mina pågående projekt
Skrivande

Författarresearch

I dag följer jag upp förra veckans inlägg som handlade om research till romanprojekt. Där gav jag några egna exempel på vad jag har behövt göra för research. Den här veckan följer jag upp med ett nytt inlägg om författarresearch. Jag kommer avsluta med ett exempel på hur research kan vävas in i en färdig text då jag delar ett exempel från 75 mil till Berlin.

Vilken författarresearch behöver du göra?

Vilken författarresearch du behöver göra beror på många olika faktorer. Jag nämner de jag kommer på nedan, men det lär finnas oräkneliga till. Kommentera gärna i fältet nedan och lägg till fler!

Författaren avgör – Det finns en anledning till det urgamla rådet att författare ska skriva om något de känner till. Då blir det mer fokus på skrivandet och mindre på att genomföra research. Dessutom kommer läsaren att känna av om du kan ditt ämne.

Genren avgör – En feelgoodläsare kommer (generellt) inte vara lika kräsen som läsaren som tar upp en historisk biografi. I deckargenren förväntas du ha läst på om polisarbete. Ja, ni fattar grejen?

Miljö – Se till att måla upp trovärdiga miljöer för din roman. Jag har tidigare skrivit en följetong om miljöer. Här handlar det också om att uppleva med alla sinnen – känsel och smaker är något som ofta glöms bort i skrivandets hetta upplever jag. Men hörsel, syn och lukt är så klart också viktiga ingredienser.

Detaljer – Om du ska beskriva en drevhundsjakt i skogen är det så klart en fördel att ha upplevt en liknande händelse på plats. Och om det inte går – gör något som är så likt som möjligt. Men detaljer kan också handla om sådant som minspel hos dina karaktärer för att förstärka gestaltningen – att någon är glad kan visas på lika många sätt som det finns människor.

författarresearch

Bagageluckan på en Trabant från forna DDR. Bilden tagen på DDR-museet i Berlin. (Ett besök rekommenderas varmt, du får ta på det mesta därinne för att kunna uppleva med alla sinnen och självklart provsitta trabin!)

Författarresearch – kan det bli för mycket?

Ja. Är det korta svaret. Författarresearch kan ta låååång tid. Och i värsta fall resulterar det i 0 ord i den färdiga texten. I bästa fall lite mer än så. I värsta fall svämmar beskrivningarna över. Det är inte helt ovanligt att författaren vill lägga till lite extra bara för att visa på hur mycket fakta man själv tagit reda på och blivit intresserad av.

Det finns flera exempel från Margit Sandemos Sagan om Isfolket på det här fenomenet. Om jag minns rätt så är det i boken ”Vandring i mörkret” där den unge Vetle gömmer sig i mörkret i en krypta när han blir jagad av ett odjur som gräver runt ute i mörkret efter honom. En mycket spännande scen som ni kan förstå. Men av någon anledning så spretar boken ut och plötsligt får läsaren en föreläsning om den mytomspunna gravkammaren på Barbados där gravarna sägs kastas om varje gång man stänger dörren (också mer känd under mysteriet likkistorna på Barbados). Vetle ligger alltså gömd i en grav och kan tänka på en spökhistoria. Och ja, det är inte helt osannolikt att han skulle kunna få sådana vibbar. Men att tänka igenom hela historien i många meningar – det drar ner spänningsmomentet i stället för att höja den.

Åsa Hallengård författarporträtt

Med det sagt så måste jag också tillägga att jag fortfarande älskar Margit Sandemos serie – något jag sagt förut och förmodligen kommer att kunna säga igen. Böckerna har andra fördelar som väger upp bristerna. Dock är det rätt intressant att sådana här utsvävningar inte skedde i början av serien – där lär en redaktör fortfarande ha haft åsikter om hur böckerna skulle formuleras. Nåja, det här är väl ett tema för ett annat inlägg.

Jag sa att jag hade fler exempel från Isfolket kring fenomenet? Och japp, det finns. Speciellt mot mitten/slutet av serien. Det vanligaste är lillgamla personer som får för sig att hålla föredrag – ibland på totalt olämpliga ställen – om olika fakta. Ett personligt älsklingsexempel är dock episoden med rymdhundarna som jag är rätt säker på nämns för första gången i något av Sandemos alster i boken som heter Synden har lång svans. Ni som läst serien lär garanterat minnas episoden. Och ni som inte gjort det – läs!

författarresearch

En ögonblicksbild över de gamla bangårdarna i Park Gleisdreieck i Berlin. Först trodde jag att jag cyklat fel, men det hade jag som tur var inte.

Att väva in författarresearch sömlöst – ett exempel från "75 mil till Berlin"

Samuel och Freddie är på väg till Sverige för att genomföra den praktiska delen av bussförarutbildningen, snart ska de också tenta teorin. De sitter i matsalen på ett hotell i Helsingör som de besökt förut. Freddie tror att servitrisen är hans livs kärlek och spanar på henne medan Samuel är inställd på att plugga inför teoriprovet.

Vi kommer in en bit in i texten, men det är Freddies perspektiv vi följer. Här kommer texten:

Samuel vägde bakåt på stolen.
  ”Berätta hur du gör en täthetskontroll av bromssystemet.”
  Där såg hon rakt på honom. Freddie sänkte blicken ner i det blanka bordsträet.
  ”Nå?” Samuels stol landade med en smäll på golvet.
  ”Va?”
  ”Täthetskontroll?”
  Freddie fingrade på sidan av teoriboken, hur kunde någon förutsätta att man skulle läsa in allt det där till ett enda prov?
  ”Eh, ja …”
  ”Första steget, motorn avstängd …” sa Samuel. ”Och manometern?”
  Mette återvände till sällskapet med en bricka med drickor. Höfterna guppade fram och tillbaka.
  ”Manometern?” Samuel dunkade en penna i bordet, som om den vore en pekpinne och Freddie en av tonårseleverna han brukat undervisa.
  ”Strax över 6 bar”, sa Freddie.
  ”Tändningen?”
  Hur var det nu? Det var ändå femtio procents chans att gissa rätt.
  ”Av?”
  ”Nej på. Du är ju hopplös.” Samuel slog ut med armarna. ”Vi ska tenta det här i morgon.”
  Det var sällan kamraten lät som Joakim, men den första bussresan var planerad tills om bara några veckor. Då måste minst en av dem ha klarat både teoriprovet och uppkörningen. Joakim hade visserligen lovat att köpa bussen, men någon måste kunna framföra den också.

författarresearch faq

Här jag jobbat igenom texten för att få dialogen att flyta så naturligt det går samtidigt som Samuels och Freddies olika intressen (och olika engagemang för teoridelen) visas tydligt. Huvudsyftet är egentligen inte alls att fokusera på bussdetaljerna utan att framhäva deras olika karaktärsdrag och viljor, men dialogen, miljöerna och detaljerna runtomkring gör jobbet åt mig så länge som jag väljer att använda dem som en tillgång. Naturligtvis finns det fler syften med avsnittet och dialogen än detta, men det låter jag vara osagt just nu.

Nästa söndag släpps ett gästinlägg av Kjell Stjernholm där han berättar om hur han gått till väga i sitt researcharbete. Kjell bokdebuterar senare i år. Missa inte detta.

I mitt nästa inlägg planerar jag en FAQ kring research. Kanske, om andan faller på, delar jag fler exempel på hur jag använt research i färdig text. Ställ gärna frågor som jag kan besvara i kommentarerna här eller på sociala medier.

Länktips - författarresearch

Likkistorna på Barbados är ett intressant fenomen för den som är intresserad av det övernaturliga, läs till exempel mer på den här sidan: https://creepyghost.blogg.se/2017/march/likkistorna-pa-barbados.html

Självklart ska du inte missa förra veckans inlägg som var en introduktion till research, det hittar du här.

Research hänger nära ihop med miljöer och miljöbeskrivningar, jag har tidigare haft en följetong om miljöer. Jag länkar del 1 här.

Mer bilder och miljöer samt fakta om novellen “Flickan under eken” finns här. Du hittar mer info om novellantologin på NOHIDING Förlags hemsida, den finns här.

PS. Läs gärna mer om mina böcker som är på gång för utgivning här.
Eller mina pågående projekt, dessa finns här.

Dagens övning - författarresearch

Vilken typ av research behöver du själv göra? Gå igenom ditt romanprojekt och gör noteringar.

Om du inte har påbörjat ditt projekt: Gör en lista för den research du behöver göra. Det är olika om författare gör research under tidens gång eller gör den innan man startar själva skrivprocessen.

coverreveal Mytomanen på Madeira e-bok

E-boksomslaget till Mytomanen på Madeira.

PS. Mytomanen på Maderia har fått släppdatum...

Du har väl inte missat att min ljudbok nu har fått både omslagsillustration och uppläsare (Fredde Granberg!!!) samt finns sökbar på Storytel? Läs mer här.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *