atmosfär
Skrivande

Att utveckla huvudkaraktärer

Ja. Det är möjligt att jag har snöat in på det här med karaktärer alldeles för hårt. Den här bloggen innehåller redan en följetong om hur man som författare kan skapa både huvudkaraktärer, hantera flera av dem samt låta dem samspela med både bikaraktärer och miljö. Så ett inlägg om att utveckla huvudkaraktärer, ska det verkligen behövas?

I många lektörsläsningar som jag gör så anmärker jag ofta på just karaktärsdjup. Det vill säga att en eller flera huvudkaraktärer inte riktigt sitter. Trots att jag själv predikar om hur man kan göra och ger massvis med tips till både kunder och kollegor… så har jag själv fått kritik för en huvudkaraktär som inte riktigt sitter ihop i ett nyligen testläst manus.

Därför blir det ett inlägg om karaktärer till helt enkelt. Den här gången om att utveckla huvudkaraktärer, antingen från start eller genom redigering och finmejsling. Det här inlägget passar oavsett om du är i början eller slutet av din skrivprocess! Och så bjuder jag på de vanligaste bristerna som jag uppmärksammar när jag lektörsläser.

Att utveckla huvudkaraktärer

Jag tänker att vi gör det här så konkret som möjligt: Du får inte till en tilltalande huvudkaraktär? Vad gör du?

Backa bandet lite. För vad är egentligen en tilltalande huvudkaraktär? En huvudkaraktär bör vara tillräckligt sympatisk för att läsaren ska kunna känna med denne. Sympatisk är egentligen inte riktigt rätt ord, men jag hittar inget bättre. Läsaren behöver inte hålla med om allt huvudkaraktären gör eller tycker, men bör förstå varför hen har denna personlighet. Det här med känsla är viktigt.

Konsekvensen av att enbart driva en handling framåt genom händelser, utan att fokusera på dessa genom karaktärens ögon kan bli en dyr läxa; för om läsaren inte får en känsla för/med karaktären riskerar denne att lägga undan boken.

Att utveckla huvudkaraktärer

Så hur skapar man en tilltalande huvudkaraktär dårå?

Det här är svårt. Riktigt svårt. Jag har skrivit hela inlägg om detta förut och länkar tillbaka till dessa nedan, men jag ska sammanfatta lite här först.

Jag lektörsläser som sagt ofta manus där karaktärerna är för lite utvecklade. Det påverkar också till stor del gestaltningen. För förstår du inte själv din karaktär så kommer läsaren inte heller göra det.

De vanligaste bristerna gällande karaktärer när jag lektörsläser

De här bristerna uppmärksammar jag ofta i texter som jag lektörsläser (och hur kan du åtgärda dem?):

1) Karaktären har platt personlighet.

Inget bra. Läsaren måste känna med karaktären för att tro på hen. Om karaktären är platt finns risken att läsaren varken förstår eller hoppas på att hen ska lyckas. Det här är katastrof och innebär ofta att läsaren lägger ner boken.

Hur åtgärdar du? Se till att karaktären har ett mål. Se vidare punkt 2.

2) Karaktären saknar mål och drivkrafter.

En karaktär som rör sig planlöst utan anledning är inte intressant. Men bara ett mål räcker inte. Du måste också se till att karaktären har en anledning till att vilja nå målet.

Exempel: Frida vill få jobb på ett café. Hon ska på arbetsintervju.

3) Handlingen eller scenen saknar konflikt

Man kan tycka att nyfikenheten kring om Frida ska få jobbet kan vara tillräckligt för att läsaren ska följa henne i mål. Men ponera att hon även ligger efter med hyran och riskerar att bli vräkt om hon inte får jobbet. Kanske är hon en ensamstående mamma. Frida är så desperat nu att hon dessutom ljugit om att hon jobbat på café innan. I själva verket har hon aldrig stått framför en kassa.

Vilket av scenarierna blir mest intressant? En arbetsintervju med enda målet att hon behöver ett jobb för att man måste ha ett ELLER en arbetsintervju där rätt mycket står på spel?

4) Karaktären har mål, men saknar drömmar och det som gör hen till människa.

Att låta Frida kämpa för något räcker inte för att hon ska bli tillräckligt djup. Hon måste också ha en personlighet. Gärna någon hobby. Just nu ger hon allt för sina barn. Men tidigare drömde hon om att bli konstnär. Hon ville måla tavlor för världsfreden. Kanske gå en utbildning i Paris. Får hon några minuter efter att barnen somnat går hon ner i det trånga källarförrådet där hon förvarar målarsakerna. Kommer hon någonsin kunna nå sin dröm?

En dag möter hon grannen Marcus som är nere för att inventera skidorna inför en alpresa. Han driver ett galleri och vill att hon ska ställa ut hos honom. Men hur ska hon klara det utan att försumma sina barn eller jobbet på kafét? (Hon fick jobbet för att chefen förbarmade sig över henne då han insåg hennes situation, vilket gör saken ännu värre för nu kan hon inte svika chefen. Eller hur?)

Nu har Frida fått saker att kämpa för. Lite personlighet. Hur är hon annars? Blyg? Utåtrikad? Vem var hon när hon växte upp? Familj och syskon? Allt sådant påverkar.

Hur åtgärdar man ovanstående? Det här är helt enkelt något som kommer med författarerfarenheten och det krävs en del övning. Genom att studera människor, läsa andra böcker, och fundera över hur olika människor reagerar på samma situationer. Själv tittar jag också mycket på film och serier. Hur ser karaktärerna ut när de reagerar på händelser? Är det trovärdigt? Varför? Varför inte?

karaktärsdrag flera huvudkaraktärer 75 mil till berlin

Att utveckla huvudkaraktärer - det här med att tilltala alla läsare

Hur tilltalar du alla läsare genom din huvudkaraktär?

Det hade varit fint att ha ett svar här, men det korta svaret är helt enkelt att det gör du inte. Men du ska göra ditt bästa för att läsaren ska förstå karaktärens val. Jag har ett pågående projekt som jag hade hoppats skulle ha landat i förlagens inkorg efter sommaren, men där en testläsare uttryckte att hon inte fastnade för huvudkaraktären. Med tanke på vad jag skrev ovan så förstår ni nog att jag tycker att det är allvarlig kritik. Av den anledningen har jag lagt en hel del tid i höst på att redigera om detta manus. En bikaraktär som läsaren inte fastnar för – okej, men huvudkaraktären. Det är första gången jag låter testläsare läsa om ett manus. Tidigare har jag inte sett det behovet.

Med det vill jag ha sagt att även etablerade och tidigare utgivna författare ibland kan slinta på tangenterna vad gäller att utforma huvudkaraktärens personlighet. I mitt fall hade jag fokuserat för mycket på humoristiska aspekter samt att ro handlingen i mål på ett sätt som jag tyckte blev kul. Det blev visserligen en riktigt rolig handling, men om läsaren struntar i hur det går för huvudkaraktären för att denne är osympatisk så är risken att boken läggs bort. Då missar ju läsaren allt det roliga i upplösningen! Balansgången är svår, men jag hoppas att jag kommer få till den tillräckligt för att något förlag i framtiden ska nappa på den här sjukt underbara handlingen (med en hyfsat sympatisk huvudkaraktär)!

Att utveckla huvudkaraktärer - Filmtips

Den här gången blir länktipsen ett filmtips.

En karaktär som jag tycker att manusförfattarna har lyckats grymt bra med är Newt Scamander i Fantastic Beasts-serien. I videon nedan så uppmärksammades några av hans säregna drag i samband med världs-autismdagen 2019. Viktigt att tillägga här är at det inte sägs någonstans i filmen att Newt har någon diagnos av det här slaget, det är inte ens viktigt. Han är bara … Newt. Så otroligt fint, det går inte många sekunder innan man som tittare helt fastnar för hans säregna karaktär och personlighet. (Och har du inte redan sett filmen så bara gört! En stor eloge också till Eddie Redmaynes fantastiska skådespelarinsats!)

Tidigare har jag haft en följetong om karaktärer och karaktärsegenskaper, självklart ska du spana in även dessa inlägg!

Del 1, att skapa en huvudkaraktär hittar du här.
Del 2, hur jag byggde en huvudkaraktär hittar du här.
Del 3, att bygga ett persongalleri hittar du här.
Del 4, att namnge karaktärer hittar du här.
Del 5, att levandegöra karaktärer hittar du här.
Del 6, att ha flera huvudkaraktärer hittar du här.
Del 7, om motsträviga karaktärer hittar du här.
Del 8, om bakgrundsinformation hittar du här.
Bonusinlägg om karaktärer – med exempelövning, hittar du här.
Ett juligt exempel på karaktärsmål, med exempel från Sunes jul hittar du här.

Att utveckla huvudkaraktärer - dagens övning med tips

Studera ett kapitel/scen från en valfri bok eller film (serieavsnitt funkar också bra). Hur ser karaktärerna ut när de reagerar på händelser? Är det trovärdigt? Varför? Varför inte?

Mer om mitt skrivande

UTE NU!

UTE NYSS! DEL 2 I SVENSSONS BUSS

coverreveal mytomanen på madeira
Coverreveal Bröllopskaos på Korfu

Finns där ljud- och e-böcker böcker finns. Den finns bl.a. på Storytel, (klicka här), eller på Bookbeat (klicka här).
Serien Trubbel i paradiset hittar du här på Storytel och Bookbeat. (klicka på respektive ljudtjänst)

Den fristående fortsättningen Bröllopskaos på Korfu har release i augusti 2023!

Den fristående uppföljaren till ”Mytomanen på Madeira” och del 2 i serien ”Trubbel i paradiset”.

Finns där ljudböcker och e-böcker finns. Bland annat här på Storytel och här på Bookbeat (bokmärk gärna hela serien). Du hittar också titeln i nätbokhandlarna, till exempel på Adlibris, klicka här.

Jag har även medverkat i två novellantologier utgivna av NOHIDING Förlag samt med två noveller i förlaget Bellvida Bells e-boksantologi Gåvan. under året. Läs gärna mer om mig och mitt författarskap på min hemsida, jennyhansson.se.

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt?

Behöver du ytterligare hjälp och lotsning vidare i ditt skrivprojekt? Jag hjälper dig gärna vidare i rollen som lektör eller skrivcoach, du hittar mina lektörstjänster här.

Nyhetsbrev

Missa inga nyheter på bloggen – prenumerera på mitt nyhetsbrev. 

Vanligtvis skickar jag ut ett inlägg per månad. Där delger jag nyheter på bloggen och reflekterar lite allmänt kring skrivande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *