skrivarkurs ungdom distans
Skrivande

Vad är en handling (eller struktur del 1)

Alla som läst en bok eller sett en film eller pjäs eller rentav lyssnat på en låt någon gång har också varit i kontakt med begreppet handling. Även om du inte aktivt analyserar serieavsnitten du plöjer på Netflix varje vecka så hade du faktiskt inte fortsatt titta om filmen inte haft en handling. Vem har inte någon gång sett en film på bio och gått därifrån och efteråt funderat kring vad den egentligen handlade om? Men vad är en handling? Egentligen? Det ska jag försöka reda ut i dagens blogginlägg.

Karaktärerna skapar handlingen

Jag har redan reflekterat i flera inlägg kring början av en bok. Och vad som behövs för att kroka läsaren. (Oh no, don’t get started again!!) Men faktum är att jag inte kan låta bli att komma tillbaka till detta i nästan varje inlägg. Ett vanligt nybörjarmisstag (som kan leda till att läsaren lägger boken ifrån sig) är att börja boken med en redogörelse för var boken utspelar sig. Sida upp och sida ner med miljöbeskrivningar som ska sätta tonen för boken tänker författaren, det är väl en bra grej att skapa bilder för läsarens inre?

Problemet är bara att läsaren inte alls bryr sig speciellt mycket om den där gastkramande känslan och ensamheten i träsket eller hur soluppgången ter sig rosa, orange och röd på samma gång. Om det inte finns någon som kan uppleva den. Just det här med miljöbeskrivningar är naturligtvis viktigt och jag återkommer till det i inlägg längre fram. Men än viktigare är det att så tidigt som möjligt i varje scen etablera en karaktär som läsaren kan känna med (Åh nej, inte det där också nu igen!?! KÄNNA? Verkligen?). Men ja. För att läsaren ska kunna känna något med din karaktär så måste den också få veta vad din karaktär är ute efter, det vill säga vad din karaktär har för mål.

vad är en handling

Vad är en handling - ett exempel

Jämför texterna nedan:

  1. Clint drog efter andan. Han lutade sig tillbaka i sadeln och lyfte ansiktet mot soluppgången. Luften var frisk. Prärievargarna hade återvänt till sina lyor. Ökenlandskapet framför honom verkade aldrig ta slut. Än så länge svävade kylan i morgonluften, men snart skulle hettan dallra från klipporna. Han gjorde halt och klättrade ner från hästryggen. Det var dags att ordna frukosten.

 

  1. Clint drog efter andan. Han lutade sig tillbaka i sadeln och lyfte ansiktet mot soluppgången. Luften var frisk. Prärievargarna hade återvänt till sina lyor. Ökenlandskapet framför honom verkade aldrig ta slut. Än så länge svävade kylan i morgonluften, men snart skulle hettan dallra från klipporna. Han gjorde halt och klättrade ner från hästryggen. Det var dags att ordna frukosten innan sheriffens män vaknade och upptäckte att fängelsehålan var tom.

Det första stycket är helt okej skrivet. Kanske blir läsaren lite nyfiken på vad Clint gör ute i öknen. Men det händer liksom ingenting… Han har ju inget mål som vi får veta något om.

I stycke 2 så lägger jag till en mening mot slutet som ändrar på detta. Med en mening lyckas jag både förklara vad som hänt (Clint har rymt från fängelsehålan) och vad han har för mål (att hålla sig undan lagens arm). Jag skulle kunna twista till det lite genom att låta Clint vara sheriffen som släppt ut busen och rymt därifrån också. Korrupta lagmän har vi ju sett förut. Men ändå. En ganska bra start. Läsaren krokas ganska snabbt redan här. För visst undrar du redan nu hur det kommer gå för Clint liksom?

Men är det här en handling? Nej, det är det inte…

början av din bok

För att skapa en handling behöver vi såklart lite mer på fötterna. Något måste stå på spel för Clint. Om han åker fast igen riskerar han kanske… låt oss säga avrättning. Det är en ganska stor insats, eller hur? Få saker blir så problematiska för oss människor som om vi skulle råka gå och dö, eller hur!?!

Än så länge har vi alltså:

Clint är på rymmen – vill inte åka fast eftersom han riskerar dödsstraff.

Här skulle Clint kunna rida rakt in i soluppgången och aldrig höras av igen. Jag menar, det är ju bara att hålla sig ifrån sheriffen. Kanske kan han fly till typ… Kanada? Men då får vi ju ingen berättelse – ingen handling! Så nu får vi se till att elda på det här lite så att vi kan hålla liv i berättelsen.

Clints gamla rövargäng ledda av busen Biffen planerar ett tågrån då en värdefull last ska skickas till XX Valfri Berömd Västernstad. Naturligtvis är Clint inte så sugen på ett nytt rån eftersom han nyligen åkt fast, så vi måste ju ha en anledning till att han ändå bestämmer sig för att medverka. Vad kan vara värt att offra livet för? Tja… den värdefulla lasten innehåller kanske så mycket guld att ingen av busarna aldrig någonsin behöver röva igen om kuppen lyckas. Tillräckligt incitament? Nja… det är naturligtvis individuellt vad vi är villiga att riskera livet för. Men varför inte lägga till Clints gamla ungdomskärlek Rosa? Hennes make har nyligen dött (vilket sammanträffande för oss!). Dessvärre drog rötägget på sig så stora spelskulder innan han blev skjuten att ranchen ska utmätas och Rosa riskerar att bli hemlös. Om Clint får sin del av guldet kan han köpa ranchen och vinna Rosas hjärta på köpet. Det här låter väl som en ganska bra set-up?

skaffa självförtroende inom skrivande

Så vad är en handling?

Clints väg kommer framgent att bestå av omväxlande MÅL och HINDER för att nå framåt i berättelsen och det är detta som blir handlingen.

Övergripande målet är alltså att VINNA VÄRDELASTEN SAMT UNGDOMSKÄRLEKEN. Men för att ta sig dit behövs delmål och delhinder. För att arrangera tågrånet behöver rövargänget dynamit. Dynamiten finns inlåst i dynamitfabrikens sprängsäkra kassavalv. Ja, okej. Man förvarar nog inte dynamit i kassavalv. Men tänk ett skjul modell större som är typ ogenomträngligt. Såtillvida man inte var Charles Ingvar Jönsson och kunde bryta upp just den typ av Franz Jägerteknik som används för att skydda mot rånangrepp. Ni fattar grejen. Efter att ha sprängt ut Charles Ingvar från en cell i fängelset i XX Valfri mindre känd Västernstad och mutat nattvakten så får de ändå upp låset.

Problemet är bara att för att komma till rätt plats för tågrånet så måste busarna igenom indianterritoriet. Varje gång indianerna får upp ett spår av blekansikten så byter de fredspipan mot stridsyxan direkt. And on and on it goes fram tills rånet antingen lyckas eller misslyckas. Den här typen av delmål som bygger hela historien. Men alla mål måste vara direkt kopplade till huvudhandlingen. Och något måste hela tiden stå på spel (jag återkommer även till detta i senare inlägg).

lektör

Sen kan det ju vara så att handlingen egentligen inte alls handlar om det här med att vinna någon värdesak. Kanske handlar det egentligen om en inre resa Clint gör – att han till slut inser att man inte behöver stjäla värdesaker för att vinnakärleken. Istället erbjuder han sig att ta över ranchen genom att ta ett banklån på avbetalning där han knogar på hederligt (och priset han hade på sitt huvud, ja det upphävdes förstås då han tjallade på sina medbrottslingar som enats om att de borde ha ihjäl vittnena och det hade han samvete nog att tycka var förkastligt.). Det här med inre resa ska jag fördjupa i ett annat inlägg. Men de böcker som stannar hos en läsare längst har oftast två olika resor (eller handlingar om man så vill), en yttre (dvs. tågrånet, hur ska det gå) och en inre (vad händer inom Clint, på vilket sätt förändras han av den yttre resan).

I mitt exempel gick det ju bra för Clint. Det behöver det inte göra. Men jag är själv en goda-slut-författare. Ska man gå åt andra hållet så får man tänka lite annorlunda. Jag är inte så van vid det tankesättet som ni förstår, men jag ska nog kunna delge några tips för att skapa en nedåtgående spiral för en karaktär också vid tillfälle…

Bihandlingar då? Ja, det är också något vi tar vid ett annat tillfälle. Vi får nog anledning att återkomma till Clint helt enkelt…

Det här var en introduktion till begreppet handling och det första om struktur. Struktur är som trogna läsare av bloggen redan vet något jag själv brinner starkt för, så det lär komma ett antal inlägg i den här serien…

Dagens övning - vad är en handling

Se över ditt projekt och fundera över vad din/a huvudkaraktär/er har för övergripande mål. Löper det här målet som en röd tråd genom din berättelse? Hur får du läsaren att förstå vilket mål din huvudkaraktär har?

Vilka delmål behövs för att din karaktär ska nå sitt mål (alternativt misslyckas)? Vilka hinder finns i vägen?

Står något på spel för din huvudkaraktär?

Har du inget projekt ännu? Fundera på vilket huvudmål din karaktär har respektive vilka delmål som behöver uppfyllas.

Länktips - vad är en handling

Tidigare blogginlägg om att hitta början av din bok finns i följande inlägg:

Att hitta början på din bok (att kroka läsaren), finns här.
Inlägg om prologer, del 1, finns här.
Inlägg om prologer, del 2, finns här.
Inlägg om varför en boks början är så viktig finns här.

Vinn skrivarhandbok!

Du har väl inte missat att jag lottar ut en skrivarhandbok av Jennie Nash på Instagram? I det här inlägget läser du mer. För att tävla besöker du fredagens inlägg på min insta-profil: https://www.instagram.com/jennyviolahansson/

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *