Jenny Hansson författarporträtt
Författarporträtt,  Skrivande

Jenny Hansson – Författarporträtt

På den här sidan glimtar jag mycket om mitt eget skrivande och vägen dit, men hittills har jag inte berättat historien i ett svep, så som jag låter bloggande gäster få göra. Så kanske är det helt enkelt dags att jag presenterar mig själv i ett ordentligt författarporträtt tänkte jag. Här har ni då mig, Jenny Hansson! Jag är författare, lektör och skrivcoach från Vänersborg som i dagsläget skriver på 50 %. 2022 debuterade jag under sommaren med min första feelgoodroman “Mytomanen på Madeira” och redan i oktober samma år kom min andra feelgood, första delen i en trilogi, “75 mil till Berlin”. I dagens porträtt tänker jag att jag ska försöka bjuda ordentligt på mig själv!

Min debutroman Mytomanen på Madeira handlar om Rasmus som tillsammans med bäste vännen Patrik fejkar varsitt cv för att kunna få jobb som reseledare. Med tanke på alla de fina meriterna så får de naturligtvis jobb och landar på den sömniga ön Madeira. Och där kan väl inget hända? Jo, det kan det. En hel del faktiskt.

I oktober släpptes min andra feelgoodroman, den första i serien om Svenssons buss, 75 mil till Berlin. Romanen handlar om tre svenskar som, efter att ha förirrat sig till Berlin, startar ett bussbolag för att köra paketresor med buss mellan Göteborg och Berlin.

Båda böckerna har vid det här laget uppföljare som är på väg ut under 2023 vilket jag hoppas kommer att bli ett mycket spännande skrivår!

“Jag har aldrig haft problem med att vara ensam och än i dag sitter jag gärna och dagdrömmer.”

Klyschan jag har alltid skrivit stämmer verkligen in på mig. Från början skrev jag små häften där jag ritade bilder till. Ofta handlade de om hästar. Jag tror att många av de människor jag träffat genom åren: vänner, lärare, släktingar med flera har sett mig som lite udda. Jag har aldrig haft problem med att vara ensam, snarare tycker jag det är riktigt härligt med tystnad, eftertanke och reflektion.  Än i dag sitter jag gärna och dagdrömmer och jag har alltid haft svårt för att fatta snabba beslut. Men när jag väl bestämt mig så kör jag på; ända in i kaklet!

Jenny Hansson författarporträtt

Mina favorituppgifter i skolan var alltid när vi skulle skriva något, ju längre desto bättre. Jag minns speciellt en gång på högstadiet då vi skulle skriva noveller som en klasskamrat skulle läsa upp när den var klar. Den stackars nyexade läraren glömde dock ange max-antal på sidor eller ord och min berättelse tog säkert nästan hela lektionen att läsa upp (stor eloge till min klasskamrat som klarade av hela uppläsningen, detta var före ljudboksboomen men hon hade lätt kunnat bli ljudboksinläsare). Dessvärre har jag inte berättelsen kvar, men jag minns att den var inspirerad av en bok från Sagan om isfolket-serien som handlade om själavandring. Huvudpersonen fick återuppleva flera liv vilket också var en av anledningarna till att den blev så lång. Slutet var absolut det som var bäst. Jag misstänker att läraren efter det satte ut max-tak för inlämnade berättelser.

“Den stackars nyexade läraren glömde dock ange max-antal på sidor eller ord och min berättelse tog säkert nästan hela lektionen att läsa upp.”

Jag berättar ganska mycket om min skrivprocess här på bloggen så du ska absolut spana in tidigare inlägg (det finns även en bra sökfunktion i förstoringsglaset här på sidan). Ironiskt nog blev min debutbok inte den bok jag skrev först. Meningen var att 75 mil till Berlin skulle bli min debut, men den blev refuserad då jag skickade in den och jag förstod att den behövde skrivas om. Berättelsen om min bokbebis skriver jag om i det här inlägget, läs det gärna! För att lära mig skrivarhantverket gick jag ett antal författarkurser och där kom även största delen av Mytomanen på Madeira till. Berlin-boken har redigerats flera varv från det första ”färdiga” utkastet 2012. Mytomanen på Madeira tog, mellan tummen och pekfingret, något år att skriva, skicka till testläsare, redigera och skicka till förlag. Mer om tillkomsten av den boken berättar jag i det här inlägget.

Jenny Hansson författarporträtt

Idéer till böcker kan jag få överalltifrån. Jag kan snappa upp något jag ser eller själv upplever, något jag läser om eller ser på film/tv eller något jag hör talas om i en podd (älskar verkligen att lyssna på poddar). Jag tycker också mycket om att läsa olika trådar på nätforum, där kommer det upp trådar och ämnen om allt mellan himmel och jord. Även om jag ibland kan skriva om allvarligare ämnen så tycker jag inte om när läsningen (eller för den delen när man ser något på film) blir för tung. Själv föredrar jag litteratur som är till för att roa. Sådant som oroar matas vi med tillräckligt ändå (och att en del inte tycker att genrelitteratur så som feelgood eller deckare är tillräckligt fin litteratur … det är ju ärligt talat bara fjantigt! Precis som att vi roar oss på teater eller framför en ståuppare en kväll så måste vi kunna använda skrivna medier på samma sätt).

“Jag tycker också mycket om att läsa olika trådar på nätforum, där kommer det upp trådar och ämnen om allt mellan himmel och jord. “

Numera har jag ett mer vant arbetssätt där jag effektiviserat det mesta inom skrivandet och jag kan få till ett råutkast (en första version redo för testläsning) på ett fåtal månader. Men redigering tar också tid så klart. Tidigare, som ovan författare, tog redigeringen mest tid. Nu lägger jag mindre tid på den då jag har fått en del i ryggmärgen. Men det är förstås fortfarande en viktig del av skrivandet att redigera. Jag brukar jämföra det hela med att lägga ett pussel. I redigeringsomgången täpper man liksom till luckorna och får de sista bitarna på plats så att det går att se vad bilden föreställer.

Jenny Hansson författarporträtt

Jag hade redan från början bestämt mig för att bli utgiven traditionellt och har alltid varit beredd på att låta skrivandet, återkopplandet från förlag och så vidare ta den tid det tar (för ja, det tar tid att förfina ett hantverk). Det finns fler anledningar till att jag valt traditionellt förlag; dels har jag inte ekonomin till att trycka själv (jag har gått ner i tid från ordinarie arbete för att satsa på skrivandet vilket gör ekonomin kärvare), dels har jag ännu inte de kunskaper som krävs rent PR-mässigt för marknadsföring och försäljning.

Visst blir jag också otålig ibland och önskar mig längre fram i karriären (om man nu ens kan kalla det jag har just nu för karriär), men jag investerar som sagt tid i mitt skrivande och så får det andra falla på plats efter hand.

“[…] just nu investerar jag tid i mitt skrivande och så får det andra falla på plats efter hand.”

Jag skrev ovan att jag ”valt” traditionellt förlag. Detta är förstås en sanning med modifikation. Jag ska inte sticka under stol med att det är svårt att bli utgiven traditionellt. De avtal som jag hittills har erbjudits är visserligen traditionella (men av etablerade förlag, Lind & Co och Saga Egmont) men innefattar än så länge ”enbart” digitala format. Det är enklare (men läs fortfarande svårt) att få ljudbokskontrakt än kontrakt för tryckt format. Helst vill man som författare så klart ha alla, speciellt som trycken fortfarande genererar mest pengar om man vill kunna få betalt för skrivandet. Ska inte fördjupa ljudboksersättningen via streamingtjänsterna i det här porträttet, men det är stor skillnad. Jag har ändå valt att tacka ja till den här utgivningsformen eftersom jag tänker att det är bra att få ut något man producerat. Förhoppningen är så klart att det ska bli ett tryckt format någon gång, men om det blir om ett år eller fem eller rentav aldrig vet jag inte. Jag har fått erbjudande om tryckt version både av noveller och böcker, men då har förlagen velat ha betalt och då har jag hittills alltid tackat nej.

Varför trycker jag inte själv? Tryck via print-on-demand-tjänst är supermodernt och har aldrig varit enklare. Återigen är svaret främst tid. Det tar tid att ordna med detta och jag lägger hellre tiden på att skriva. En annan anledning är att jag tyckte slutpriset för en pocket blev ganska dyr jämfört med vad de större förlagen tar betalt. Men det där är något jag kanske omvärderar vid tillfälle.

roliga länkar 75 mil till berlin

Angående hur mycket arbete som återstått när jag skickat in mina böcker till förlag så har det varit lite olika beroende på bok, men för Mytomanen på Madeira tyckte förlaget att det redan var tillräckligt klart som det var. Där hade de några synpunkter som jag kunde ändra om jag ville (och det klart jag ville, jag vill alltid ha ett slutresultat som är så bra som möjligt). 75 mil till Berlin antogs som det var, men uppföljaren Förälskad i Berlin tyckte förläggaren var lite för lång så där fick jag rensa bort en del. Jag tycker om att få konstruktiv feedback. Till det använder jag numera främst två testläsare, de hjälper mig att få bort de värsta konstigheterna. Men att få till en felfri bok som tilltalar alla är omöjligt.

Jenny Hanssons bästa tips till den aspirerande författaren

Fortsätt läsa inläggen här på Midgårdsormen!

Nja, skämt å sido. Ge inte upp! Som författare (eller aspirerande sådan) är det lätt att få dåligt självförtroende i perioder, speciellt när refuseringarna haglar in. Men skrivande är en konstform. Om en bok inte tilltalar publiken så kanske nästa gör det (och ja, jag har blivit refuserad även efter debuten).

Jag läser ofta råd från andra författare om att det är viktigt att läsa mycket. Själv har jag alltid läst mycket inom blandade genrer. En del utgivna författare hävdar dock att de nästan aldrig läser. Jag skulle vilja skicka med tipset att se mycket film och serier. Dramaturgi och struktur är något som till viss del är underskattat inom skrivande tycker jag (som är en strukturnörd utan dess like), i filmvärlden kommer alla vändningar så att du kan klocka dem. Jag har lärt mig jättemycket på att analysera film och serier. Mer om det i något kommande inlägg!

Jenny Hansson författarporträtt

Författarbild: Jenny Hansson

Mer om Jenny Hansson

Hur den intresserade läsaren kommer i kontakt med Jenny Hansson
Jag har en författarhemsida, jennyhansson.se
Sedan är jag mest aktiv på Instagram, men har även Facebook och Linkedin.
Jenny Hansson på Facebook.
Midgårdsormen på Facebook.
@jennyviolahansson på Instagram.
Jenny Hansson på Linkedin.
Men det bästa av allt sparar jag till sist, självklart ska ni följa även Svenssons buss äventyr på Instagram! Du hittar deras konto genom att klicka här

Var hittar man din/dina böckerI nätbokhandeln och på strömningstjänsterna, jag länkar mina hittills utgivna böcker efter porträttet. Som ljudboksförfattare (eller e-bok) tjänar man mest på nedladdning via nätbokhandel så det är så klart där man önskar att människor ska hitta en!

Skriver du på något nytt just nu?Jag har alltid ett projekt igång. Just nu redigerar jag Svenssons buss del 3 samt filar på ett manus som jag övergav då jag fick trilogin antagen och som utspelar sig på Gotland. Efter det får vi se vad det blir. Jag har ett ungdomsmanus i tankarna, men även fler idéer till nya feelgoodromaner.

Vad läser du själv för böcker? Nämn några favoriter Jag läser många olika genrer, men vill inte att den är för tung. Nostalgi från tonåren är Sagan om isfolket-serien, men jag tycker också mycket om Douglas Adams och Liftarens guide till galaxen-serien (just eftersom den är så unikt skriven). Bland de bästa böckerna jag läst finns George Orwells 1984 (den har jag dock lyssnat på, på engelska och där är det främst budskapet som etsat sig fast. Men är så imponerad över att den fortfarande är så aktuell. ALLA borde läsa den), men jag tycker också mycket om Hemsökelsen på Hill House av Shirley Jackson som jag upptäckte för något år sedan (fast det är en klassiker inom skräck, modern litteratur brukar jag inte komma över förrän det är minst tio år för sent…) Neil Gaiman tycker jag också är lite allmänbildning att ha läst något eller några verk av. J R R Tolkien är så klart också en klassiker, där är min absoluta favorit Bilbo.

UTE NU!

UTE NU!

coverreveal mytomanen på madeira
coverreveal 75 mil till Berlin

Finns där ljud- och e-böcker böcker finns. Den finns bl.a. på Storytel, (klicka här), eller på Bookbeat (klicka här).
Serien Trubbel i paradiset hittar du här på Storytel och Bookbeat. (klicka på respektive ljudtjänst)

Finns där ljudböcker och e-böcker finns. Bland annat på:
75 mil till Berlin på Storytel, klicka härBookbeat, klicka härNextory, klicka här.
75 mil till Berlin på Bokus, klicka här.
Serien Svenssons buss hittar du här på StorytelBookbeat och Nextory. (Klicka på respektive ljudtjänst)

Jag har även medverkat i två novellantologier utgivna av NOHIDING Förlag under året. Läs gärna mer om mig och mitt författarskap på min hemsida, jennyhansson.se.

Håll utkik på Midgårdsormen och på jennyhansson.se för mer info om fortsättningen på båda serierna ovan.

Vill du precis som Jenny Hansson dela med dig av din författarresa i ett kommande författarporträtt?
Om du kan tänka dig att berätta om din författarresa, så kontakta mig gärna! Då får du ett formulär tillbaka som du kan ha till grund när du skriver ihop ditt porträtt. Du når mig på jenny.hansson@midgardsormen.nu eller genom kontaktformuläret som finns här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *