uppdaterade prislistor
Skrivande

Skönlitterär trigger

Dagens blogginlägg ska handla om utlösande händelser som också blir starten på din roman. Jag brukar själv kalla denna för skönlitterär trigger, jag är lite osäker på var jag fått begreppet ifrån och om det alls används inom skrivarvärlden. Jag vet att man kan kalla det för katalysator, men det rimmar inte helt rätt i mitt huvud det heller. Det fattar man ju inte vad det är på namnet? Det engelska namnet är oftast inciting incident, men det blir ju jättemärkligt även om man skulle översätta till någon form av svengelska.

Nu när vi rett ut det här slår jag då fast att det här inlägget handlar om det som jag kallar för begreppet skönlitterär trigger, men ni får gärna ange egna ord eller bättre översättning i kommentarerna nedan om ni har något på lager!

Vad är egentligen en skönlitterär trigger?

En skönlitterär trigger är den utlösande händelse som startar i gång din huvudkaraktärs resa, oftast både en yttre och en inre resa på samma gång. I min debutbok MYTOMANEN PÅ MADEIRA är triggern att huvudkaraktären låter sig övertalas av sin vän att söka jobb som reseledare på Madeira (okej det där med låter sig övertalas är en sanning med modifikation, men jag vill inte spoila boken). Naturligtvis börjar inte min historia riktigt där, utan man får först träffa huvudkaraktären Rasmus i hans vanliga vardag. Läsaren får stifta bekantskap med både honom och hans rädslor i den miljön innan triggern ställer saker och ting på ända.

Varför är det viktigt att introducera huvudkaraktären och dennes fel och brister innan triggern? Jo, för att skapa band mellan läsaren och karaktären. Men inte nog med det, författaren behöver också visa att karaktären har en brist som behöver utvecklas och åtgärdas och för att introducera något som står på spel – vad kan karaktären förlora på det här om han inte kommer över sina brister?

Allt går naturligtvis inte att presentera utförligt direkt, men mer eller mindre ska allt det där introduceras för läsaren på de första sidorna. Jag kommer att fördjupa mig i detta mer när jag skriver inlägg om den inre och yttre resan.

skönlitterär trigger

Exempel på skönlitterära triggers i andra verk

Några exempel på skönlitterära triggers i andra (kända) verk. Jag skriver skönlitterär trigger trots att allt är exempel från filmens värld, det är trots allt samma struktur i filmmanus och skönlitterära romaner. Och ja, spoilers kan förekomma så har du inte sett filmerna är det verkligen dags!

Toy story

Berättelsen börjar genom att visa att Woody är ledaren, att han är Andys (pojken som äger leksakerna) favoritleksak. Allt är helt enkelt väldigt bra för Woody just nu.
Storyn och Woodys förändring triggas när Buzz Lightyear kliver in på scenen och tar uppmärksamheten från cowboyen som fram tills nu varit outmanad ledare för leksakerna. Woody måste helt enkelt göra något åt saken och tvingas ut på sin resa!

Jurassic Park
Börjar i handlingens trigger. En olycka i parken leder till att aktieägarna vill att säkerheten ska testas. Ägaren, John Hammond, bjuder in ett gäng forskare mfl. för en upplevelse på ön. För besökarna och huvudkaraktären Alan Grant börjar dock resan inte i triggern utan först efter den då han blir erbjuden mer pengar till utgrävningar om han åker med som kontrollant till ön. För honom blir den personliga triggern i stället när John Hammond dyker upp på utgrävningsplatsen. Innan dess har Alan Grant och hans fel och brister presenterats i arkeologlägret (han tycker inget vidare om barn).

Grease
Sandy flyttar till staden där hennes sommarkärlek Danny visar sig vara någon helt annan än den hon träffade under sommaren. Observera att man bara som en snabb prolog får se deras möte under sommaren. Själva triggern eller drivet i berättelsen utgår ifrån när de möts på nytt under nya förhållanden på Rydell High.

Som ni ser på exemplen ovan så börjar berättelsen normalt lite innan triggern, dvs. (manus)författaren etablerar en förklaring innan det ”smäller”. Sandy får känna in lite av miljön på Rydell High innan hon träffar Danny på nytt. Hade filmen börjat där de får syn på varandra direkt så hade tittaren inte förstått vad som var grejen med det hela. Nu hann hon berätta lite för tjejkompisarna om hur fantastiskt hon haft det osv.

Det handlar helt enkelt om att ringa in när det börjar ”hetta till” eller hända något. Du kan ibland märka det på dina konfliktlager – om det inte finns minsta antydan till konflikt finns det heller inget att berätta om. Om Jurassic Park bara hade handlat om glada människor som går runt i en dinosauriepark i en halvtimme hade det helt enkelt varit för trist. I och för sig händer det inget spektakulärt förrän i mitten av filmen (det är faktiskt inte förrän då T-rexen tar sig ut ur inhägnaden). Men fram till dess bygger man upp en imponerande spänning genom att hinta om IT-system som krånglar och motsättningar inom gruppen.

Länktips - skönlitterär trigger

Jag hittade ett trevligt inlägg på engelska som beskriver fenomenet inciting incident på Reedsyblog, du hittar den här.

Att hitta sin trigger handlar en hel del om att även hitta sin början. Jag har skrivit ett antal inlägg om “börjor” sedan tidigare på bloggen.

Att hitta början på din bok (och en krok) hittar du här.
Varför är början av din bok så viktig, hittar du här.
Inlägg om prologer, del 1 hittar du här.

Dagens övning - skönlitterär trigger

Läs några börjor i böcker eller se en film (serie funkar också). Vilken (eller vilka) är triggern och hur påverkar den huvudkaraktären/huvudkaraktärerna?

PS. Mytomanen på Maderia har fått släppdatum...

Du har väl inte missat att min ljudbok nu har fått både omslagsillustration och uppläsare samt finns sökbar på Storytel? Läs mer här.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *