Thomas Alfredsson författarporträtt
Skrivande

Författarresearch FAQ

Nedan har jag samlat några frågor kring research som jag stött på under mina år bland skrivande vänner och lektörskunder. I förra inlägget besvarade jag frågan om författarresearch kan resultera i för mycket kunskap och text. Den här gången fortsätter jag med fler frågor, det blir helt enkelt en författarresearch FAQ!

Men det är inte slut med inlägg på temat research för det, stay tuned för mer information om kommande gästinlägg!

PS. Du vet väl att det snart är dags för släpp av min debutroman MYTOMANEN PÅ MADEIRA som ljud- och e-bok. Nu kan du också vinna ett eget ex av e-boken – se hur du går till väga i slutet av inlägget.

Författarresearch - FAQ 1

Jag blir aldrig klar med min research. Varje fråga tar mig till en ny.

Det här är ett vanligt problem bland vissa romanförfattare. Jag upplever den främst bland dem som skriver någon typ av biografi, antingen om sig själva, släktingar eller någon annan person som de tycker är intressant att skriva om. Ämnet blir så intressant att huvudfokuset glöms bort. Handlingen börjar spreta och snart är den glömd. Låt säga att handlingen ska vara: Min farmors far åkte till Amerika för att skapa ett nytt liv. Han grundade ett pensionat som numer är det äldsta i Minnesota. Handlingen är alltså strävan efter det nya livet och hur han lyckas klättra till toppen i det nya landet trots att han kom dit med två tomma fickor. Intressant va? Problemet är bara att jag i källorna upptäcker att det finns lösa rykten kring att farmors far också skulle ha kunnat vara Jack the Ripper. Och så letade han efter guld på lediga stunder. En gång besökte han en släkting i Connecticut. Inget av det här är relaterat till hur pensionatet grundades. Men det är superintressant. Jag gräver lite till. Hittar fler intressanta anekdoter. Snart spretar historien och röda tråden är bortblåst.

Lösningen? Tillbaka till ritbordet. Skriver du en roman med skönlitterära inslag så bör du följa dessa spelregler (och det är i princip det den här bloggen handlar om). Även om du skriver en ren biografi så bör det finnas någon struktur i den och du kan inte få med ALLT. Stolpa upp vad som är viktigt för handlingen. Gör din research efter dessa punkter, allt utanför stryker du för den här gången. Kanske får de plats i uppföljaren?

biografiskrivande

Författarresearch - FAQ 2

Jag skriver på en fantasyserie. Världsbyggandet tar aldrig slut.

Nej, detta är en fråga som blir lite relaterad till ovanstående fråga kring research som aldrig verkar upphöra. Mitt tips är att du ser över ditt huvudspår och huvudkaraktär i boken. Vilka miljöer kommer denne att röra sig i. Vilka traditioner och övriga kulturella inslag är viktiga för karaktären och handlingen? Du behöver inte veta vilka färger varenda svamp i den förtrollade skogen har OM DET INTE ÄR AKTUELLT FÖR KARAKTÄREN OCH/ELLER HANDLINGEN. Måla upp din värld efter din/a karaktärer och huvudkonflikten i boken.

coverreveal 75 mil till berlin

Ovan: Admiralbrücke i Berlin där en av scenerna i boken “75 mil till Berlin” utspelar sig.

Författarresearch - FAQ 3

Om du slarvar med din research, vad kan hända?

Tja. Rent krasst inte så mycket. Men du kan reta upp dina läsare. Men det behöver inte nödvändigtvis handla om slarv utan det kan också handla om urval. Om jag hade pumpat in information om bussar och hur man framför dem i 75 mil till Berlin så hade ingen velat läsa boken (utom möjligen den mest hängivne busschauffören då). Jag har medvetet kortat ner infon till det som är viktigt för handlingen.

Men det är en svår balansgång. Som feelgoodläsare minns jag en bok som jag läste som handlade om uppförande av nya sjöbodar (eller något liknande). Som lantmätare är jag hyfsat insatt i plan- och bygglagen samt miljöbalkens regler. Men det var inte författaren som inte en enda gång nämnde vare sig begreppet detaljplan eller strandskyddslagstiftningen. Allt funkade dock enligt bygglovet. Men jag satt hela boken och funderade på: När kommer det, när kommer det? Och så kom det *trumvirvel* ALDRIG!

Handlade det om slarv? Eller var det helt enkelt så att författaren bestämde sig för att de flesta läsare nöjer sig med att begreppet bygglov har nämnts lite löst? Kan vara vilketsom. Säkert kommer det sitta en och annan bussförare där ute efter att min bok släppts och undra varför jag inte har koll på de mest grundläggande saker inom busskörande. Men det har å andra sidan inte mina karaktärer heller…

författarresearch FAQ

Området kring Gräfsnäs slottsruin. Jag använde mig av omgivningarna för att skapa miljön i novellen Flickan under eken som publiceras i NOHIDING Förlags novellantologi Sommarsjälar under sommaren 2022.

Författarresearch - FAQ 4 och 5

Om din karaktär ska vara okunnig, hur ska du då få fram informationen när du vet så mycket mer?

Det är också en balansgång. Men det är här det är bra att kunna ha sällskap av andra karaktärer i världen. Viktig information får din karaktär helt enkelt få reda på via eget initiativ eller genom kontakter med andra. Om din karaktär ska föreställa okunnig hela boken igenom – låt läsaren märka att du gjort det med flit (till exempel genom att visa någon annan som gör rätt). Undvik infodumpning.

Måste du personligen ha upplevt alla romanmiljöer i din text?

(Fråga tidigare publicerad i inlägget Romanmiljöer – extrainlägg med exempel och FAQ från den 12 December 2021) Ibland har vi inte lyxen att kunna uppleva exakt den miljö som förekommer i boken vi skriver. På grund av pandemin fick jag ställa in min tänkta resa till Berlin när jag var mitt uppe i redigeringen av min bok som utspelade sig där. Jag har visserligen varit i Berlin förut, men vad är det som återstår? Jo, synintryck. Dofter, lukter osv. är ju ofta något som inte stannar lika länge (även om de kan göra det och minnen med kombinationer av sinnesintryck kan bli starka). Men låt oss slå fast att det bästa är att ha varit på en plats för att kunna beskriva den. För oss som skriver fiktion däremot så är det ju såklart inte alltid vi upplevt allt som finns i våra böcker. Såklart. Hur många deckarförfattare har verkligen tagit livet av någon med arsenik liksom?

Men just vad gäller romanmiljöer så har jag hört följande rangordningslista:

  1. Platsbesök för att förnimma känslorna på platsen. Det brukar bli enklare att skriva om något man själv har erfarenhet av.
  2. Andrahandskälla från någon som har varit på den tänkta platsen.
  3. Sökningar i böcker eller på internet för att försöka få rätt känsla.
författarresearch faq

Har du fler frågor om research? Hör gärna av dig bland kommentarerna här eller på sociala medier!

Länktips - författarresearch FAQ

Research kan spåra ur, läs exempel i de här artiklarna:
Författaren visade sig ha utfört morden på riktigt, läs mer här.
Författaren skrev om hur man kom undan med mord kom inte undan, läs mer här.

Självklart ska du inte missa de tidigare inläggen om research:
Introduktion till research hittar du här.
Mer om författarresearch finns här.
Författaren Kjell Stjernholm skriver om sin research i det här inlägget.

Research hänger nära ihop med miljöer och miljöbeskrivningar, jag har tidigare haft en följetong om miljöer. Jag länkar del 1 här.

Mer bilder och miljöer samt fakta om novellen “Flickan under eken” finns här. Du hittar mer info om novellantologin på NOHIDING Förlags hemsida, den finns här.

PS. Läs gärna mer om mina böcker som är på gång för utgivning här.
Eller mina pågående projekt, dessa finns här.

Dagens övning - författarresearch FAQ

Vilken typ av research behöver du själv göra? Gå igenom ditt romanprojekt och gör noteringar.

Om du inte har påbörjat ditt projekt: Gör en lista för den research du behöver göra. Det är olika om författare gör research under tidens gång eller gör den innan man startar själva skrivprocessen.

coverreveal Mytomanen på Madeira e-bok

E-boksomslaget till Mytomanen på Madeira.

PS. RELEASE FÖR MYTOMANEN PÅ MADEIRA DEN 4 JULI - NU KAN DU VINNA ETT EX AV E-BOKEN!

Jag har lyckats komma över två exemplar av från förlaget av e-boken MYTOMANEN PÅ MADEIRA som jag tänkte lotta ut! Tävlingen går av stapeln på Instagram! Så ta chansen och vinn Mytomanen på Madeira.

Gå in på Instagram och leta upp mig där, jag heter @jennyviolahansson (eller så klickar du här). Följ instruktionerna från inlägg som publicerades 23/6. Lätt som en plätt!

coverreveal mytomanen på madeira

Release: 4 juli 2022 som ljudbok och e-bok på bokförlagen Lind & Co respektive Saga Egmont. Kommer finnas där ljudböcker och e-böcker finns. Den finns nu sökbar på Storytel, klicka här.

Omslag till ljudboken finns till vänster.

Baksidestext: Rasmus är stjärnsäljare på resebyrå och livet leker. Men när flickvännen börjar längta efter villa, Volvo och vovve känns det plötsligt som en lysande idé att söka jobb som reseledare tillsammans med bäste vännen Patrik. Rasmus är flygrädd och har aldrig rest längre än till Nordnorge, så han och Patrik förbättrar varandras ansökningar med fantasifulla lögner. Till sin stora lycka får de jobb på Madeira men väl på plats har de nya arbetskamraterna hört talas om deras fantastiska meriter och de två vännerna får fullt upp med att upprätthålla fasaden. När Rasmus inleder en relation med den norska kollegan Leah är kaoset ett faktum.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *