röster om mytomanen på madeira
Skrivande

Skönlitterär dialog – en introduktion

I dag har jag beslutat mig för att skriva ett första inlägg om något som ligger mig riktigt varmt om hjärtat, nämligen att skriva skönlitterär dialog.

Vid en första anblick kan det tyckas enkelt att lägga orden i munnen på sina karaktärer, men det finns en hel del att tänka på. Därför kommer det här också att bli en följetong i ett antal olika delar, alltifrån formalia till hur vi väljer att presentera replikerna i text till hur vi kan använda dialogen för att gestalta våra karaktärer. En och annan gästskribent dyker kanske också upp… 🙂 I det här inlägget blir det en introduktion till dialogskrivande och sedan får vi se helt enkelt!

Att skriva skönlitterär dialog

Så vad innebär det att skriva skönlitterär dialog då? Jag tror de flesta av er redan är bekanta med vad en replik är, det vill säga när någon av dina repliker har något att säga.

Dialog kan ske på många olika sätt, allt ifrån att en karaktär samtalar med sin bäste vän till att den håller tal på ett bröllop. Det kan till och med vara en monolog om någon ska prata med sig själv. Eller varför inte med ett djur – många människor pratar med sina hundar och katter (eller andra husdjur).

Och det här låter ju enkelt. Att skriva repliker där människor pratar med varandra måste ju vara superenkelt, det är väl bara att låta dem babbla på? Det är ju så vi gör i vardagen. Och om vi själva inte är så mycket till pratkvarnar har vi garanterat någon i vår omgivning som är det och som vi kan hämta inspiration ifrån.

skönlitterär dialog

Skönlitterär dialog ska föra handlingen framåt

Ovanstående kommer jag inte nog kunna poängtera under den här följetongens gång. Skönlitterär dialog ska alltid ha ett syfte. Hur man än lindar in det så ska dialogen, precis som din övriga typ av text, alltid föra handlingen framåt.

Så vad innebär det rent konkret att skönlitterär dialog ska föra handlingen framåt då? Att skriva dialog handlar om att på ett naturligt sätt se till att huvudhandlingen förs framåt genom det som sägs mellan dina karaktärer. Det innebär också, rent krasst, att allt som inte för huvudhandlingen framåt ska strykas. Riktigt så enkelt är det dock inte, eftersom vi också har lite spelrum för att gestalta karaktärer genom dialog. Men i princip.

Det kluriga med det här är att du alltid ligger ett steg före läsaren, det är ju du som vet slutmålet med din berättelse och vart karaktärerna verkligen är på väg. Du kan behöva gömma information som är relevant för handlingen i dialog. Informationen kan dock tyckas orelevant vid det här skedet i historien, men den måste in där ändå just nu. Och det här handlar om finess, att diskret kunna gömma undan central information mitt framför näsan på läsaren utan att denne är medveten om det. Dock bör det göras så pass fint att läsaren inte ens vet vad som hände – och, och det här är särskilt viktigt, utan att läsaren blir uttråkad. Om läsaren blir uttråkad finns risken att denne lägget bort boken, och det vill vi ju till varje pris undvika. Eller hur?

kundomdömen

Att skriva skönlitterär dialog - några tips

Min skrivlärare poängterade ofta att dialogen kan ha flera syften, men att inget av dem bör vara utfyllnad. Tydligen är det ganska vanligt att kursdeltagare ibland svarar att de använder dialogen som ett verktyg för att dryga ut texten. Det är sällan jag säger att någons åsikter kring hur en text ska skrivas är fel (det finns ju lika många sätt att skriva på som det finns författare). Men det här är verkligen fel.

Enligt min erfarenhet bör en dialog innehålla minst en av punkterna nedan (gärna flera). Dialog kan syfta till att:

  • Delge information som huvudkaraktären eller någon annan karaktär behöver veta (och som också är väsentlig för läsaren, dvs. handlingen).
  • Kommunicera något om karaktärens personlighet (som är viktigt för handlingen).
  • Plantera något som är viktigt för handlingen i senare skede.
  • Skapa spänning mellan karaktärer, till exempel genom att visa en konflikt.

Det övergripande för alla punkterna ovan är att de på ett eller annat sätt för handlingen framåt, det går liksom in i allt. Dialog innehåller också med fördel delar som levandegör karaktärerna och miljön, men det tänkte jag att vi fördjupar oss i i ett av de kommande inläggen.

Nedan delar jag dock ett dialogavsnitt från min kommande ljudbok hos Lind & Co, MYTOMANEN PÅ MADEIRA. Varsågoda.

coverreveal mytomanen på madeira

Exempel på skönlitterär dialog från MYTOMANEN PÅ MADEIRA

Scenen utspelar sig i början av boken och huvudkaraktären Rasmus befinner sig tillsammans med bäste vännen Patrik på en irländsk pub. Patrik har precis anförtrott Rasmus att han ska skilja sig.

  ”Nja…” Patrik blåste undan en blond hårslinga. ”Det var väl en liten detalj till…”

  Han tystnade, drog med fingret genom imman på ölglaset.

  ”Vadå?” sa Rasmus.

  ”Vi hade after work förra veckan…” Patrik flackade med ögonen tills han slutligen bestämde sig för att studera den irländska flaggan på nytt. ”Det blev en del öl och sen… råkade jag följa med praktikanten hem.”

  ”Du borde fan sluta dricka.” Rasmus grabbade åt sig en näve pommes frites. ”Brunett?”

  ”Det vet du.”

  I högtalaren strax bakom Patrik startade ytterligare en irländsk pubsång, den här gången en onaturligt munter melodi. Kamraten såg ut som om han helst skulle vilja klippa av sladden till ljudanläggningen.

  ”Vadå råkade förresten?” sa Rasmus.

  ”Det var inte planerat om det är det du tror”, slog Patrik ifrån sig.   ”Det är inte det enklaste att stå emot när tjejerna kastar sig om halsen på en.”

  ”Vad sägs om att försöka få fram det där ordet… vad heter det nu igen? Jo, NEJ”, sa Rasmus samtidigt som han sög saltet från fingrarna.

  Patrik lyfte upp den inplastade lappen som deklarerade höstens kommande livespelningar.

  ”Linda har kört ut mig”, fortsatte han. ”Det enda jag fick med mig var skilsmässopapperen.”

Passagen har som syfte att bäste kompisen Patrik berättar för Rasmus om sin kommande skilsmässa vilket också blir triggern som gör att de båda söker jobb på Madeira som reseledare (triggers har jag skrivit om i ett tidigare inlägg, kolla gärna här). Mer eller mindre innehåller passagen alla de punkter jag nämnde ovan. Så mycket mer kan jag inte avslöja utan att spoila boken, så ni får ge er till tåls innan ni kan lyssna på den i juli! (Eller läsa den, den kommer också som e-bok i regi av Saga Egmont)

Nästa vecka kikar jag närmare på det här med anföringsteknik, det vill säga de två sätt varpå vi anger repliker i text i Sverige: Med citattecken eller talstreck.

Länktips - skönlitterär dialog

Skönlitterär dialog är ett av verktygen i författarens verktygslåda, jag skriver om verktygslådan i det här inlägget.

Fler delar i följetongen om dialoger:
Anföringstecken, finns här.
Talmarkörer och tempus, finns här.
Puls i dialog, hittar du här.
Att gestalta genom dialog, hittar du här.
Trovärdig dialog, hittar du här.
Tua Burlin gästbloggar om historisk dialog, del 1 finns här.
Tua Burlin gästbloggar om historisk dialog, del 2 finns här.
Att redigera dialog, finns här.

Dagens övning - skönlitterär dialog

Läs igenom en dialog du har i ditt manus och gå igenom den ihop med listan ovan. Uppfyller passagen någon eller några av punkterna? Vilket är ditt huvudsyfte med just den här dialogen? (Övningen går också att göra på en dialog från valfri annan författares verk, det är alltid nyttig övning att spana in hur andra använder dialogformen i sitt skrivande.)

Har du ingen skriven dialog ännu? Skriv en dialog till ditt projekt, fundera på förhand över vilken eller vilka av punkterna nedan som är ditt syfte med dialogen.

PS. Mytomanen på Maderia har fått släppdatum...

Du har väl inte missat att min ljudbok nu har fått både omslagsillustration och uppläsare samt finns sökbar på Storytel? Läs mer här.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *