att skriva biografier
Skrivande

Biografiskrivande – med FAQ och filmtips

Förra veckan skrev jag lite om det här med biografiskrivande. Som ni säkerligen märkt är jag ingen expert inom ämnet och jag har redan poängterat att det här med biografier i mer fackboksliknande form inte är min grej. Men biografiskrivande i skönlitterär form ska också passa in i den dramaturgiska modellen – och den är likadan oavsett om vi pratar om en fantasyroman eller en berättelse som gestaltar hur Napoleon Bonaparte kom till makten. Lägg märke till att jag använder ordet gestaltar – för det är också en viktig skiljelinje i det hela.

Nåväl, i det här inlägget blir det mer FAQ baserade på de erfarenheter jag har av skönlitterärt självbiografiskt skrivande. Jag avrundar också med ett antal filmtips på berättelser som också är självbiografiska i någon form.

FAQ - biografiskrivande

Vi kör väl på direkt med frågorna nedan. Ställ gärna fler frågor i kommentarsfältet nedan så gör jag mitt bästa för att svara (och lägga till frågorna här i texten).

Var ska jag börja i en skönlitterär biografi? Det kan kännas logiskt att börja vid karaktärens födelse och sedan följa denne genom livet. Det funkar kanske i en ren biografi, dvs. där du radar upp fakta men en skönlitterär läsare är van vid den vanliga strukturen för böcker och en fiktiv berättelse börjar när det händer något intressant, oftast den händelse som startar i gång det boken ska handla om och sänder ut karaktären på en upplevelseresa. För ett litet tag sedan skrev jag ett inlägg om triggers och det är något som bör finnas även i en skönlitterär biografi (det inlägget hittar du HÄR).

biografiskrivande

Jag sitter redan fast med en bihandling som tagit över – vad gör jag? Korta svaret: Kapa. Eller minska ner. Det är helt okej att ha bihandlingar. Kanske till och med ett måste för att skapa tillräckligt med spänning i en bok, MEN se för guds skull till att de flyter in i huvudhandlingen på ett eller annat sätt. Om en bihandling inte flyter in i huvudhandlingen ska den generellt sett bort. Du KAN låta bihandlingar sväva lite i luften om du planerar en uppföljare där den ros iland. MEN då måste du lösa övriga knutar så att läsaren inte blir besviken. (Ja, det kommer att komma inlägg om det här så småningom)

Jag vet inte vilken som är min huvudhistoria Då behöver du tillbaka till ritbordet. Din huvudkaraktär klarar inte av att göra allt på en gång. Ringa in huvudhistorien och utgå från den. Se över om de andra delarna passar bäst i papperskorgen eller i en uppföljare?

Hur mycket kan jag hitta på? Läsaren kommer inte veta hur mycket du hittat på eller inte. Skönlitterära romaner blir som mest spännande med lite krydda och en ordentlig romanstruktur. Du vet att du hittat på för mycket när du inte har något av originalhistorien kvar, men i övrigt är du fri att leka med händelser eller rensa bland upplevelserna. Och nej – allt måste inte med. Det är bra om verkliga människor inte kan känna igen sig själva – det kan skapa konflikter och till och med rättsprocesser (se nästa rubrik).

biografiskrivande FAQ

Biografiskrivande om nu levande personer

Eller personer med nu levande släktingar.

Det kan vara känsligt att skriva om andra personer, speciellt om det handlar om personer som gjort mindre trevliga handlingar. True crime är sanslöst populärt för tillfället men att skriva om en verklig mördare och riktiga offer kan också ha ett pris. Var försiktig med den här typen av manus. I vissa fall kan det även bli tal om förtal och så vidare. Det här kan även gälla om du skriver en biografi med skönlitterära drag och några andra personer i boken går att känna igen. Eftersom jag själv inte skriver den typen av litteratur kan jag inte uttala mig om exakt hur lagstiftningen ser ut, utan jag råder dig att ta kontakt med jurist som kan lagstiftningen (det gör jag alltid om jag lektörsläser den här typen av manus). Jag länkar dock nedan till en artikel på Infotorg juridik där artikelförfattaren går igenom några exempel på konkreta rättsfall.

skicka manus till förlag

Filmtips med (själv)biografiska inslag

Filmen Catch me if you can med Leonardo DiCaprio och Tom Hanks. En sanslöst bra film inspirerad av den verklige förfalskaren Frank Abagnale – som har förfalskat alltifrån checkar till avlagd doktorsexamen. Lägg dock märke till Hollywoodifieringen av filmen, där finns alla vändpunkter som förväntas av en storfilm. Frank drar till sig kvinnor med sin charm genom att blinka med ögonfransarna i princip. Funkar på film, men tror ni det är 100 % sant?

Imitation Game – Benedict Cumberbatch gör rollen som Alan Turing när han blir kodknäckare. Återigen storfilm – så det krävs vissa justeringar för att få till spänningen.

Erin Brokovich – Film från 2000 där Julia Roberts gör rollen som just Erin som av en slump upptäcker att boende i ett område fått kroniska sjukdomar på grund av utsläpp från ett lokalt företag.

Samtliga filmer är baserade på verkliga peroner/händelser, men justerade för att passa i Hollywoodformat. Du behöver inte vara Hollywoodförfattare för att skriva en biografi med skönlitterära inslag, men du måste förstå att du kommer behöva anpassa dig efter läsarens krav på spänning och vändpunkter.

Två filmer inspirerade av världshändelser men som ändå är helt fiktiva (hm, undrar om det var en slump att de filmer jag främst kom att tänka på båda var Quentin Tarantinofilmer…? En förvarning om att det förekommer en del våld och blod i filmerna är kanske på sin plats):

Inglorious Basterds
Once upon a time in Hollywood (med verkliga bikaraktärer, Mansonfamiljen osv. men där man helt ändrat händelseförloppet)

skicka manus till förlag

Jag hoppas att du tyckt inläggen om biografiskrivande varit givande. Ställ som sagt gärna frågor i kommentarsfältet!

Länktips - biografiskrivande

Förra veckan skrev jag allmänt om biografiskrivande i blogginlägget “Att skriva biografier”, du hittar det här.

Som utlovat så kommer också en länk till Infotorg juridik om tryckfrihetsrättsliga bedömningar, klicka här.

Dagens övning - biografiskrivande

Fundera över några triggers i biografier som du själv har läst eller sett. Var (i vilken händelse) börjar filmen och boken och varför tror du att den börjar just precis där?

PS. Mytomanen på Maderia har fått släppdatum...

Du har väl inte missat att min ljudbok nu har fått både omslagsillustration och uppläsare samt finns sökbar på Storytel? Läs mer här.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *