FAQ flera huvudkaraktärer
Skrivande

FAQ flera huvudkaraktärer

Förra veckan gjorde jag ett uppföljande inlägg till det som hittills är bloggens absolut populäraste inlägg – det om att ha flera huvudkaraktärer (du hittar det här). I det nya inlägget fokuserade jag mer på karaktärsdrag, i dag tänkte jag reflektera lite kring farorna i form av en FAQ flera huvudkaraktärer.

Om du kommer på frågor under tiden du läser – tveka inte att ställa frågor i kommentarerna (eller mejla mig) så uppdaterar jag FAQ:en så småningom.

FAQ flera huvudkaraktärer

När blir antalet huvudkaraktärer för många?

En del läsare har återkopplat att min roman 75 mil till Berlin är lite rörig och att det tar tid att komma in i berättelsen. Jag har varit medveten om det här sedan jag läste min första skrivarhandbok. Ändå har jag valt att fortsätta berätta just den här berättelsen med tre perspektiv, därför att ett perspektiv helt enkelt inte gör handlingen rättvisa.

Här leds jag osökt in på en fråga mitt i frågan: Går boken att skriva i ett perspektiv? För är din berättelse möjlig att berätta ur ett perspektiv så ska du göra det. Ytterligare perspektiv måste tillföra något extra till din bok och berättelse för att fungera.

Jag har tidigare berättat, i inlägget om berättarperspektiv (du hittar det här), att jag i Mytomanen på Madeira bryter huvudkaraktärens perspektiv mot andras ett fåtal gånger. Men det är skillnad på att bryta huvudkaraktärens perspektiv en eller några enstaka gånger mot att hela tiden bolla två eller flera perspektiv hela tiden. Det sistnämnda kräver ganska mycket av författaren.

Så vad kan man göra åt rörigheten? Inte mer än sitt bästa naturligtvis. Se till att varje karaktär har något att berätta. Någon kommer alltid upplevas som huvud-huvudkaraktären så fundera på vem du vill att det ska vara och se till att alla trådar löper in i huvudtråden.

roliga länkar 75 mil till berlin

Ovan: Schablonbild över mina tre karaktärer i 75 mil till Berlin.

Det generella rådet är annars att inte ha fler karaktärer än vad läsaren klarar av att hålla reda på. Var den gränsen går är svårt att säga, det beror också en del på genre. Men samtidigt påverkar händelser och handling – för även ett fåtal karaktärer kan innebära flera sidohandlingar som blir svåra att hålla koll på. Själv har jag en tendens att trolla fram många sidohandlingar som ibland kan ta lite tid att komma in i – mot slutet väver jag alltid samman dem men det kan säkert kännas rörigt för en läsare i början. Har man då flera huvudkaraktärer drar jag ju då ut den här startsträckan. Jag vet ju själv hela tiden vad som ska hända så för mig är det inga konstigheter – det här är en anledning till att det är så viktigt med testläsare.

“Själv har jag en tendens att trolla fram många sidohandlingar som ibland kan ta lite tid att komma in i.”

Ett modernt exempel på en bokserie som spårat ur vad gäller just karaktärsperspektiv tycker jag är Game of Thrones-serien. Tv-serien följer ju gängse regler kring filmproduktion och där har experter hjälpt till att få ordning på trådarna så att det går hyfsat att följa, men mellan säsongsuppehållen blir det rörigt och det tar tid att komma in i handlingen igen. Det är väl främsta anledningen till att man ändå spelade in serien rätt snabbt tänker jag. Men bokserien – kommer den någonsin bli klar? Ni som läst den förstår troligtvis vad jag menar när jag säger att det blir lite rörigt ibland. Och låter man det gå ett tag mellan man läser böckerna har man ju knappt någon aning om vem som är var eller vilket mål den har (och rent krasst vem som fortfarande är vid liv). Min rent personliga gissning är att George R R Martin själv börjat få lite oordning på trådarna och att det är en av de största anledningarna till att den inte kommer bli färdigskriven. MEN jag hoppas jag har fel.

Oavsett … de läsare/lyssnare som tycker 75 mil till Berlin är rörig borde förmodligen hålla sig långt borta från Westeros och Järntronen … (Med det sagt tycker jag att böckerna är, förutom lite väl långa, väldigt underhållande och helt fantastisk fantasyläsning)

FAQ flera huvudkaraktärer

Hur gör jag för att hålla koll på huvudhandlingen?

I en bok med flera huvudkaraktärer så måste de bindas samman av en huvudhistoria. I min Svenssons-trilogi så binds trion samman av bussbolaget Svenssons buss. I första boken startas bussbolaget upp så den här länken blir inte helt tydlig förrän mot slutet av den boken. Från bok 2 blir det alltså enklare att hålla den röda tråden i den handlingen. Är det för sent? Ja, det får väl läsarna bestämma.

Mitt bästa tips är först och främst att du ser till att du vet vilken huvudhandling du har, det är den som ska löpa som en röd tråd genom berättelsen och se till att läsaren kommer dit hen förväntar sig.

Hur hanterar jag bihandlingar?

När du fått koll på din huvudhandling är det dags att kolla sidohistorierna. Dessa ska vara så sammantvinnade med huvudhandlingen att ingen klarar sig utan den andra. Det vill säga – din huvudhandling ska gå in i sidohandlingarna och tvärtom. Är påverkan inte tillräcklig bör du klippa tråden.

Tre huvudkaraktärer innebär tre inre resor – are you up to it?

Tre inre resor är grymt mycket svårare än en. Är du avskräckt än? Om ja: bra. Man bör förstå vad man kämpar med. En del författare som skriver berättelser med flera huvudperspektiv förstår inte hur hårt man måste jobba för att allt ska hålla.

Jag har ännu inte skrivit så mycket om inre resor, men jag nämner begreppet i det tidigare inlägget om att hantera flera huvudkaraktärer. Då skriver jag så här:

Inre resa: Läsaren förväntar sig oftast att din karaktär ska ha genomgått någon förändring mot bokens slut, dvs. ha lärt sig någonting (som också läsaren då per automatik har fått lära sig utan att utsättas personligen för alla prövningar som din karaktär fått utstå). Alternativt att något annat förändrats på vägen, det kan vara världsuppfattningen för människorna runtomkring som i till exempel Hunger Games. Skillnaden mellan olika typer av inre resor får vi ta en annan gång.

FAQ flera huvudkaraktärer

Är alla huvudkaraktärer lika intressanta?

En fara när man delar flera perspektiv är att en av huvudkaraktärerna blir mer spännande att läsa om än den eller de andra. Så hur undviker man det? För det första genom att utmejsla lika spännande karaktärer i personlighet, men också genom att hålla koll på sina trådar. Väv in trådarna i de olika handlingarna så att spänningen hålls uppe för ALLA dina karaktärer samtidigt. Det gäller alltså att skapa ordentliga cliffhangers som får läsaren att vilja stanna i alla perspektiv.

Länken mellan dina huvudkaraktärer

Ett förtydligande kring det här med länken mellan dina huvudkaraktärer. Ofta utgår en roman från att karaktärerna känner varandra eller lär känna varandra under romanens gång. Men det behöver inte vara så utan de kan också knytas samman av ett tema. Filmen Love Actually är ett klockrent exempel på hur temat kärlek binder samman flera, till synes, lösryckta trådar. Det är en av mina absoluta favoritfilmer – ALLT funkar så fint i den berättelsen. Ett annat exempel är filmen He’s just not that into you som funkar på lite samma sätt. Där kretsar också flera trådar kring ett tema kring hur man hittar den rätte.

Anledningen till att jag ger filmer som exempel? Jag kan inte på rak arm komma på någon bok som funkar på riktigt liknande sätt även om jag är rätt övertygad om att det finns. Men när vi pratar komplicerade trådar och många berättelser så verkar det helt enkelt enklare (jag säger fortfarande inte att det är enkelt…) att få fram detta genom filmmediet. 75 mil till Berlin upplevs något rörig av en del läsare, medan Love Actually och Game of Thrones med fler komplexa trådar är hyllade. Love Actually hade förmodligen varit svår i bokform med tanke på mängden karaktärer som dyker upp och Game of Thrones är som sagt inte färdigskriven ännu. Kan man dra någon slutsats av det? Förmodligen inte, men det är ändå lite värt att tänka på.

bromance

Även i det tidigare inlägget hade jag en FAQ flera huvudkaraktärer, så jag klistrar även in de frågorna i detta inlägg (men läs gärna inlägget med introduktion till flera huvudkaraktärer – det hittar du här).

Måste alltid en av huvudkaraktärerna ändå ha ”huvudrollen” i berättelsen?

Normalt sett är svaret ja. Även om din berättelse hanterar flera huvudkaraktärer så kommer en av berättelserna hamna i fokus och en av karaktärerna kommer kännas som den främsta huvudkaraktären. Det är helt normalt. I min bok med tre personer så har alla som hittills läst manuset sagt att de tycker att berättelsen ändå främst snurrar kring en av mina karaktärer. Jag har haft samma känsla själv. Min uppfattning är att Game of Thrones trots alla trådar ändå handlar om familjen Stark. Det är lite svårt att sätta fingret på riktigt vem av dem berättelsen mest fokuserar på, men jag skulle nog vilja påstå Jon. Okej, det kan vara en tolkningsfråga såklart och andra läsare kan ha andra uppfattningar. Men läsare kommer normalt sett åtminstone leta efter en person att knyta an till lite extra och det är bra att vara medveten om detta som författare.

Hur gestaltar jag parallella handlingar?

Har tidigare fått en bra fråga från en annan skribent. Hur gestaltar man handlingar som sker parallellt i berättelsen? Om man till exempel har flera händelser som utspelar sig samtidigt? Självklart kan man skriva något i stil med “Samtidigt hos xxx” men för mig blir det så stark berättarröst. Själv föredrar jag detaljer som gör att läsaren ändå förstår att vi är kvar i samma ungefärliga tid. Det kan vara att personen i kapitel a slänger ett öga ut genom fönstret och konstaterar att solen är på väg upp. I kapitel b vaknar en person av att väckarklockan ringer. I kapitel c sitter nästa person och äter frukost och så vidare. Kan också vara andra detaljer som kopplar ihop personerna i deras göromål för tillfället som gör att de länkas ihop och läsaren utifrån det förstår att händelserna utspelas parallellt. I min bok med flera huvudkaraktärer har jag några scener som utspelar sig parallellt – där skickar en av dem ett sms till den andre. I nästa scen tar mottagaren emot sms:et en bit in i scenen. Fixat på, ett enligt mig, snyggt sätt!

karaktärsdrag flera huvudkaraktärer

Fler frågor om att skriva om flera karaktärer? Ställ som sagt gärna en fråga i kommentarerna så lägger jag till dem här i FAQ  flera huvudkaraktärer!

I serien om flera huvudkaraktärer finns två tidigare inlägg på bloggen, besök dem gärna!

En introduktion om att ha flera huvudkaraktärer hittar du här.
Ett inlägg om egenskaper hos flera romankaraktärer (med exempel från mitt eget skrivande) hittar du här.

Dagens övning - FAQ flera huvudkaraktärer

Se över ditt eget manus. Gör gärna ett porträtt på var och en av dina karaktärer för att se över vilka karaktärsdrag de har och hur de kontrasterar mot varandra. Se över dina trådar och kontrollera att de alla löper in i och påverkar huvudhandlingen.

Tillhörande frågor:

  • Behövs alla karaktärers perspektiv? Behövs de som huvudkaraktärsperspektiv?
  • Ihop med frågan ovan: Har du lika många inre resor som huvudkaraktärer?
  • Vilken är din huvud-huvudkaraktär?
  • Vilka är dina karaktärers viktigaste karaktärsdrag? Hur påverkar dessa handlingen?
  • Vilken är din huvudhandling? Hur länkar den samman dina karaktärer?
  • Vilka bihandlingar har du? Var går de in i huvudhandlingen?
  • Är alla dina huvudkaraktärers perspektiv lika intressanta att följa?
  • Har du tillräckligt många länkar mellan dina karaktärer?

Länktips - FAQ flera huvudkaraktärer

Läs gärna Jorun Modéns inlägg om att fläta perspektiv, du hittar det här.

Tidigare har jag haft en följetong om karaktärer och karaktärsegenskaper, självklart ska du spana in även dessa inlägg!

Del 1, att skapa en huvudkaraktär hittar du här.
Del 2, hur jag byggde en huvudkaraktär hittar du här.
Del 3, att bygga ett persongalleri hittar du här.
Del 4, att namnge karaktärer hittar du här.
Del 5, att levandegöra karaktärer hittar du här.
Del 6, att ha flera huvudkaraktärer hittar du här.
Del 7, om motsträviga karaktärer hittar du här.
Del 8, om bakgrundsinformation hittar du här.
Bonusinlägg om karaktärer – med exempelövning, hittar du här.

Ovan nämnde jag även inlägget om berättarperspektiv, det hittar du här.

Läs gärna mer om mig och min utgivning på min författarhemsida jennyhansson.se, du hittar den här.

Mer om 75 mil till Berlin

coverreveal 75 mil till Berlin

75 MIL TILL BERLIN, första delen i trilogin om Svenssons buss.
Release: 6 oktober 2022, ges ut av Saga Egmont som ljudbok och e-bok.

Finns bl.a. på Storytel (klicka här) eller Bookbeat (klicka här). Men du har också möjlighet att ladda ner den via nätbokhandlarna som digitala filer.

Samuel och hans barndomsvänner Joakim och Freddie bor av en ren slump i Berlin. Joakim vill egentligen återvända till Göteborg och jobbet som matematiker, medan Freddie drömmer om att komma in på en musikalutbildning i London. När Samuel kommer på idén att de ska starta ett bussbolag och anordna paketresor till Berlin är hans vänner därav lite motvilliga.

Allt eftersom deras företag Svenssons buss kommer igång sätts en rad av händelser i rullning som kommer att skaka om killarnas liv rejält. Vem är hon egentligen, den enda flickan som någonsin tackat nej till en träff med Samuel? Ska Freddie någonsin fatta mod att bjuda ut den danska receptionisten som han är övertygad om är hans livs kärlek? Och är Joakims vänskap med ingenjörsstudenten Daniel verkligen vad den utger sig för att vara?
Och den största frågan av allt – kommer det nystartade resebolaget splittra trion eller blir det den framgångssaga Samuel drömmer om?

“75 mil till Berlin” är en underhållande roman skriven med glimten i ögat. Men det är också en berättelse om relationer, vänskap och kärlek samt vikten av att kämpa för sin dröm.

Jenny Hansson är en svensk författare, skrivcoach och lektör. Hon skriver främst feelgood-böcker, och debuterade med romanen Mytomanen på Madeira (2022). Läs mer om hennes utgivningar på hennes författarhemsida jennyhansson.se, du hittar den här.

Tidigare utgivning

coverreveal mytomanen på madeira

Mytomanen på Madeira släpptes den 4 juli 2022 som ljudbok och e-bok på bokförlagen Lind & Co respektive Saga Egmont. Finns där ljudböcker och e-böcker finns. Bland annat hittar du den här:

Mytomanen på Madeira på Storytel (ljudbok och e-bok), klicka här.
Mytomanen på Madeira på Bookbeat (ljudbok och e-bok), klicka här.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *