flera huvudkaraktärer
Skrivande

Att ha flera huvudkaraktärer – inlägg om karaktärer del 6

Så är det dags för ett inlägg som jag tror flera av er har väntat på. Det är inte ovanligt att även en nybörjare tar sig an ett bokprojekt med flera huvudkaraktärer. Och det är ju egentligen lite galet. Eller!?! Skämt åsido. Mitt första påbörjade feelgoodprojekt hade flera huvudkaraktärer – nämligen tre, och jag var definitivt nybörjare när jag startade det. Innan hade jag som tonåring skrivit en del fantasyromaner med en huvudkaraktär (även om jag ibland bytte perspektiv). Det behöver inte alls vara skrivtekniskt svårare att ha flera huvudkaraktärer, men strukturmässigt är det faktiskt ganska stor skillnad mot en. Fick du en klump i magen? Sitter du med sjutton olika karaktärer du inte vet hur du ska hantera? Frukta inte. Räddningen finns inom räckhåll, jag ska reda ut så många saker jag kan i det här inlägget.

 

Huvudkaraktär eller perspektivperson?

Först och främst ska vi ta en liten snabbkurs i det här med huvudkaraktär och/eller perspektivperson. Det här med perspektiv tänker jag gå djupare in på i ett inlägg längre fram, men vi får nog ta en liten genomgång redan nu… En huvudkaraktär är alltså, lite kortfattat, den person din bok handlar om. En perspektivperson är en person vars perspektiv läsaren följer i en scen eller ett kapitel (för att slippa definitionen av scen och kapitel just nu: alltså vem läsaren följer för stunden i din bok).

Jaha? Tänker du. Huvudperson och perspektivperson är alltså samma? Som på så många andra frågor måste jag ju då svara att det helt och hållet beror på. Det kan absolut vara så att du har en huvudperson genom hela boken vars perspektiv läsaren konsekvent får följa. Men det behöver inte vara så. Ett perspektiv som enbart följer din huvudkaraktär blir också begränsande då du inte kan förmedla information till läsaren som din huvudkaraktär inte vet om (om du inte har en väldigt uttalad utomstående berättarröst och berättarteknik. Jag återkommer både till berättarteknik och perspektiv i kommande inlägg).

Okej, det där var en parentes. Men låt oss alltså definiera saken som så att huvudkaraktären är den person du som författare lägger krutet på att berätta om, således kan du ha flera huvudkaraktärer som är lika centrala för att driva handlingen framåt.

Tre karaktärer

I bilden ovan har jag tre objekt som representerar var och en av mina huvudkaraktärer i mitt projekt med arbetstiteln 75 MIL TILL BERLIN.

Mitt feelgoodprojekt med flera huvudkaraktärer

I mitt första feelgoodprojekt hade jag alltså flera huvudkaraktärer. Och jag var ovan skribent när jag för första gången skrev det här manuset (jag påbörjade det för ungefär tio år sedan). Alltså skrev jag i lite hipp som happ ordning, men jag bestämde mig för att låta perspektivet rulla mellan alla tre. I samma ordning hela tiden. För att läsaren inte skulle bli bortkollrad. Problemet var att med den metoden kollrade jag istället bort strukturen. Jag skickade boken till ett antal förlag och fick tillbaka första refuseringen väääääldigt snabbt. Fast jag skickade under semestertider. Förlaget hade alltså lyft upp min bok från högen, ögnat igenom några sidor (på sin höjd) och bestämt sig för att lägga bort mitt manus. Jag visste (och vet) att jag har en bra story. Det var nu jag på allvar började fördjupa mig i skrivarhantverket, gick kurser och läste ett oräkneligt antal skrivarhandböcker. Jag lärde mig massor. Men ännu inte tillräckligt för att kunna bolla flera karaktärer samtidigt. Först behövde jag öva på skrivarhantverket. Under den första kurstiden skrev jag därför på en ny roman – MYTOMANEN PÅ MADEIRA. Processen att få ihop en roman efter konstens alla regler ska jag också berätta om en annan gång, men kortfattat så handlar det alltså om att skriva på ett läsvänligt sätt och följa berättelsestrukturen.

Att ro EN karaktär iland visade sig vara något som jag fick jobba hårt med för att klara av. Vändpunkter, vad är det liksom? Inre och yttre gestaltning? Inre och yttre motiv och resor? Den som följt bloggen vet numer att MYTOMANEN kommer bli utgiven nästa år. Däremot finns knappt någonting skrivet om flerpersonsperspektivet, dvs. när du har flera huvudkaraktärer. När jag ansåg mig ha fått tillräckliga kunskaper inom skrivharhantverket återvände jag till tre perspektivs-projektet. Och vad mycket jag upptäckte! Jag insåg de största bristerna i manuset och definitivt varför det blivit refuserat. Jag skrev därför om hela boken.

Vänta lite. Va? Skrev du om hela boken?

Ja, det gjorde jag. Många förstår inte hur mycket jobb det kan ligga bakom en utgiven bok. Och i många fall envishet och ett jädrar anamma. Men det var många ställen där boken brast.

att ge ut en bok

Tips för att bolla flera huvudkaraktärer

Jag ska nu dela med mig vad jag har insett vad gäller att bolla flera huvudkaraktärer (utan inbördes ordning):

  • Huvudkaraktärerna behöver länkas samman så tätt på något sätt att du inte hellre skulle skrivit en bok om vardera person. Det måste inte vara så att personerna känner varandra från början, men ju längre boken går desto mer uppenbart ska det bli hur personerna länkas samman. Detta kan också göras för att förstärka temat. Love Actually är en film som hanterar många olika perspektiv och där det finns länkar mellan karaktärerna på ett eller annat sätt. Saknas det länkar mellan dina karaktärer kommer läsaren annars bli förvirrad och i värsta fall lägger denne ifrån sig boken.

  • Karaktärerna måste ha varsin utvecklingskurva och deras vändpunkter måste följa berättarstrukturen. Japp. Så är det. Det kan vara tillräckligt svårt att skruva upp och förstärka tempot för en karaktär i brännpunkterna (vändpunkterna alltså), men du måste göra detsamma för ALLA dina karaktärer. Kan inte karaktärerna ha samma vändpunkt då? Kanske du undrar. Jo, det kan de, men då krävs det ju att de påverkas så till grad av händelsen att den duger som vändpunkt för dem alla.

  • Personerna ska inte ha för lika personligheter eller egenskaper. Då blir det för tråkigt för läsaren. Kontrastera hellre karaktärerna mot varandra. Se till att du utvecklar dina karaktärer tillräckligt mycket för att läsaren ska vilja följa dem alla. Hur man får sina karaktärer att leva har jag reflekterat kring i ett annat inlägg, mest krut ska såklart läggas på dina huvudkaraktärer, du hittar detta inlägg här.

  • Att ha flera huvudkaraktärer är INTE likvärdigt med att huvudhoppa i samma scen/kapitel mellan dem. Du bör följa respektive karaktär på ett strukturerat. Läs mitt inlägg om huvudhoppande om du inte vet vad jag menar, du hittar det här.

  • Tillräckligt spännande handling för respektive person, annars är risken att läsaren hoppar fram och missar viktig information längs vägen. Se också till att du har koll på din huvudhandling och dina bihandlingar. I min roman länkas karaktärerna samman av en övergripande historia om hur tre killar bildar ett bussbolag och försöker få det att överleva. Bihistorierna handlar om hur de alla tre hittar kärleken. Jag drar nytta av huvudhandlingen och försöker gömma information om den eller övriga karaktärerna i de andras kapitel, just för att behålla läsaren i nuet och inte bläddra fram för att få upplösningen till en cliffhanger direkt.
FAQ

FAQ - Flera huvudkaraktärer

Okej, så det är svårt att bolla flera huvudkaraktärer men inte helt omöjligt, eller hur!? Vi kör en liten FAQ på temat när vi ändå är igång:

Hur många huvudkaraktärer kan jag ha utan att villa bort läsaren (eller mig själv)?

Hur långt är ett snöre? Skämt åsido – det här beror helt och hållet på din story. Vad klarar en läsare av? Och hur många huvudkaraktärer har inte Game of Thrones liksom? Å andra sidan så bör man betänka att just den serien faktiskt inte är färdigskriven ännu. Det behöver ju inte ha med perspektiven att göra, men jag misstänker att just detta har gjort serien ännu svårare att ro i land rent berättartekniskt. Kommer den någonsin bli färdigskriven så får vi väl analysera och se om George R R Martin följer sina karaktärsutvecklingar genom serien och vilka karaktärer som kan anses vara huvudkaraktärer eller ”bara” perspektivpersoner som vi får följa i enstaka kapitel.

Måste alltid en av huvudkaraktärerna ändå ha ”huvudrollen” i berättelsen?

Normalt sett är svaret ja. Även om din berättelse hanterar flera huvudkaraktärer så kommer en av berättelserna hamna i fokus och en av karaktärerna kommer kännas som den främsta huvudkaraktären. Det är helt normalt. I min bok med tre personer så har alla som hittills läst manuset sagt att de tycker att berättelsen ändå främst snurrar kring en av mina karaktärer. Jag har haft samma känsla själv. Min uppfattning är att Game of Thrones trots alla trådar ändå handlar om familjen Stark. Det är lite svårt att sätta fingret på riktigt vem av dem berättelsen mest fokuserar på, men jag skulle nog vilja påstå Jon. Okej, det kan vara en tolkningsfråga såklart och andra läsare kan ha andra uppfattningar. Men läsare kommer normalt sett åtminstone leta efter en person att knyta an till lite extra och det är bra att vara medveten om detta som författare.

Hur gestaltar jag parallella handlingar?

Har tidigare fått en bra fråga från en annan skribent. Hur gestaltar man handlingar som sker parallellt i berättelsen? Om man till exempel har flera händelser som utspelar sig samtidigt? Självklart kan man skriva något i stil med “Samtidigt hos xxx” men för mig blir det så stark berättarröst. Själv föredrar jag detaljer som gör att läsaren ändå förstår att vi är kvar i samma ungefärliga tid. Det kan vara att personen i kapitel a slänger ett öga ut genom fönstret och konstaterar att solen är på väg upp. I kapitel b vaknar en person av att väckarklockan ringer. I kapitel c sitter nästa person och äter frukost och så vidare. Kan också vara andra detaljer som kopplar ihop personerna i deras göromål för tillfället som gör att de länkas ihop och läsaren utifrån det förstår att händelserna utspelas parallellt. I min bok med flera huvudkaraktärer har jag några scener som utspelar sig parallellt – där skickar en av dem ett sms till den andre. I nästa scen tar mottagaren emot sms:et en bit in i scenen. Fixat på, ett enligt mig, snyggt sätt!

Sammanfattning och dagens övning

Jag hoppas du som driver ett projekt med flera huvudkaraktärer har fått tips och inspiration att jobba vidare med detta! Om du har någon mer fråga som handlar om att skriva om flera huvudkaraktärer skriv gärna en kommentar nedan så fortsätter vi FAQ-rundan.

Dagens övning:

  • Se över ditt manus: Vilka karaktärer är huvudkaraktärer och vilka är ”enbart” perspektivpersoner?

  • Om du inte påbörjat ditt skrivprojekt: Fundera på hur många huvudkaraktärer du vill att din berättelse ska kretsa kring. Varför/Varför inte? Är du ovan är mitt tips att låta ditt första manus handla fokusera på EN huvudkaraktär.

  • Se om du kan hitta en bok i din bokhylla som har mer än en huvudkaraktär. Vad länkar samman karaktärerna i den boken? Vilka inre resor gör de?

Delar i följetongen om karaktärer

Delarna i följetongen om karaktärer hittar du här (lägger till dem allteftersom de släpps):

Del 1, att skapa en huvudkaraktär hittar du här.
Del 2, hur jag byggde en huvudkaraktär hittar du här.
Del 3, att bygga ett persongalleri hittar du här.
Del 4, att namnge karaktärer hittar du här.
Del 5, att levandegöra karaktärer hittar du här.
Del 7, om motsträviga karaktärer hittar du här.
Del 8, om bakgrundsinformation hittar du här.
BONUSINLÄGG om karaktärer med exempelövning och referenser, finns här.

Behöver du hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som skrivcoach eller lektör, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *