors erfarenhet av den nya modellen har jag gjort massor av misstag, lärt mig nya saker och kommit fram till att jag älskar utgivningsmetoden!

Här följer en sammanfattning av vad jag gjorde, mina tre största misstag och ett par öppna frågor.

Blodsevangeliet omslagsillustration

Omslagsillustration till Blodsevangeliet.

Ljudboksproduktion och publicering

Jag har producerat boken som ljudbok/radioteater med programvaran Soundtrap för publicering på Spotify. En omedelbar skillnad mellan vanligt förlag och Spotify är att innehållet inte behöver screenas och godkännas av en manusgrupp utan publiceras direkt, likt videosnuttar som läggs ut på Youtube. Inga väntetider! Tjoho!

Soundtrap är egentligen avsett för att musik- eller podcastproduktion men podcastformatet fungerar, sånär som på några mindre detaljer, utmärkt för att skapa ljudbok.  En uppsida är att programvaran ger tillgång till ett stort bibliotek med ljudeffekter och bakgrundsmusik som enkelt kan läggas till för att förstärka känslan.

En annan fördel med Spotify är hur enkelt det är för nöjda lyssnare att rekommendera och sprida historien; med ett knapptryckning kan länken till ljudboken delas och alla mottagare som använder Spotify (dvs den överväldigande majoriteten) kan komma direkt till romanen för att lyssna på trailern.

“En omedelbar skillnad mellan vanligt förlag och Spotify är att innehållet inte behöver screenas och godkännas av en manusgrupp utan publiceras direkt. Inga väntetider!”

Den sista fördelen jag vill nämna är min personliga favorit; jag kan följa statistik från mina lyssnare som uppdateras dagligen. Jag kan se hur många som börjar lyssna på kapitelnivå, om de väljer att stanna eller lämna, jag kan se vilket kön, vilken ålder och tom vilken musiksmak mina lyssnare har! Det är otroligt tillfredsställande att få ocensurerad feedback från lyssnarna på det här sättet.

Den kanske viktigaste aspekten i detta är att jag lärt mig var min roman har svaga kapitel. Statistiken berättar för mig var någonstans jag tappar lyssnare och det har t.ex. lett till att jag skrivit om ett kapitel som tydligen var lite för segt. 

Blodsevangeliet spotify

Illustration till Blodsevangeliet.

Marknadsföring av Blodsevangeliet

Eftersom att innehåll på Spotify lätt drunknar i mängden behöver det marknadsföras för att hitta sin målgrupp. Efterhand är förhoppningen såklart att innehållet, när målgruppen väl är funnen, sprids organiskt genom tips och smidig länkdelning av lyssnarkretsen.

Jag valde att försöka marknadsföra innehållet direkt mot målgruppen (kvinnor som nu eller tidigare erfarit studentliv) genom QR-kod.

I ett gratis designprogram från webben (jag använde PicMonkey men där finns ett oändligt antal) gjorde jag en enkel design bestående av ett foto och en QR-kod som länkar direkt till ljudboken på spotify. QR-koder kan även de skapas enkelt och i många fall gratis på olika sidor på nätet. De fysiska bilderna inklusive QR-kod framkallade jag sedan i en klassisk fotoaffär för ett par kronor stycket.

“Eftersom att innehåll på Spotify lätt drunknar i mängden behöver det marknadsföras för att hitta sin målgrupp.”

Sedan följde lite klassiskt fotarbete! Min roman är fylld av Uppsalaromantik och jag valde därför att satsa på testläsare i den grupp vars igenkänning borde var störst; studenter i det område där huvuddelen av romanen utspelar sig, nämligen höghusen med korridorsboenden i Flogsta. Vart och ett av studentkorridor- husen på Sernanders väg fick en vykorts-stor reklambild för Blodsevangeliet uppsatt på anslagstavlan vid hissen.  Sedan var det bara att gå hem, vänta och börja monitorera antalet QR-kodsavläsningar och följa statistiken från Soundtrap.

Blodsevangeliet av Ebba Holm marknadsföring

Blundrar och lärdomar i marknadsföringsprocessen av Blodsevangeliet

I marknadsföringsfasen gjorde jag ett par ordentliga blundrar;

  1. Majoriteten av studenterna i Flogstas korridorboenden är utbytesstudenter och talar inte svenska. Programvaran som jag skapat QR-koden med lät mig se hur många mobiler som scannat koden samt varifrån de kommer och vilket språk de är inställda på. Eftersom att min bok för närvarande endast finns inläst på svenska var valet av plats för det här testet inte så lyckat…

  2. Under min testkampanj valde jag en QR generator online  som levererade en snygg, välfungerande QR-kod samt realtidsdata om vilka som scannade koden; telefontyp, språkinställning, m.m. Detta fungerade fantastiskt första veckan MEN tjänsten visade sig sedan vara ett månadsabonnemang där endast den första veckan var gratis; Jag tvingades välja mellan att antingen få QR-koden inaktiverad (dvs sluta kanalisera lyssnare ifrån anslagstavlorna i studentområdet) eller betala $35 i månaden. Jag valde det tidigare, avslutade testkampanjen men kunde ändå börja analysera lyssnarmönstret från första veckans spotifydata.


    Det här var ett onödigt och lite klantigt misstag: det finns massor med gratiserbjudanden för att skapa QR-koder och jag har nu bytt till ett av dem.

  3. Majoriteten av QR-kod scannarna var män. Jag blir naturligtvis glad även för manliga lyssnare/läsare, men hetrosexuella män är inte primär målgrupp för denna bok. Hela idéen med QR-kod kanske därför inte är den bästa lösningen för just min roman även om det känns för tidigt att redan kasta bort iden. Kanske var det anslagstavlan, bilden eller något annat som inte flög hos den kvinnliga målgruppen?

anföringstecken

Ännu obesvarade frågor

Kommer jag att kunna publicera boken på vanligt sätt om något bra förlag plötsligt skulle nappa om ett par månader när manuset till slut kommit först i manusgruppens långa kö, eller kommer de att dra tillbaka ett eventuellt erbjudande när de får reda på att boken redan ligger ute på Spotify? Jag hoppas att det inte spelar någon roll. Jag tänker att om romanen når fin framgång på Spotify kan det i sig bygga en efterfrågan för boken i fysisk form. Förläggaren kanske tom blir lättare att övertyga om jag kan visa bra lyssnarsiffror och vet hur innehållet fungerar för olika målgrupper? Givet min otålighet är det hur som helst inte säkert att jag orkar gå och vänta på svar utan trycker i egen regi, med hybridförläggare eller dyl.

Går det att tjäna några pengar på det här sättet? Det borde gå men jag har inte kommit dit än. Det viktigaste för mig är att historien sprids och att den som skulle kunna få en härlig stund med den faktiskt får tillgång och vetskap om den. Till dags datum är nästan hälften av innehållet producerat och ligger uppe på Spotify och jag släpper ett par nya kapitel varannan dag. Min tanke är att så småningom spela in en liten reklamsnutt med info om var boken kan köpas (när den väl gör det) och stoppa in detta meddelande på väl valda ställen i ljudboken.

Inlägget skrivet av Ebba Holm, författare till spänningsromanen “Blodsevangeliet”.

Blodsevangeliet

Länk till ljudboken på Spotify:

Ebba Holm Blodsevangeliet

Vill du veta mer om Ebba Holm?

Besök gärna Blodsevangeliets sida på Facebook, du hittar den här.

En riktigt färsk instagram där ni kan följa @blodsevangeliet finns här. Så in och följ vetja!

Vill du precis som Ebba Holm dela med dig av en speciell författarresa eller publicering?
Om du som läser detta  känner att du kan tänka dig att berätta om din författarresa, så kontakta mig gärna! Då får du ett formulär tillbaka som du kan ha till grund när du skriver ihop ditt porträtt. Du når mig på jenny.hansson@midgardsormen.nu eller genom kontaktformuläret som finns här.

LÄNKTIPS!

Tidigare har bland annat Kent Klint Engman medverkat på bloggen i ett inlägg där han berättar mer om sin skrivprocess (och inläsningen samt utgivningen, han gör ALLT själv, en sann inspirationskälla) i det här författarporträttet från tidigare i år: Författarporträtt Kent Klint Engman.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *