Skrivande

Miljöbeskrivningar del 1

I dag kommer jag ge mig på ytterligare ett verktyg från författarens verktygslåda. Det är ett område som ingen författare kommer undan alldeles oavsett hur mycket man skulle vilja. En del skribenter älskar att skriva dem. En del älskar att hata dem. Jag pratar naturligtvis om miljöbeskrivningar.

Vad är en miljöbeskrivning?

Vi får väl backa bandet och börja från början. Vad är en miljöbeskrivning? Det hela är egentligen mycket enkelt. Att förklara alltså. Du som författare ska se till att dina läsare får en tillräcklig bild av omgivningen i din text för att berättelsen ska rullas upp automatiskt i dennes huvud. För att detta ska kunna ske måste du lämna tillräckligt många detaljer för att omgivningen ska kännas klar. Men du ska också skriva lekande lätt så att du inte tråkar ut läsaren med dina beskrivningar.

Piece of cake, eller hur!?!

kritik av bokmanus

Nej, stopp. Det är ingen idé att hänga läpp. Vi tar det från början…

Miljöbeskrivningar – inte bara synintryck

Jag ska koka ner detta till något som är mer greppbart!

Miljöbeskrivningar handlar inte enbart om att få läsaren att se det din karaktär ser runtomkring sig. Faktum är att de flesta författare är ganska duktiga på att skapa synintryck eftersom det är det sinne som först kommer till oss när vi skriver.

Istället handlar miljöbeskrivningar också om att låta läsare som inte är så visuella ta del av texten och låta alla sinnen samspela.

Det handlar alltså om att låta läsaren uppleva:

  • Visuellt (syn)
  • Dofter
  • Ljud (hörsel)
  • Känsel
  • Smaker
miljöbeskrivningar

Att väva in de fem sinnena i dina miljöbeskrivningar på ett naturligt sätt

Vad sägs om det här textutdraget:

”Milla drog handen genom det silkeslena håret innan hon lyfte upp temuggen. Solen lyste utanför fönstret. Aj. Där brände det till i handen. Porslinet var varmt. Men det doftade gott av jordgubbsteet i alla fall. Hon fick njuta av att andas in röken så länge. Om inte… jo, hon hade nog lite mjölk kvar i kylen. Efter att ha hämtat kartongen slog hon sig ner vid bordet igen. Hon vred upp radion som spelade Singing in the Rain. Lite mjölk i teet. Sådär ja. Hon tog en klunk. Mmm, härlig jordgubb.”

Naturligt sätt var det. Inte. I alla fall inte i den här texten. Jag tror att jag begått brott mot nästan varenda skrivregel som finns (förutom de rent stavningsmässiga och grammatiska) i det här stycket. Det är till och med så pass illa att jag måste le när jag läser igenom det igen.

Vad är då fel på passagen? Några av er tänker nog att så farligt kan det väl inte vara? Men jo, just så illa är det faktiskt. Jag ska visa er.

  • Okej, alla sinnen är med. Men alla på en gång, är det verkligen en hit? Njaee, nej. Skulle jag vilja påstå. Om det luktar jordgubb smakar det nog likadant, vi behöver inte trycka ner detta i halsen på läsaren. Och för sjutton gubbar, varför skulle Milla sitta och pilla på sitt silkeslena hår just nu?
  • Märkte ni att intrycken ibland kommer i fel ordning? Det är naturligare att doften kommer före hon lyfter muggen mot munnen till exempel.
  • Kontrasterande miljöbeskrivningar utan anledning. Lade ni märke till hur solen lyste utanför fönstret och hur radion spelade singing in the rain? En sådan kontrast kan vara okej, men den ska i så fall ha ett syfte.
  • Även miljöbeskrivningar är ett verktyg för att föra handlingen framåt. Det är svårt att dra slutsatsen i passagen ovan att den inte nu eller senare spelar roll för handlingen (för det krävs mer kontext) men med tanke på den mastiga beskrivningen är det troligtvis så att några meningar bara fanns där för utfyllnad (ibland blir rentav en hel passage utfyllnad utan betydelse för handlingen och då ska den strykas).

Ett vanligt nybörjarmisstag är alltså att rada upp detalj efter detalj för att läsaren inte ska missa något. Men var det speciellt effektivt? Nej, inte direkt… Det enda du riskerar är att läsaren lägger boken ifrån sig. Se istället till att dina miljöer samspelar med handlingen!

I det här inlägget har vi skrapat lite på ytan till vad miljöbeskrivningar är och hur vi kan använda dem i vårt skrivande. Nästa vecka kommer jag att dyka ännu djupare i miljöbeskrivningarnas magiska värld. Fyra avsnitt är planerade i den här inläggsserien plus ett författarporträtt. Häng på vetja!

Dagens övning - miljöbeskrivningar

Sätt dig ner på en favoritplats (där det händer en del runtomkring, dvs. helst inte hemma, men det beror ju på vad du har för omgivning utanför fönstret). Slut ögonen. Fokusera på det som händer runtomkring nu. Uppmärksammar du något som du inte skulle sett om du haft ögonen öppna? Sitt och känn in omgivningen i ungefär en minut.

Använd intrycken du får och skriv ett stycke efteråt kring dina känslor och vad du hörde. I den här övningen blir det mest fokus på hörselintryck, men på rätt ställe kan du ju också få dofter.

Skriver du på ett projekt kan du med fördel välja en omgivning som finns med i det.

Länktips - miljöbeskrivningar

Följetong om miljöer:

Miljöbeskrivningar del 2, finns här.
Miljöbeskrivningar del 3, samspel mellan miljö och karaktär, finns här.
Sofia Fritzson skriver om julmiljöer i det här författarporträttet.
Miljöbeskrivningar del 4, med exempel och FAQ, finns här.

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om författarens verktygslåda där miljöbeskrivningar är en del, du hittar det inlägget här.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *