anföringstecken
Skrivande

Att gestalta genom dialog – ett exempel

Jag har inte skrivit så mycket om det här med gestaltning på bloggen ännu, bara en kort introduktion. Ändå tänkte jag i dag skriva om att gestalta genom dialog. Dialog är nämligen ett utmärkt verktyg för att gestalta. Här kommer därför ett inlägg som handlar om att gestalta genom dialogpuls. (Kommer du inte ihåg vad dialogpuls var så spana gärna in förra veckans inlägg, det hittar du här.)

Vad är egentligen gestaltning?

I min korta introduktion till begreppet angav jag att det hela egentligen handlar om att visa något i stället för att berätta om det. Men båda skrivteknikerna behövs. En författare kan inte gestalta allt, lika lite som det är bra att berätta allt. Just sådana för- och nackdelar sparar vi till ett annat inlägg.

I dag hade jag tänkt dela med mig av exempel på karaktärsgestaltning. Det vill säga: Hur jag försöker använda puls i dialog för att gestalta (alltså visa) mina karaktärers egenskaper.

coverreveal Mytomanen på Madeira e-bok

Mytomanen på Madeira, omslagsillustration till e-boken som släpps i regi av Saga Egmont. Release: 4 juli 2022.

Att gestalta genom dialog - ett exempel från MYTOMANEN PÅ MADEIRA

Rasmus jobbar som resesäljare på en resebyrå och sitter ensam kvar i lokalen. Det här är ett utdrag från första kapitlet, vi kommer in mitt i ett samtal med en kund.

  ”Jag ska se vad jag kan göra åt priset.”
  Gäspande lade Rasmus upp fötterna på skrivbordet och placerade laptoppen i knät, naturligtvis ingen position chefen skulle tycka om men han var ensam kvar i lokalen. Han tryckte högt och ljudligt ned ett antal tangenter på måfå samtidigt som han mumlade högt för sig själv.
  ”Och så den rabatten… ja, tillägget kan jag förresten också ta bort.”
  Han meddelade priserna för all inclusive-paketen med en röst som skvallrade om att han förmodligen hittat dagens bästa fynd.
  ”Det låter fortfarande ganska dyrt”, sa damen.
  Entrédörren plingade till. Fattades bara det också. Rasmus flyttade ned fötterna och satte sig upp med en så föredömlig hållning att det var tveksamt om en medlem i kungafamiljen skulle klarat det bättre. Åtminstone inte någon av de ingifta.
Han andades ut då Patriks välbekanta grå basker dök upp. De nedfallna löven från minst en hel lönn gjorde vännen sällskap in över tröskeln och han fick kämpa för att få igen dörren.
  ”Rasmus!”
  Rasmus gjorde en gest mot headsetet medan Patrik hängde av sig den svarta rocken. Vännen plockade fram en välhanterad pocketbok och placerade sig i skinnfåtöljen strax bredvid dekorationspalmen i plast.
  ”Får jag fråga om ni dricker öl eller vin?” sa Rasmus in i mikrofonen samtidigt som han snurrade ett varv på stolen. Bilden av honom själv på en sandstrand med en parasolldrink i handen for förbi. Ytterligare ett foto, den här gången stod han framför Buckingham Palace.
  ”Jo, det gör vi ju.” Tanten lät med ens mildare i tonen.
  Efter att ha förklarat hur det förmånliga all inclusive-armbandet fungerade även i baren, åtminstone fram till klockan 17, bestämde sig damen för att slå till på en tvåveckorsvistelse till Rhodos.
  ”Kan jag hjälpa till med nåt mer?” Rasmus satt beredd med fingret på avstängningsknappen.
  ”Jo, vi skulle behöva en privatlärare också.”
  Han höjde samtalsvolymen igen.
  ”Ursäkta, vad sa du?”
  ”Vår dotter får inte ledigt från skolan om vi inte kan ordna läxhjälp.”
  Skulle datorn överleva en flygtur ut genom fönstret? Rasmus drog fingrarna genom det blonda håret som snart stod åt alla håll.

att gestalta genom dialog

I avsnittet ovan jobbar jag mycket med något som kallas inre gestaltning i min dialogpuls, det vill säga vad Rasmus tänker under tiden han samtalar med kunden. Men genom honom och med hjälp av dialog och överig puls (till exempel tonläge) uppfattar läsaren förhoppningsvis också hur ”tanten” upplever samtalet. Jag använder en hel del dialog och dialogpuls när jag skriver och jag tycker att det är ett vackert sätt att gestalta på. Men här är vi författare olika.

Jag tar ett välförtjänt uppehåll på bloggen över påsken. Däremot kommer ett nytt författarporträtt på skärtorsdagen, det vill säga redan den 14/4. Då berättar författaren Ellinor Wikman, som är aktuell med romandebut på förlag nu i vår, om sin författarresa. Missa inte det!

Länktips - att gestalta genom dialog

Inlägg om att skriva dialog:
Skönlitterär dialog – en introduktion, finns här.
Anföringstecken, finns här.
Talmarkörer och tempus, finns här.
Puls i dialog, hittar du här.
Trovärdig dialog, hittar du här.
Tua Burlin gästbloggar om historisk dialog, del 1 finns här.
Tua Burlin gästbloggar om historisk dialog, del 2 finns här.
Att redigera dialog, finns här.

En introduktion till skönlitterär gestaltning hittar du här.

Dagens övning - att gestalta genom dialog

Använd dialogen ovan och se vilka karaktärsdrag du kan utläsa hos Rasmus under denna korta episod. Den här övningen går egentligen bra att göra på vilken valfri text som helst. Nu är ju tanken att försöka utläsa detta genom dialog och dialogpuls, men det är förstås möjligt att utläsa karaktärsegenskaper och gestaltning även genom text utan repliker.

coverreveal mytomanen på madeira

Mytomanen på Madeira, omslagsillustration till ljudboken från Lind & Co. Släpps den 4 juli 2022.

PS. Mytomanen på Maderia har fått släppdatum...

Du har väl inte missat att min ljudbok nu har fått både omslagsillustration och uppläsare samt finns sökbar på Storytel? Läs mer här.

Boka skrivkurs eller behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Jag har nu lagt ut nya datum för min skrivarkurs för ungdomar (går på distans under sommarlovet), läs gärna mer här.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *